Gå til innhold

[Løst]Vifta til nc6120


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vet ikke om dette er et kjent problem på nc6120

, men på noen nx6110 er dette et problem som HP tar tak i dersom man kontakter deres support.

 

Ta en telefon og hør om det også er et problem på din modell.

nc 6120 og nx 6110 har samme hovedkort, og vifte så følg rådet til jam for viften skal ikke gå konstand... Det er en debatt her om dette på link http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=438784

Lenke til kommentar

Jeg har også en slik HP nc6120 hvor vifta går hele tiden.

 

Har snakket med HP support, som sier at HP har funnet "feilen", og erkjenner at dette er et problem. Det skyldes ikke en fysiske feil eller manglende kjølepasta på CPU, men triggepunktene for temperaturstyringen i BIOS. PC'en vil da få unødig mye kjøling. De jobber nå med å lage ny BIOS, som kommer etter sommeren en gang.

 

I starten fikk nok en del kunder tilbud om å levere tilbake PC (sikkert for å få tak i nok problem PC'er til å finne/reprodusere feilen). Det har etter min mening ingen hensikt å levere tilbake PC'en, da det ikke er noen fysiske feil å rette på (hvis du ikke vil angre kjøpet og ha en annen PC da...).

 

Siden jeg ellers er meget godt fornøyd, beholder jeg PC'en, og stoler på at HP kommer med ny BIOS som fikser problemet.

 

:cool:

Lenke til kommentar
Jeg har også en slik HP nc6120 hvor vifta går hele tiden.

 

Har snakket med HP support, som sier at HP har funnet "feilen", og erkjenner at dette er et problem. Det skyldes ikke en fysiske feil eller manglende kjølepasta på CPU, men triggepunktene for temperaturstyringen i BIOS. PC'en vil da få unødig mye kjøling. De jobber nå med å lage ny BIOS, som kommer etter sommeren en gang.

 

I starten fikk nok en del kunder tilbud om å levere tilbake PC (sikkert for å få tak i nok problem PC'er til å finne/reprodusere feilen). Det har etter min mening ingen hensikt å levere tilbake PC'en, da det ikke er noen fysiske feil å rette på (hvis du ikke vil angre kjøpet og ha en annen PC da...).

 

Siden jeg ellers er meget godt fornøyd, beholder jeg PC'en, og stoler på at HP kommer med ny BIOS som fikser problemet.

 

:cool:

Da venter du forgjeves, for det kommer ingen Bios oppgradering som fixer dette problemet.

Problemet er ledningene til viften, som ligger i klem på enkelte maskiner, så man må bytte viften..

Jeg har byttet viften i dag, og nå funger den som den skal..

Sender her en link som viser enkelt hvordan dette gjøres..delene fås gratis av hp, og dem bytter viften din hvis du ikke vil gjøre dette selv...

http://learning.compaq.com/wbt/e9-10200-wb...BD-B1574F91BA9D

Lenke til kommentar
Problemet er ledningene til viften, som ligger i klem på enkelte maskiner, så man må bytte viften..

Hvordan kan en ledning i klem få viften til å gå konternuerlig? Det rimer ikke.

 

Har du noen linker til HP som utdyper dette problemer? Erkjenner de at det er et problem eller er dette oppspinn/rykter?

Lenke til kommentar
Problemet er ledningene til viften, som ligger i klem på enkelte maskiner, så man må bytte viften..

Hvordan kan en ledning i klem få viften til å gå konternuerlig? Det rimer ikke.

 

Har du noen linker til HP som utdyper dette problemer? Erkjenner de at det er et problem eller er dette oppspinn/rykter?

Viften er montert så lendingene ligger bøyd og i klemm, noe som igjen kan føre til brudd i dem.

HP erkjenner at dette er et problem ja.. (tror du jeg sitter å lyver?)

Du kan ringe Hp suport tlf 80062800 og spørre etter en tekniker som heter Eilif som jeg har snakket med, men det er flere der som vet om dette problemet selvsagt ...

Lenke til kommentar
Du kan ringe Hp suport tlf 80062800 og spørre etter en tekniker som heter Eilif som jeg har snakket med, men det er flere der som vet om dette problemet selvsagt ...

