Gå til innhold

Harddisk ikke formatert i XP ?


unwill

Anbefalte innlegg

I dag innstallerte jeg XP, alt fungerer egentlig fortsatt greit, men jeg har en 60 GB harddisk (1 partisjon). Den vises i My computer, men får opp at disken ikke er formatert hvis jeg prøver å åpne den. Disken fungerer helt fint i Win ME. (btw. Disken er Fat 32) og jeg valgte også FAT og ikke NTFS når jeg innstallerte Win XP.

 

Noen som kan hjelpe ? (eller har ide på hva som er galt?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2001-11-25 22:09, unwill skrev:

I dag innstallerte jeg XP, alt fungerer egentlig fortsatt greit, men jeg har en 60 GB harddisk (1 partisjon). Den vises i My computer, men får opp at disken ikke er formatert hvis jeg prøver å åpne den. Disken fungerer helt fint i Win ME. (btw. Disken er Fat 32) og jeg valgte også FAT og ikke NTFS når jeg innstallerte Win XP.


Noen som kan hjelpe ? (eller har ide på hva som er galt?)


Vel, sidne førstemann tydeligvis ikke hadde peiling...

 

Lite sannsynlig at det er feilen, men har du sjekket at disken faktisk er online i XP?

Høyreklikk my computer, velg manage og gå under Storage, Disk Management - det står status under Disk [iD#].

Dersom den er det kan du jo alltids prøve å se om du får kjørt den gode 'gamle' convert [drive] /FS:NTFS :grin:

 

_________________

255 bokstaver er ikke nok for mine setups :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: Silence på 2001-11-26 07:43 ]

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår deg rett, har jeg det samme problemet.

 

har en 30 GB disk som funker fint i WinME - men det står at den ikke er formatert i XP. når jeg skal formatere den, tror windows den er på ca 2GB, og når etter en stund kommer det melding om at den ikke kunne formateres.

 

dette har skjedd med en annen disk og, men jeg husker ikke hvordan jeg fikk den til å funke...

Lenke til kommentar

Det enkleste du kan gjøre er å få testet disken din på en annen maskin først, det kan ha skjedd noe med den. Eller du kan prøve å kjøre en installasjon av XP

en gang til.(det kan forekomme at xp ikke skjønner disk typen.) Kjører selv med 1stk. 13 GB 1stk. 30 GB m/2 partisjoner

1stk. 40 GB. + 1stk. 9,6 GB SCSI disk uten problemer.

 

 

SR1Data.KonsulentTjenester

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-01 00:01, unwill skrev:

Poenget er at jeg ønsker å beholde det som er på disken. Nå har jeg prøvd med nye drivere, men hjalp ikke særlig. Er ikke så veldig enkelt å flytte 60 GB til et annet sted da.


Unwill


 

Bruk Partition Magic 7.0. Det fikser det meste. Anbefaler ellers at du bruker NTFS isteden for FAT32.

Mvh - ibm

Lenke til kommentar

Suckers:) Windows 98 og xp funker dårlig sammen hvis du vil gå tilbake til ren win 98. Hadde selv samme problemet som resulterte i full formatering. Det jerg gjorde var å kjøre scandisk som selvsagt fant feil, gikk i min E: og slettet mystiske filer, kjørte igjen scandisk men fant fortsatt feil, så jeg brukte PM og laget en hel disk, formaterte å la inn 98 på nytt igjen.. Ergo multioperativsystem med Xp funker ikke i det hele tatt..

Lenke til kommentar

Fant ikke "import disk".

 

Kunne bare:

Open

Explore

Change driver letter or path

Format...

Delete Partition

Properties

Help

 

Ser jeg litt under og høyreklikker der så kan jeg

convert to dynamic disk.

 

Hmm... der så jeg en liten feil, den tror at det er en SCSI disk... men det er den ikke.

 

Prøvde update drivers, men den fant ingenting.

 

Noen med noen kloke ord ?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-04 22:28, bentyman skrev:

Suckers:) Windows 98 og xp funker dårlig sammen hvis du vil gå tilbake til ren win 98. Hadde selv samme problemet som resulterte i full formatering. Det jerg gjorde var å kjøre scandisk som selvsagt fant feil, gikk i min E: og slettet mystiske filer, kjørte igjen scandisk men fant fortsatt feil, så jeg brukte PM og laget en hel disk, formaterte å la inn 98 på nytt igjen.. Ergo multioperativsystem med Xp funker ikke i det hele tatt..


 

Tror ikke du helt har greie på det du snakker om...

 

når du dualbooter XP og 98 har de ingenting med hverandre å gjøre siden de ligger på forskjellige partisjoner eller harddisker.(Du har vel ikke installert begge på samme partisjon??)

Det er ingen forskjell på om du har bare 98 eller 98 og xp. hvis xp har ntfs partisjon kan jo ikke win 98 komme til den engang...

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg kjørt Me, men litt erfaring fra w2k og xp, I xp har du sjekka hvem som "eier" disken, det kan være at du ikke har lese skrive retigheter til disken i xp.

En annen ting er 60 gb disken i samme ide kanal som en annen ide disk ?

Har selv hatt er prob i w2k hvor det viste seg at w2k ikke takla de 2 diskene på samme kanal som jeg hadde sattt de opp i, bytta da kanal på den en disken, og alt virka 100% ettter på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...