Gå til innhold

Hva er riktig navn på data'n?


Anbefalte innlegg

Hei.

Har irritert meg greseløst over muttern, pga grunn at hun kaller data'n min for harddisken, som f.eks. "kan du ikke flytte harddisken så det blir litt bedre plass på bordet ditt da?"

Men så tenkte jeg, hva er egentlig riktig navn på den boksen som alle komponentene sitter i..?

Kabinettet, datamaskinen eller data'n..? Hva er det du kaller din?

 

Personlig så sier jeg data'n (med hedmarks dialekt :p )

 

Mvh. SacrefiZer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut til å være en kvinne greie....kanskje et eller annet spesielt gen de har, men foreløpig har jeg ikke møtt en eneste kvinne\jente som har kalt et kabinett noe annet enn "harddisk".

 

Hvis det er noen kvinner\jenter her på forumet, så håper jeg de sender en reply for å motbevise dette.....jeg har faktisk gitt opp håpet om høre/se noen bruke ordet "kabinett". :roll:

Lenke til kommentar
dataen..pc`en...

 

(jeg og har en "invalid" som absolutt må kalle kabinet  med tilbehør for harddisk ) :hrm:

Du går vel ikke tilfeldigvis på Lamberseter skole? :innocent:

 

Riktig navn på pcen er jo det du kalte den (instalasjon av Windows (linux?) eller når du setter den opp i nettverk). Selv kalte jeg maskinen min for l33t-pc. Orginalt hva? :p

Men jeg kaller maskinen min for excess i nettverket. Og det blir naturlig for meg. Jeg omtaler min egen maskin som "maskinen min", men når pc 2 kommer om noen dager, blir den omtalt som excess.

 

Men Dataen blir ikke riktig. Data er informasjon i flertall. Bedre med Datamskin, pga. en maskin som behandler data (vært tatt opp utallige ganger før). Blir vel forsåvidt mer riktig å si Datumen enn Dataen, ettersom dataen ikke er et norsk ord.

 

Mammaen min er kul og sier Maskin. :thumbup:

Endret av Mixel
Lenke til kommentar

Hei,

 

Worldwide og i Danmark kalder man den for PC'en - siden det nu er en en Personal Computer.

 

Her i Norge er det kanske på sin plass å kalde den for data'en - siden det her er en databehandlingsmaskin.

 

PS. Blir også irretert når nogen kalder den for "harddisken" :-)

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
,01/07/2005 : 19:53]
Enten pc'en, data'n eller kabinettet. :)

 

Hvertall ingen her i huset som kaller det harddisk. :D

Det blir vel uten innhold?

Kaller det for PC.

Det er jo et kabinett selv om det har innhold :dontgetit:

 

edit: sier kanskje ikke så mye kabinett når jeg tenker meg om :hmm: går vel mest i pc'en

Endret av erlendru
Lenke til kommentar
,01/07/2005 : 19:53]
Enten pc'en, data'n eller kabinettet. :)

 

Hvertall ingen her i huset som kaller det harddisk. :D

Det blir vel uten innhold?

Kaller det for PC.

Det er jo et kabinett selv om det har innhold :dontgetit:

Hehe ;)

Endret av [KingNorthGarden]
Lenke til kommentar

En data? Da tenker jeg matte eller store supermaskiner.. :) Sier PCen, fordi det de fleste privatpersoner i Norge sitter på faktisk er en Personlig Data, eller Personal Computer..

Sier kabinettet/kassa og monitor..

 

Mutters kaller det kabinett og skjerm! ;) Hu er ganske oppdatert, men jeg tok henne igjen når jeg var 12.. :) Er 14 nå!

(Hu holder på å reformatere PCen sin nå for 4 gang denna måneden.. Kvinner i registeret er som kvinner bak rattet! Altså, ikke bra.. :p)

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar
Hei.

Har irritert meg greseløst over muttern, pga grunn at hun kaller data'n min for harddisken, som f.eks. "kan du ikke flytte harddisken så det blir litt bedre plass på bordet ditt da?"

Men så tenkte jeg, hva er egentlig riktig navn på den boksen som alle komponentene sitter i..?

Kabinettet, datamaskinen eller data'n..? Hva er det du kaller din?

 

Personlig så sier jeg data'n (med hedmarks dialekt :p )

 

Mvh. SacrefiZer

Neste gang plukker du bare ut harddisken og flytter den dit hun vil ha den.

Lenke til kommentar
Neste gang plukker du bare ut harddisken og flytter den dit hun vil ha den.

Er du gal mann :wow:

 

Er du klar over hva man må gjøre da eller?

 

For det første så man slå av maskinen ( :nei: ), skru/gjøre det som må til får å løsne HDD festene, ta den ut, og legge den der hun sier at den burde stå...

 

Dette tar sikkert en 10-12 minutter :scared: På den tiden kunne en spilt en match i et eller annet spill eller lastet ned en del!

 

Nei, deg tar jeg ikke serriøs :nei:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...