Nå bruker ikke jeg forum for å få masse telefonnummer videre til andre som skal verifisere diverse påstander (latterlig). Gi meg en link/url til HP som viser til problemet "viften går konternuerlig dersom en ledning ligger i klem".

 

Det var du som begynte, jeg vil bare ha en avklaring på hvorfor min vifte går hele tiden på min nc6120. Foreløpig avventer jeg inntil burn-in perioden er over. Dessuten, problemet er ikke så ille når den går på batteri.

Lenke til kommentar
[Nå bruker ikke jeg forum for å få masse telefonnummer videre til andre som skal verifisere diverse påstander (latterlig). Gi meg en link/url til HP som viser til problemet "viften går konternuerlig dersom en ledning ligger i klem".

 

Det var du som begynte, jeg vil bare ha en avklaring på hvorfor min vifte går hele tiden på min nc6120. Foreløpig avventer jeg inntil burn-in perioden er over. Dessuten, problemet er ikke så ille når den går på batteri.

Jeg har hatt samme problem selv, og ga deg min versjon av løsningen så er ikke den god nok for deg så greit for meg (la din vifte surre å gå du) Mitt råd kommer fra teknisk avd hos HP, og dem har hatt mange maskiner med dette problemet, og utført denne reperasjonen...

 

Jeg ville bare hjelpe deg , men er du for god til og ta en tlf til HP suport for få hjelp med dette problemet så bryr det meg fælt lite...

 

Sånne som du!!! som kritiserer andre når man prøver å hjelpe burde holde seg ute av dette sakelige forumet... (mer hjelp av meg får du ikke)

Lenke til kommentar
Nå bruker ikke jeg forum for å få masse telefonnummer videre til andre som skal verifisere diverse påstander (latterlig). Gi meg en link/url til HP som viser til problemet

Er det mulig?? gammern kallenavnet passer deg jaggu bra.

 

Jeg er 100% enig med ken36 her som gir deg et utfyldene svar med tlfnr, link, navn på en resursperson som kan hjelpe deg, og så kommer du med denne surmulingen??

 

Nei finn deg et annet forum hvis du ikke kan være saklig.

 

PS- Til ken36 takker for svaret og jeg var i kontakt med HP i går, og får tilsendt ny vifte fra Frankrike som er ventet i midten av neste uke :w00t:

Det stemmer også alt du skriver om at HP er velkjent med problemet, og at det er viften/ledningene som foresaker dette.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en HP nx6110 der viften er på (nesten) hele tiden. Jeg har lest sider på engelsk som forteller at problemet er at viften slår seg inn for tidlig, allerede ved 45 grader. En av de ansatte hos HP i USA, Andy Fisher, fortelelr at de har arbeidet med problemet og vil forandre problemet få følgende måte. Skrevet 6. juli, og lenken jeg har funnet informasjonenen på er: http://forums2.itrc.hp.com/service/forums/...698540+28353475

 

"Time for an update and to set expectations.

 

The problems as we see it:

 

1. First trip point for the fan is set too low. Therefore fan off point is also set too low and may not turn off.

 

2. When running an adaptive power scheme such as Portable/Laptop a speedstep boost forcing the CPU to full performance causes a temperature spike which turns the fan on unnecessarily.

 

What we changed:

 

1. We have raised the first tripoint on and off temperatures slightly such that the fan is able to cool the system to a fan off point. Meaning that when idle the fan should turn off.

 

2. The fan on and off routines have been modified to turn the fan on and off very slowly. This should alleviate the fan coming on due to spikes in temperature caused by speedstep jumps. The fan will start to come on but since the temperature change is only a spike the fan will turn off before it realizes it was supposed to be on.

 

3. The F10 setup option to enable Fan on all time on AC has been changed to only run the fan at 20% while on AC. This keeps the system cool enough to prevent temperature spikes above the "fan on" trip point while running quieter. This is now defaulted on.

 

Celeron systems that don't have CPU power management may run the fan frequently although lower speed CPUs run cooler by nature.

 

nw82xx workstation units obviously run hotter since they have a more powerful video controller, probably more fan activity on these systems also.

 

Running the CPU full on using an "Always On" power scheme will cause fan activity.

