Gå til innhold

Trenger hjelp til å finne røde 5 mm LEDs til HT400


Anbefalte innlegg

Jeg har et Kanam Accent HT400 med blå LEDs. Jeg skulle gjerne ha byttet disse med røde, så jeg tok meg en titt på Elfa. Men som den elektronikknooben jeg er, klarte jeg ikke å finne frem i jungelen av LEDs der. Kan noen hjelpe meg? Jeg målte de blå til 2.88V, og de var Ø5 mm og 9 mm lange (selve "glasset" altså). Det var ca 2.5 mm mellom pinnene, eller hva det nå heter. En ting til, disse må ikke være så veldig lyssterke.

 

ht400leds.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, men den du linket til var litt kortere enn de jeg har nå. Jeg vil helst ha de like lange, da de skal være bak hull i kabinettfronten. Da kan de forsvinne hvis de er for korte og du ser litt på skrått. De har ~9 mm også, men det var så mange av dem..

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Pengene? Det er vel snakk om en femmer eller noe, det skal jeg klare å finansiere. :p Venter til jeg skal bestille noe annet, så slipper jeg masse ekstra frakt.

 

Men nå har du jo utgangspunktet for å leite på Elfa

Tja, jeg vet fortsatt ikke hva jeg skal se etter. Jeg vet størrelsen, spenningen og fargen (bortsett fra noe varierende bølgelengder). Jeg er usikker på lysstyrke, mA og spredning, og jeg finner ikke riktig spenning.

Lenke til kommentar

Du vil ha dem lyssvake faktisk...

Du finner nok ikke mange røde lysdioder som har spesiellt lyst til å kjøres på 2,88V, og å kjøre dioder beregnet for 1,7V - 2,1V på 2,88V forkorter levetiden dems mer enn du trur, veldig mye mer... Pluss at lyset får feil farge, i værstefall kan det bli oransj/gult i steden for rødt...

 

Så det beste du kan gjøre, er å sette på en formotstand på lysdiodene, eller kjøpe en lysdiode med innebygd formotstand...

 

I værstefall så kan du kjøpe en veldig lyssvak lysdiode beregnet for 2,1V og bare bruke den...

 

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...dok=2019935.htm

 

lysdioder med formotstand <-- disse vil nok lyse ganske svakt, hvis du får dem til å lyse...

Lenke til kommentar
Du vil ha dem lyssvake faktisk...

Ja, jeg er ute etter "normal" lysstyrke, ikke av den typen som sitter i f.eks Sunbeam Rheobus, som du nærmest må bruke solbriller for å se på. Det skal bare være indikatorlys i likhet med de jeg har på forsterkerne (Denon/Rotel).

Lenke til kommentar
I værstefall så kan du kjøpe en veldig lyssvak lysdiode beregnet for 2,1V og bare bruke den...

Hvor lyssvak må den være for å lyse "normalt" på 2.88V?

 

Hvis jeg tar en sjans og bestiller både lyssvake vanlige LEDs og LEDs med innebygd formotstand, kan noen gi meg varenr slik at dette blir sånn høvelig riktig?

Lenke til kommentar
I en Sunbeam Rheobus tror jeg det er Lyssterke LEDs ikke helt vanlige dioder.

Hva er forskjellen, bortsett fra det åpenbare?

Forskjellen er kun den at de har en sterkere lysstyrke enn en vanlig "standard" diode... :p

 

Jeg ville gått for en EL333 :thumbup: , Everlight hvis jeg ikke tar helt feil :p

Jeg bruker faktisk bare EL333:p

Endret av thomfre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...