wil Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 hei. jeg skal sette inn 2 ekstra disker itillegg til min første disk, men nå har det seg slik at IDE kablen min har bare 2 plugger til harddisker. noen som vet om det finnes eller hvor man kan få kjøpt IDE kabler med plass til flere enn 2 disker. håper dere skjønte hva jeg mente.
trn100 Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 Hmmm.... Trodde IDE kablene kun hadde 2 plugger fordi en IDE kontroller kun støtter 2 enheter jeg?
wil Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Skrevet 28. juni 2005 tja, det vet jo ikke jeg da, må jeg ha 2 kabler da eller? men jeg har bare 2 IDE porter på hovedkortet også. den ene porten bruker jeg til brenneren og cd romen min, den andre brukes til diskene mine. men for å spørre om et annet spørsmål da. hvordan får dere kobla til flere enn 3 disker da? tenkte litt på et Controller kort da men.
trn100 Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 (endret) Tror nok du må ha et ekstra kontroller kort også... Edit: F.eks. et slikt et: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=111202&cks=SER Da kan du koble på 2 IDE enheter til... Endret 28. juni 2005 av trn100
sm1pea07 Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 Det er nok SCSI du blander med. P-ATA / IDE systemet støtter kun 2 enheter pr kanal, en Master og en Slave.
PerB Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 Det er korrekt som angitt i de andre svarene. Du kan kun ha 2 IDE-enheter pr IDE-kanel fra hovedkortet. Hvis disse allerede er i bruk (få eks med 2 harddisker på dene ene kabelen og 2 CD/DVD-enheter på den andre) må du kjøpe deg et IDE-kontrollerkort og kabel. Kontrollerkortet kan ta 2 nye harddiskenheter pr konnektor (dvs kabel). Husk å sjekk om du har plass til montering av de nye harddiskene i kabinettet ditt og at du har nok strømkontakter på PSUen. Det kan være du må kjøpe splittere for strømkabelen og monteringsett for å kunne montere 3.5" harddisker i 5" bayer.
_crs_ Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 Hva hovedkort er det snakk om her da? Så i profilen til trådstarter, han har bl.a. et MSI K8T Neo2. Det har jo ihvertfall 2 SATA porter som han kan bruke til disker. Trond
trn100 Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 (endret) Hva hovedkort er det snakk om her da? Så i profilen til trådstarter, han har bl.a. et MSI K8T Neo2. Det har jo ihvertfall 2 SATA porter som han kan bruke til disker. Trond Det har du rett i, men spørsmålet var hvor man kunne kjøpe IDE kabler med mer enn 2 plugger.... Sjekket ikke profilen, men med 2 SATA porter på HK'et, som garantert også støtter RAID uten at det har betydning, kan du i det minste koble til 2 ekstra S-ATA disker på disse.... Endret 28. juni 2005 av trn100
X-Fiesta Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 Som andre har sagt, det går ikke ann å koble mer enn 2 IDE enheter på hver utgang, men hvis du har S ATA port ledig, kan du koble en IDE-enhet til ved hjelp av en slik: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118375&cks=SER
wil Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Skrevet 28. juni 2005 nå har det seg faktisk slik at jeg ikke har kjøpt noe nytt hovedkort enda. det hovedkortet det gjelder er et MSI (MS-5885) kort. jeg tror jeg skal ha et Kontroller kort liggende i en skuff her. jeg har et Kontroller kort som man setter i PCI porten. funker dette eller? jeg tror det heter ED Hansi eller noe sånt.
wil Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Skrevet 28. juni 2005 PS: har noe liggnende kontrollerkortet som trn100 linka til. bare å sette det i pci porten så kan jeg koble på 2 disker til? hvis ja, så er problemet løst. ja. jeg har plass i toweret. plass til tre disker der. har 3 disker inni nå, men 2 skal byttes ut.
trn100 Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 (endret) Det kan du da ja :-) Men du trenger en IDE kabel til med "kun" 2 porter ;-) Lykke til! Endret 28. juni 2005 av trn100
wil Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Skrevet 28. juni 2005 (endret) jepp. takk skal du ha. skal se om jeg får testa det i morra. gidder ikke åpne kabbinettet i kveld hvis ikke det funker så får jeg bare finne på noe annet. forresten, med det samme jeg er i gang. om det ikke skulle funke så bra det der så kan jeg kjøpe 1 eller 2 S-ATA disker i stede. noe samme pris så det ut som på komplett.no. jeg har 1 eller 2 S-ATA kabler på strømforsyninga. trenger jeg noe flere kabler enn de strømkontaktene på strømforsyninga for å få S-ATA diskene til å funke? lenge siden jeg har sett på en S-ATA disk nå, men man har vel ikke noe IDE kontakt der. så jeg lurer på hvordan det gjøres da. føreløpig basserer jeg meg på å kjøpe IDE disk da, men bare lurer tilfelle jeg skulle kjøpe S-ATA disker i stede. Endret 28. juni 2005 av wil
trn100 Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 Har du S-ATA kontaker på hovedkortet, så kjøp S-ATA disker....
wil Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Skrevet 28. juni 2005 har nok ikke S-ATA kontakter på Hovedkortet mitt som jeg har nå nei. det er et MSI (MS-5885) kort veit du.
wil Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Skrevet 28. juni 2005 da var Kontrollerkortet funnet, men det står Ultra 100 på det. har det noe å si for mine disker og mine fremtidige disker? dvs. funker kontrolleren allikevel på på disse diskene. hvis nei, så er problemet løst uannsett. jaja da blir det endel hardware testing i morra. takk for hjælpa folkens. dere har vært til stor hjelp
enden Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 Det bør ikke være noe problem å bruke en ATA100-kontroller. Raskerer disker blir utstyrt med S-ATA-grensesnitt.
wil Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Skrevet 29. juni 2005 en liten oppdatering her. har nå prøvd den kontrolleren som jeg snakka om å det ser ikke ut til at den funker. når jeg setter i kortet å kobler på de to gamle diskene mine på det kortet og den siste disken på hovedkortet så blir bare 2 av diskene funnet. dvs. den ene disken på kontroller kortet blir funnet men ikke den andre disken, + at disken som er kobla til hovedkortet blir funnet da. det er jo i og for seg greit nok, men det som er litt minstenksomt er at maskina vil ikke boote. det står UDMA 100 eller noe sånn, Capable but Disable. problemet er at jeg ikke får gjort noen ting for alt kobler seg ut. etter dette prøvde jeg å koble på bare den 20 GB disken på hovedkortet mens kontrollerkortet fortsatt stod i. det heller funka ikke. da kom det akkurat samme meldinga. med andre ord så er det kontrollerkortet som er feilen her. uff, da må jeg kjøpe nytt kontrollerkort også da. hmmm.
PerB Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 Jeg regner med at de gamle harddiskene er satt opp riktig? (Master / Slave / Cable select). Anbefaler at de settes som Cable Select. De må settes riktig på kabelen med Master ytterst. Og du bør også sjekke bootrekkefølge i BIOS. Harddisken med Operativsystem har du selvsagt plassert slik at det bootes fra denne og at at ikke andre harddisker får drive-bokstaven C istedenfor denne (forutsetter standard installasjon av Windows).
wil Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Skrevet 29. juni 2005 jada, men skal jeg sette de slik at den minste harddisken, den med Windows på som master, harddisk 2 som slave og harddisk 3 som cable select?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå