Gå til innhold

[Løst] Hvilket backupmedium anbefaler du?


Anbefalte innlegg

Er det noen som har lyst til å komme med noen anbefalinger eller synspunkter på backupmedier generelt?

Jeg kunne tenke meg sånn ca ukentlig backup av alle bilder og dokumenter, og muligheter for å oppbevare backup'en vekk fra huset i tilfelle brann/tyveri.

Hva er mest hensiktsmessig - ekstern disk, zipdrive, DVD, tape, ???

Alle forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maxtor OneTouch II 250 eller 300 GB er superenkel og rask. Gir deg muligheten til å gjennopprette data på alle tidspunkter for backup. Bruker en 250 selv. Se forøvrig http://www.hardware.no/artikkel/10472

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...BDE2DEFFCBDDD6B

 

Vil på det STERKESTE anbefale deg i tillegg å brenne CD/DVD backup av filer du ikke kan få tak i nye av (f.eks. bilder!) og legge disse i et annet bygg enn der PC'en står. Kjipt å miste alt ved tyveri/brann eller lignende!! Sist men ikke minst - bruk CD/DVD'er av god kvalitet!

 

KSS :thumbup:

Endret av kss
Lenke til kommentar

Jeg mener ekstern disk er det beste. Men man bør ha minst to, som rulerer mellom hjemme og fjernlagring.

Fordelen med disk er selvfølgelig at det er raskt og lettvint og derved kanskje bidrar til at man tar backup oftere enn hvis man bruker en tungvint tape-løsning.

Men selv om du bruker disk er det viktig å bruke et backup-system og ikke bare synkronisere. Med backup-system mener jeg at du begynner med 'full backup' og senere tar backup kun av nye eller endrede filer uten å skrive over filene i den orginale 'full backupen'.

Jeg bruker Nero BackIt Up, og uten komprimering, så jeg ikke er avhengig av Nero for restore.

Lenke til kommentar

Takk for alle tips så langt!

 

Den Maxtor-disken så ganske kjekk ut, ja, men det virker nå som litt overkill å ha to slike for å rullere? :ermm:

 

Av helt uerstattelige filer har jeg noen dokumenter og (foreløpig) et par GB med bilder. Kanskje jeg går for én Maxtor og jevnlig DVD-kopiering av bildene? :hmm:

Lenke til kommentar

Mener det er unødvendig med 2 backup-disker hvis du kombinerer èn med DVD/CD. Har selv alle bilder og dokumenter liggende på høykvalitets-dvd et helt annet sted enn der jeg bor ;) Bruker RW så kan jeg bruke samme DVD'er en stund.

 

Finnes forøvrig sikkert like mange meninger om typer disker som det er diskprodusenter! Minst!

 

KSS :thumbup:

Lenke til kommentar
Takk for alle tips så langt!

 

Den Maxtor-disken så ganske kjekk ut, ja, men det virker nå som litt overkill å ha to slike for å rullere? :ermm:

 

Av helt uerstattelige filer har jeg noen dokumenter og (foreløpig) et par GB med bilder. Kanskje jeg går for én Maxtor og jevnlig DVD-kopiering av bildene?  :hmm:

Det høres ut som en grei løsning. DVD er tross alt tryggere enn HD. Men HD er lettvinnere hvis du har mye data.

Jeg har 8 eksterne disker på 250 og 300gb og det ville bli mye arbeid å ha på DVD. De viktigste dataene har jeg på to backupdisker og medregnet orginalen har jeg da tre kopier. Det aller viktigste av dokumenter og bilder har jeg også på DVD.

Men jeg vet ikke om det er så mange som anbefaler 'OneTouch'. Jeg har lest bl.a. her på forumet at mange har problemer med den.

Noen dømmer Maxtor generelt, men jeg bruker bare Maxtor (i eksterne kabinetter som jeg har kjøpt løst) og har ikke hatt noen problemer hverken med de eksterne eller mine interne Maxtor disker. Men undersøk litt mer om 'OneTouch' før du satser på den.

Endret av Thoth
Lenke til kommentar

Kjenner du IT-folk i bedrifter, på skular og lignande så ha dei kanskje ein tapestasjon som ikkje er i bruk.

 

Kanskje du får kjøpt ein brukt 20/40GB tapestasjon og eit SCSI-kort for ein billig penge.. Då får du jo gjerne med taper og rensetaper i tillegg, noko som normalt sett ville vært ein "skjult" kostnad med det heile..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...