Gå til innhold

Hifi til 10 000,-


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har plutselig fått så mye penger, så jeg tenkte jeg skulle bruke noe av pengene på noe fornuftig. Derfor har jeg vurdert å invistere i hifi annlegg. Som topic sier har jeg ikke lyst å bruke mer enn 10 000,-, men hvis det havner litt over, så går det sikkert bra.

 

Det jeg trenger er to gulvstående høytalere, og en receiver. I og med at dette annlegget skal bli et hjemmekino system senere, må jeg har en receiver som fungerer til slik.

 

Noen tips til hva jeg burde kjøpe? Noen med erfaring.

 

Mvh Mads ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Komplett sett med noe av det beste du får tak i: http://www.jfssoundsystems.no/ 10.000 spenn for 5.1 med en psycho forsterker! Audio Pro er søta brors stolthet og har en helt fantastisk dynamisk lyd!

Audio-Pro Soniq høyttalerpakken er ikke mye å skryte av.

Marantz forsterkeren er også langt fra en "psycho" forsterker.

 

Trådstarter får mye mer igjen for hvis han kjøper reciver og fronthøyttalere først.

Patos er forresten Norges stolthet innen høyttalere. ;)

Lenke til kommentar
Likte begge forslagene forsåvidt, men jeg har sett litt på denne og lillebroren. Veit at den første var ganske dyr, men hvor bra/dyr receiver må jeg egentlig ha for å kjøre så sterke høytalere?

Impedansen på begge parene er på fullt akseptable (for en A/V receiver) 8 ohm, men bruker du 7,6-10 000,- av et budsjett på 10 000,- på høyttalere, så sitter du igjen med lite til overs til receiveren, spesielt når den skal drive doble 8" eller 10". Du bør da helst ha en dyrere receiver med mer krefter. Sånn sett er Morten Ks forslag mer balansert. Tenker du på større høyttalere enn Basic 110, så kan du teste ut Proson R63mk.2 hos en Hi-fi Center butikk. Jeg har hørt at Northridge serien til PSB er skuffende i forhold til prisen og hva de tidligere har klart å produsere av høyttalere, men selv har jeg aldri lyttet til noen av høyttalerne i serien, så jeg vet ikke om dette stemmer.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Mitt forslag til ditt behov:

 

Del.1

 

Reciever: Marantz SR5500

 

Pris: 6 995,-

 

Høyttalere:

DALI Concept 8 Høyttalere

 

Pris: 6 996,-

 

Sum: 1 3991,- KR.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Del.2

 

Dali Concept 8 har ikke like dyp bass som Patos 402 som Morten K anbefaler,

men jeg kan anbefale deg dette uansett.

 

For som jeg forsto skulle du utvide til hjemmekino, og da trenger du i tillegg:

sub, center, bak høyttalere og en effektforsterker til og drive frontene dersom du utvider:

 

Da vil jeg anbefale deg dette dersom du skal utbygge til hjemmekino utifra dette

anlegget! Jeg har helt likt anlegg selv, bare en annen reciever.

 

sub:

 

Utbygging:

 

Sub:

CERWIN-VEGA CLSC-12S Subwoofer

 

Pris: 3 298,-

 

Center:

CERWIN-VEGA CLSC-6C Senterhøyttaler

 

Pris: 1 498,-

 

Bak:

 

DALI Concept 6 Høyttalere

 

Pris: 3 496,-

 

Effektforsterker:

 

 

NAD C272 Effektforsterker

 

Pris: 4 998,-

 

Sum: 1 3290,- KR.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Alt totalt: 2 7281,- KR.

 

Da ha du anlegg for livet !

Men som jeg sier ikke hast, dette siste jeg ramset opp var bare for å få en mer utfyllende bevis hva du kan gjøre :)

 

Del.1 er fantastisk å høre på :D

 

Håper dette var litt ok også :)

 

Lykke til med innkjøp og oppgradering etter vært :thumbup::dribble:

Lenke til kommentar

Morten A: Man bruker ALLTID senterhøyttaler som er av samme merke og serie som fronthøyttalerne. Ellers kan man få klangforskjell. Lyden blir da helt mongo.

Du viste vel det? :)

 

Edit:Trådstarter. Komplett har gode tilbud på en del utgående modeller fra Yamaha.

Sjekk ut denne Yamaha RX-V1500 til bare 5999 kr. Det er et godt kjøp! Her kan du se hva den egentlig koster.

