Gå til innhold

Batteri - Tomt før lading?


Anbefalte innlegg

Har det noe si om man lader batteriet opp når det er halvtomt (el. halvfullt :!: )? Jeg lurer på om det tar skade av det, og eller, om det blir dårligere etterhvert av slik behandling.

Det er jo ganske upraktisk å måtte vente til det er helt tomt før man lader det opp igjen.

Batteriet er av typen lithium ion.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke så mye erfaring fra kamera, men om en ser på mobiltelefoner eller bærbare PC'er (tror ikke kamera er så forskjellige) er min erfaring at batteriene varer lengre om en jevnlig lader det helt ut før det lades opp igjen.

 

Så selv om produsenter sier det ikke skal ha noe å si hvordan batteriene lades, så merker jeg helt klart at batteriene blir fortere redusert om en bare klatt-lader dem. F.eks. når de har vært brukt i ca 1 år og selv om alle bruker sine bærbare PC'er daglig, er det ofte over 1 times forskjell på brukstiden på de beste i forhold til de dårligste. Så jeg mener bruksmønster har noe å si.

Lenke til kommentar
Kristallo, jeg tror deg på det du skriver, men hvor har du dette fra?
Jeg har hentet informasjonen fra databladene til produsentene. Der er det samstemmighet blant produsenten at dype utladinger ikke forlenger levetiden på batteriene og i noen tilfeller øker slitasjen.

 

Linkene som SUiCiDE_COMMANdO har funnet fram til inneholder god informasjon om generelle batteriegenskaper.

 

Så selv om produsenter sier det ikke skal ha noe å si hvordan batteriene lades, så merker jeg helt klart at batteriene blir fortere redusert om en bare klatt-lader dem. ...Så jeg mener bruksmønster har noe å si.
Hvis du ser på linkene ovenfor så ser du at temperaturen og ladetilstand når batteriet ikke er i bruk kan påvirke levetiden i betydelig grad. Så du har nok rett, men årsaken er kansje annerledes enn du hadde tenkt deg. Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte min første bærbare Pc var jeg sikker på at batteriet skulle behandles likt som mine gamle NI-CD batterier til de radiostyrte bilene mine, men det viste seg å være feil. HVer gang jeg brukte PC'en på batteri lot jeg den lade seg helt ut før jeg ladet den opp, etter ca 300 oppladninger/utladninger var det dødt etter 13 måneder.

 

Batteriet jeg har i min bærbare nå har jeg hatt i over 2 år og oppfører seg som om det skulle vært nytt, har ikke mistet mer enn noe få minutter kapasitet. Brukes ganske så ofte ned til 80 eller 50 prosent, og en gang i blant lader jeg det ned til ca 10-20 prosent.

 

Batteriet i mitt gamle Ixus 330 som er 3 år gammelt nå derimot lader jeg ned til det røde varsellyset på kameraet kommer på. Det er nesten like godt som nytt og har sikkert fått ca 400-500 oppladninger/utladninger, kanskje mer.

 

Tror batteriene tåler ganske mye, men de liker nok ikke når du du tvinger på kamera eller PC etter at det automatisk har skrudd seg av for lite strøm. Slik som mange ofte gjør når mobiltelefonen skrur seg av.

 

Antall utladninger/oppladninger ett batteri er spesifisert for gjengis som oftest med beregning i utladning ned til 20% kapasitet. Lader du det ut lengre ned enn 20% så får du færre oppladninger/utladninger enn spesifisert og lader du det bare ned til 50% så skal du få langt fler.

 

Men ikke tenk for mye på batteriene, de er forbruksvare, Lithium Ion batterier taper seg fra det sekund det er produsert, det ligger i kjemien som brukes så uansett hvor godt du tar vare på det så vil det ryke en dag, eller ihvertfall holde mye mindre kapasitet.

 

Et godt tips er å ikke lade batteriet hvis det er varmt. Dette er ofte tilfellet på bærbare PC'er, du har sittet med den i fanget i 2-3 timer og så trenger du å lade batteriet og plugger den i stikkontakten. Slikt reduserer kapasiteten til batteriet.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar
Har det noe si om man lader batteriet opp når det er halvtomt (el. halvfullt :!: )? Jeg lurer på om det tar skade av det, og eller, om det blir dårligere etterhvert av slik behandling.

Det er jo ganske upraktisk å måtte vente til det er helt tomt før man lader det opp igjen.

Batteriet er av typen lithium ion.

Takk!

Lithion-ion type batterier er vel de det er flest av etter hvert, og de kan lades når som helst. De har såkalt "no memory effect" noe som innebærer at de ikke trenger å være utladet før lading. Jeg har 3 batterier til både kamera og videokamera og alle er av denne type.

 

Så bare lad opp når behovet er der !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...