 

Running on battery hasn't changed much other than the higher tripoints. Our testing shows that the slow fan ramping removes the audio shock of the fan suddenly coming on and turning off.

 

Our sample of a single outside tester still thought it sucked. This is the compromise with a high performance system that is still thin and light.

 

Can't give you a timeframe other than we're done in engineering. The rest is up to regression testing and schedules. Releases for 61xx, 62xx and 82xx do not run on the same schedule so releases will be staggered.

 

Try it, if you don't like it then you've got to do what you've got to do. If you think it's OK or you like it then post praises here, alot of work went into this.

 

Thanks for all your patience."

Lenke til kommentar
Jeg har selv en HP nx6110 der viften er på (nesten) hele tiden. Jeg har lest sider på engelsk som forteller at problemet er at viften slår seg inn for tidlig, allerede ved 45 grader. En av de ansatte hos HP i USA, Andy Fisher, fortelelr at de har arbeidet med problemet og vil forandre problemet få følgende måte.

Når da? kommer det en ny bios da eller? jeg ble ikke noe klokere av dette :cry:

Lenke til kommentar

Når en tar opp viftestøy på HP's NC6120 her - hva er det som er referansen, dvs. normal situasjon:

 

a) Skal i utgangspunktet maskinen gå uten vifte på i det hele tatt, dvs. helt "musestille"? Problem: Viften går kontinuerlig på "nivå 1".

 

eller

 

b) Skal det normalt gå en vifte på lavt nivå ("nivå 1") hele tiden (som på min N610c), men som innimellom ved behov går opp i høyere styrke ("nivå 2")? Problem: Viften i NC6120 går på høygear ("nivå 2") det meste av eller hele tiden?

 

 

Vil gjerne ha en avklaring på dette - hvis mulig - da jeg tenker på å anskaffe en NC6120.

 

Dersom problemet er som a) dvs. at en regerer på at viften normalt går på lavt nivå og innimellom slår inn nivå 2, er det ikke noen issue for meg.

 

Dersom problemet er som beskrevet i b) med at viften går på nivå 2 (HØYT nivå) hele tiden, er det ubehaglig.

Lenke til kommentar
Når en tar opp viftestøy på HP's NC6120 her - hva er det som er referansen, dvs. normal situasjon:

 

a) Skal i utgangspunktet maskinen gå uten vifte på i det hele tatt, dvs. helt "musestille"? Problem: Viften går kontinuerlig på "nivå 1".

 

eller

 

b) Skal det normalt gå en vifte på lavt nivå ("nivå 1") hele tiden (som på min N610c), men som innimellom ved behov går opp i høyere styrke ("nivå 2")? Problem: Viften i NC6120 går på høygear ("nivå 2") det meste av eller hele tiden?

 

 

Vil gjerne ha en avklaring på dette - hvis mulig - da jeg tenker på å anskaffe en NC6120.

 

Dersom problemet er som a) dvs. at en regerer på at viften normalt går på lavt nivå og innimellom slår inn nivå 2, er det ikke noen issue for meg.

 

Dersom problemet er som beskrevet i b) med at viften går på nivå 2 (HØYT nivå) hele tiden, er det ubehaglig.

Viften går konstant på det laveste nivå på de fleste, men den skal selvsagt ta pauser feks 3 min helt stille for å så kjøle ned igjen i ca 30 sek igjen (forskjellig fra merke/type osv)

Det skal komme en bios oppgradering som skal fikse dette problemet, men ingen vet helt når den kommer.

Problemet ligger i bios som gjør at viften slår inn alt for tidligt ca 46-47 grader, mens den bør først begynne ved 53-55 grader.

Lenke til kommentar

Har akkurat anskaffet meg en nc8230 og den har også et "vifteproblem" dvs at den går konstant på nivå1 selv om det er null belastning.

 

Ringte til HP support og fikk dette svaret:

 

1. Det er noe de er klar over og vurderer å fikse. Problemet er at vifta slår inn på en alt for lav temperatur (rundt 40 grader) noe som gjør det helt umulig for maskinen å bli lydløs per i dag.

 

2. Når det er snakk om kabel i klem problemet så var det kun maskiner som konstant hadde en vifte som gikk på full hastighet. Dette gjaldt ikke de som hadde en maskin som gikk på nivå 1.

