Gå til innhold

Skal kjøpe ny harddisk va vil dere anbefale meg å k


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer ann på hvilket hovedkort du har. Enten er det IDE, eller S-ATA hardisker du må kjøpe. Skriv navnet på hovedkortet ditt, så er det en smal såk for folk her å svare deg. Har du ingen anelse om navn på hovedkortet kan du opne kabinettet å se på den kabelen til harddisken som ikke er strømkabelen. Er kontakten til signalkabelen din ca 2-3 cm bred og det går en tynn kabel inn til den, så har du S-ATA, er den 5-6 cm bred og er koblet med en kabel som ligner på et tynt belte har du IDE.

 

Jeg kjøpte nylig nye IDE harddisker, og da var det mest økonomiske kjøpet 200GB harddisk. Valgte Seagate https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=16008 siden de skal være både stille og ikke for varme. Men Western Digital har også godt rykte på seg.

Endret av squabbish
Lenke til kommentar
hmm dataen min står ikke her for øyeblikket men jeg har et dell hoved kort hvis det sier dere noe :blush:

Er det S-ATA eller IDE disk du skal ha? Hvor stor disk trenger du?

Se inni pc'en din hvordan kabel som kommer ut fra den og sammenlign med bildet.

 

pata_vs_sata.jpg

 

S-ATA til venstre, IDE til høyre

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

anbefaler 250 GB Samsung SpinPoint jeg også. har den ikke selv, men den blir kjøpt snart. 2 stykker faktisk. bråker lite. takket være en gammel 20 GB Samsung disken som jeg satte i maskina fikk jeg sansen for Samsung disker. bråker lite. kjølige, kjappe disker, store også så klart. hvis du f. eks kjøper 2x250 GB Samsung disker så får du jo 500 GB ca. du får mere for penge da enn om du skulle kjøpt 1x400 GB f. eks. eller 1x500 GB for den saks skyld.

du må være helt sikker på hvilke kabler du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...