Yamaha RX-V1500 er en knallgod og kraftig reciver.Bedre får du ikke til 6000 kr!

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Har 0 problemer med klangforskjell jeg da, han på hifi klubben i grimstad sa jeg burde heller ta cv senteren pga en bedre dynamikk og følelse iforhold til den pinglete dali senteren. hehe.

 

Men uansett, jeg hører ikke den klagforskjellen i mine ører kan jo være fordi jeg har ørepropper vær dag :p neida.

 

Altså det er jo smak og behag på mange måter også det der

Lenke til kommentar
Har 0 problemer med klangforskjell jeg da, han på hifi klubben i grimstad sa jeg burde heller ta cv senteren pga en bedre dynamikk og følelse iforhold til den pinglete dali senteren. hehe.

 

Men uansett, jeg hører ikke den klagforskjellen i mine ører kan jo være fordi jeg har ørepropper vær dag :p neida.

 

Altså det er jo smak og behag på mange måter også det der

Nei det er ikke smak og behag. Du har sikkert lest en del tester i diverse Hi-Fi blader.

De anbefaler ALLTID å ha senterhøyttaler som er av samme merke som frontene.

Man kan selvfølgelig være heldig å få ganske lik klangkarakter.

Tenk deg selv hvordan det vil låte hvis senteren har lys klang og frontene mørk klang.

Det blir ikke bra.

Lenke til kommentar
Komplett sett med noe av det beste du får tak i: http://www.jfssoundsystems.no/ 10.000 spenn for 5.1 med en psycho forsterker! Audio Pro er søta brors stolthet og har en helt fantastisk dynamisk lyd!

Audio-Pro Soniq høyttalerpakken er ikke mye å skryte av.

Marantz forsterkeren er også langt fra en "psycho" forsterker.

 

Trådstarter får mye mer igjen for hvis han kjøper reciver og fronthøyttalere først.

Patos er forresten Norges stolthet innen høyttalere. ;)

Når man tenker på prisen så.. Kjøp en B&W Nautilus til meg og jeg hadde ikke klagd lissom! :)

Lenke til kommentar
Nei, det vet jeg... Men derfor har jeg satt han på hifi klubben sammen alt for meg...  og jeg føler det spiller utrolig fint jeg da =)

 

kanskje litt flaks. eller de bare passer perfekt sammen :)

Selgere er selgere og forteller deg ofte det du vil høre. Spesielt de på hifi klubben Grimsad, har handlet en del selv der. Jeg synes det er ganske utrolig at du har blitt anbefalt en annen center enn fronthøyttalerene dine.

Endret av Peterman
Lenke til kommentar

Ja, uff.. Har tre HiFi-butikker innenfor 200 meters radius! HiFi Klubben nederst i bakken, så kommer HiFi Centeret og til slutt kommet den lille sjappa HiFi Hjørnet (JFS sound systems)..

Var morsomt å ta seg en tur innom alle sjappene etter hverandre! Alle påsto at det de satt sammen var perfekt for meg!

 

En annen center enn fronthøyttalerne? Whetta? Jeg gir meg over, HiFi Klubben er noen dølinger..

Lenke til kommentar
Nei, det vet jeg... Men derfor har jeg satt han på hifi klubben sammen alt for meg...  og jeg føler det spiller utrolig fint jeg da =)

 

kanskje litt flaks. eller de bare passer perfekt sammen :)

Selgere er selgere og forteller deg ofte det du vil høre. Spesielt de på hifi klubben Grimsad, har handlet en del selv der. Jeg synes det er ganske utrolig at du har blitt anbefalt en annen center enn fronthøyttalerene dine.

De anbefalte det pga størrelse på rommet mitt :)

Lenke til kommentar
Nei, det vet jeg... Men derfor har jeg satt han på hifi klubben sammen alt for meg...  og jeg føler det spiller utrolig fint jeg da =)

 

kanskje litt flaks. eller de bare passer perfekt sammen :)

Selgere er selgere og forteller deg ofte det du vil høre. Spesielt de på hifi klubben Grimsad, har handlet en del selv der. Jeg synes det er ganske utrolig at du har blitt anbefalt en annen center enn fronthøyttalerene dine.

De anbefalte det pga størrelse på rommet mitt :)

hvar smått og ingen ting og si , cv og dali blandet sammen , hva tengte di på

 

du hadde nokk bra flaks at det ble hørende på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...