 

Konklusjonen til support var at vi måtte leve med det frem til de fant en løsning på problem som jo MÅ komme.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Har akkurat anskaffet meg en nc8230 og den har også et "vifteproblem" dvs at den går konstant på nivå1 selv om det er null belastning.

 

Ringte til HP support og fikk dette svaret:

 

1. Det er noe de er klar over og vurderer å fikse. Problemet er at vifta slår inn på en alt for lav temperatur (rundt 40 grader) noe som gjør det helt umulig for maskinen å bli lydløs per i dag.

 

2. Når det er snakk om kabel i klem problemet så var det kun maskiner som konstant hadde en vifte som gikk på full hastighet. Dette gjaldt ikke de som hadde en maskin som gikk på nivå 1.

 

Konklusjonen til support var at vi måtte leve med det frem til de fant en løsning på problem som jo MÅ komme.

Jeg viser til mitt innlegg 5.7.2005.

 

Jeg har i løpet av sommeren funnet ut at jeg har akkurat samme problem som deg. Jeg hørte at vifta gikk for fullt hele tiden, men det skyldtes at jeg i starten (ny PC) installerte mye ny programvare, Windows-oppdateringer osv., noe som gjorde at CPU'en gikk mye på full guffe. I tillegg var det ganske varmt i denne perioden.

 

Etter en del bruk i sommer, under forskjellige forhold, må jeg moderere meg en del når det gjelder vifta. Jeg særdeles fornøyd.

 

Jeg ga ca. kr. 8.300.- for denne (ukens tilbud hos Komplett), noe jeg synes var et meget godt kjøp. I dag selges de oftest for rundt 10-11 tusen.

 

Jeg har den modellen som har denne konfigurasjonen :

HP Compaq nc6120 15" XGA,PM740,2x256MB,60GB,DVD±RW,WLAN,XP Pro

I tillegg har den leser for diverse minnekort innebygget, samt firewire, IR, BT og USB, samt 10/100/1000 Mbit ethernett og modem. Jeg kunne velge norsk eller engelsk versjon av XP under installasjon. Blir nesten uforskammet å forlange mere for den prisen.

 

NC6120 er forøvrig det HP (sagt på support) kaller en forretningsmodell, så jeg har utvidet garanti i forhold til hjemmemarkedet.

Lenke til kommentar

ME109;

 

Jeg underskriver på det du sier. Kjøpte en nc6120 i begynnelsen av måneden og den mye omtalte viftestøyen må anses å være tema kun for de spesielt interesserte og hyperfølsomme.

 

Min utgave har centrino 1,86 GHz, 512 MB (2x256?), 60 GB, 6-i-1 minnekortleser, 15" SXGA, Ir, bluetooth, 4xUSB + seriell og parallell port (for oss litt konservative) til 13000 kr. Eneste negative som kan pekes på - ikke DVD-brenner - selv om det er noe undertegnede sannsynligvis ikke vil savne.

 

Men nå er det observert en ny, noe påplusset utgave av nc6120 med samme grunnspec som over, men med centrino 2 GHz, 80 GB, 1x512 MB, DVD RW+/- til samme pris som det jeg ga for den ovenfor for en liten måned siden: 13000 kr.

 

Dette må være noe av det beste på pris/ydelse, spesielt når det er 3 års "business" support og at HP's maskiner er kjent for å være mer solid enn de fleste blankpolerte økonomi-merkene, bl.a. med et visstnok mer solid oppheng for stabilt harddisk-leie.

 

Kondra

(fornøyd HP-bruker)

Endret av kondra
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Den nye biosen (til nx6110 og lignende maskiner) er nå kommet og kan lastes ned her: http://h18007.www1.hp.com/support/files/hp...te/63_6133.html

 

Det den gjør er å la viften kjøre på 20% når maskinen er koblet til strømnettet - tidl. gikk den på 40% - og den høres nesten ikke. I bios anbefales man å stille inn slik at viften alltid er på når man kjører på strøm. Ellers slår viften nå inn på 50 gr. mot før 45 gr., og den slår seg på og av mer gradvis enn før. Jeg syns det er en stor forbedring at viften kjører på 20%, selv i et helt stille rom hørerman den nesten ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...