Gå til innhold

X800XL og R520 i CrossFire

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt litt rundt, men kunne ikke finne noe svar på dette.

Jeg har vurdert å kjøpe meg et X800XL-kort (PCIe) og bruke dette en stund fremover, og så senere, når lommeboken tillater det, kjøpe et R520 masterkort og sette disse to sammen med Crossfire. Det jeg stusser på, er at hos Anandtech står det at X850-kortene kun er kompatible med hverandre, og X800-kortene kun kompatible med hverandre. Vil da et X800XL fungere som slave sammen med et R520 masterkort? Hadde inntrykk at masterkortene skulle passe sammen med alle gamle ATi-kort med PCIe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

R520 vil ikke fungere sammen med et X800 kort.

2. What graphics cards work with CrossFire?

A.CrossFire requires a CrossFire Edition graphics card and a compatible standard Radeon (CrossFire Ready) graphics card from the same series.

The Radeon® X850 CrossFire Edition card can be paired with any PCI Express Radeon X850 graphics card (Radeon X850 PRO, Radeon X850 XT or Radeon X850 XT Platinum Edition) from ATI or any of its partners including cards previously sold.

The Radeon X800 CrossFire Edition cards can be paired with any PCI Express Radeon X800 graphics card (Radeon X800, Radeon X800 PRO, Radeon X800 XL, Radeon X800 XT or Radeon X800 XT Platinum Edition) from ATI or any of its partners

- http://www.ati.com/products/crossfire/faq.html

Skrevet (endret)
Men det står også:

Because of the backwards compatibility of the platform, there are already almost a million people who are CrossFire Ready.

- http://www.ati.com/products/crossfire/faq.html

Eller tolker jeg feil, nå?

Det er bakoverkompatibelt med kort fra samme serien. Dvs hvis du kjøpte det første X800 PCIe kortet som kom ut kunne du ha brukt det i sammen med et X800 master kort. Men du kan ikke bruke et X850 master kort da det er fra en annen serie.

Det vil være for stor forskjell til å bruke R520 i sammen med kort fra X800 eller X850 serien.

Endret av MistaPi
Skrevet

Jeg finner ingenting om R520 i den teksten jeg.

Og slik som hw.no beskriver det, er nok ikke X800XL og R520 kompatible. Men du kan som sagt kjølpe et X800 crossfire edition kort å bruke sammen med X800XL.

I teksten flere av har linket til. Står det at hvis det ene kortet har 12 pipelines vil det andre også kjøre på det, selv om det egentlig er ett 16 pipelines kort.

Hvis R520 får 32 pipelines er det litt domt at den skulle kjøre på 16 pipelines fordi X800XL begrenser det.

Skrevet (endret)
Jeg finner ingenting om R520 i den teksten jeg.

Det er heller ikke nødvendig. Det må være kort fra samme serien. Selv X800 og X850 får man ikke brukt om hverandre.

I teksten flere av har linket til. Står det at hvis det ene kortet har 12 pipelines vil det andre også kjøre på det, selv om det egentlig er ett 16 pipelines kort.

Klokkehastigheten på R520 GPU'en hadde også blitt klokket ned til 400Mhz, så det hadde uansett ikke vært mye poeng i det.

Endret av MistaPi
Skrevet (endret)
Klokkehastigheten på R520 GPU'en hadde også blitt klokket ned til 400Mhz, så det hadde uansett ikke vært mye poeng i det.

Jo, to kompatible kort i crossfire kan operere med forskjellige klokkefrekvenser

Se spørsmål 9

EDIT:Omformulerte meg.

Endret av SteinF
Skrevet
Jo, to kompatible kort i crossfire kan operere med forskjellige klokkefrekvenser

Se spørsmål 9

EDIT:Omformulerte meg.

Ok, husket feil der. Men forskjellige klokkehastigheter (f.eks X800XL og X800XT) vil føre til at det raskere kortet må vente på det med tregere klokkehastighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...