Gå til innhold

Trenger hjelp til kjøp av nye pc deler.


Anbefalte innlegg

Heisann folkens! :)

 

Det er sommerferie, og jeg skal være vaktmester vikar for et borettslag i 4 uker, slik blir det penger av. Derfor har jeg tenkt å kjøpe meg nye deler til pcen, det jeg har tenkt å kjøpe meg er:

  • Ny strømforsyning (over 300w)
  • Nytt skjermkort (som klarer å spille nye spill som hl2, bf2 og doom 3 rent med nokså høy oppløsning)
  • Hovedkort og CPU på ca 3 ghz.

Jeg håpte dere kunne hjelpe meg å finne de rette produktene til en rimlig pris. (over 5000 blir vel litt dyrt)

 

På forhånd takk!

 

Mvh Øyvind Hermans

Endret av Hermans
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok belage deg på en Celeron D 3.06 for å dekke krava dine hvis du må ha et feit-skjermkort.

 

Hvis du kan nøye deg med et 6600GT-kort blir det enklere å få et bra oppsett. Feks dette med 2ns GDDR3 minne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307194&cks=PRL

 

Og 3 GHz sier du, da finnes det ikke alternativer med AMD cpu. En P4 3GHz kommer seg på ca 1600kr, samme som en Athlon 3200+. Virker jo som du er opptatt av spill, så AMD burde være saken for deg. Blir helst litt dyrere hovedkort med AMD og s939 enn for Intel, synes jeg iallfall, for du bør ikke ha noe dårligere enn nforce4 chipset, mens på Intel klarer det seg med billige i915P-kort.

Lenke til kommentar

Beklager men jeg forstod ikke helt hva du mente med alt du sa der, men ja, jeg har lyst på en pc der jeg kan spille nye spill rent. Det er det som er viktig :)

 

Dette har jeg lagt til handlekorgen min på komplett.no, dere må si ifra hvis jeg gjør noe helt gærnt. Jeg er ikke ekspert på område som dere sikkert forstår :)

 

Chieftec BH-02 ATX Midi Tower Sort/Sølv m/USB, Firewire og Audio, m/400W PSU

Varenr.: 308900

Lagerstatus: 50-99 stk på lager          895 895

 

Sapphire Radeon X800XL 256MB GDDR3 PCI-Express,Ultimate Edition,Full-Retail

Varenr.: 307844

Lagerstatus: Ikke på lager. Bekreftet 59 stk 2005-07-06          2695 2695

 

AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte

Varenr.: 304047

Lagerstatus: 100+ stk på lager          1550 1550

 

EPoX EP-9NPA+ Ultra, nForce4 Ultra,ATX Socket-939,S-ATA,GbLAN,Firewire,PCI-Ex16

Varenr.: 307396

Lagerstatus: 100+ stk på lager          999 999

 

            Miljøgebyr: 0

Totalt: 6139

Etter som jeg forstår er kanskje skjermkortet for bra iforhold til resten ?

Hjelp meg folkens!

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva du ikke skjønte alt av, men det om 3GHz kanskje? Du må være klar over at en Athlon 3200+ ikke er 3.2Ghz, det betyr at ytelsen er som en tilsvarende 3.2Ghz cpu. Den kjører på bare 2GHz men ytelse er iflg AMD samme som en 3.2GHz Pentium4.

 

Nå over til handlelista di.

CPU:

Vet lite om de lavere modellene av Athlon64 for krav-store gamere. Noen som bruker overklokking som et argument for å kjøpe 3200+, så hvis du tenker på det er den cpu'n et bra valg. Men hvis det er som du sier om kunnskapsnivået ditt så kanskje ikke prøve å overklokke riktig enda? Det er uansett ganske mye CPU for pengene.

Skjermkort:

Det ser iflg enkelte tester absolutt ut som X800XL er mye for pengene i HL-2. I BF1 tror jeg faktisk 6800GT var litt bedre. Noen som kan linke til en test med BF-2? Mulig ATI er bedre på ekstreme oppløsninger, og uansett er det sikkert vanskelig å finne et 6800GT til godt under 3000. Det jeg nevnte før om 6600GT er bare å glemme egentlig, ser ut som du har justert opp busjettet ditt endel siden sist :)

HK:

På hovedkort må du bare se etter hva du selv synes er bra, bare det er nf4ultra. Ser greit ut det Epox-kortet, men selv ville jeg heller hatt et med strømkontakten i fremkant. Feks Abit AN8 Ultra, det har dessuten heatpipe chipsetkjøler, men en merkelig plassering av Floppy-kontakten og mye dårligere plassering av firewire og usb-kontaktene enn Epox.

PSU

Kabinettet er en smakssak, jeg liker ikke chieftec noe særlig selv men... Kjekt med såpass PSU da, mye strøm for penga.

Lenke til kommentar

Er ikke skeptisk til delene du har plukka, dro frem endel aspekter som ikke alle tenker på før kjøp bare. De der gir nok den beste ytelsen du kan få for den prisen. Du kan lese og vurdere og selv komme til den konklusjonen å vettu!

 

Ser det er mange som digger x800xl-kort, det må være en god grunn til det, men jeg har til gode å se konsistent dokumentasjon på at de ALLTID er bedre enn 6800GT.

Men som sagt, x800xl er billigere og siden det er for vanskelig å skille de to så er XL det bedre kortet pr krone.

 

Det samme gjelder hele pakka di, du får det ikke bedre i spill til den prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...