Gå til innhold

Scandisk etter format og reinstall,mistet mye data


Anbefalte innlegg

Har 4 harddisker koblet til pc'en. Formaterte disken som windows var på, og la inn XP på nytt. Når jeg startet pc'en for andre gang etter formateringen fikk jeg scandisk, og skvatt når jeg så at den arbeidet med disken jeg hadde filmene mine på. Den endret mange dataer, ikke at jeg helt forsto hva den gjorde utenom at den prøvde å reparere hva som var feil.

 

Det jeg nå har oppdaget, er at ALLE filmene ( rundt 100 stykker ), har blitt overwritet eller no og viser SAMME film.

 

Noen som har vært borti dette problemet, og om det finnes no løsning, eller har scandisk rett og slett overwritet alle filmene som var der ?

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, høres ut som scandisk har klusset når den skulle skrive i partisjonstabellen. Og at derfor alle rader linker til samme startsektor. Dermed vil alle filer peke til samme fil. Prøv å se om det finnes noe verktøy som kan fikse partisjonstabeller og prøv et annet verktøy til å defrage disken, kanskje det vil hjelpe.

Endret av msulland
Lenke til kommentar

Defragge disken bør du absolutt IKKE gjøre. Dersom alle filene peker til samme sektor, kan det bety at den betrakter resten som ledig plass og begynner flytte rundt på dem, noe som vil ødelegge dem.

 

Regner med at du mener checkdisk siden du har windows xp, for scandisk burde ikke ha noe der å gjøre. I alle fall, det jeg ville ha gjort er å nappe ut disken, koble den til en annen pc, og prøve å redde ut filmene ved hjelp av et recovery program. Hvis det er ting du ikke vil miste så er det sjelden en god ide å prøve å fikse feilene, i verste fall kan du miste alt sammen for godt. Det hørest ut some det bare er noen filreferanser som er gått i stå, så det burde ikke være noe problem å få det ut igjen. :)

Lenke til kommentar
Defragge disken bør du absolutt IKKE gjøre. Dersom alle filene peker til samme sektor, kan det bety at den betrakter resten som ledig plass og begynner flytte rundt på dem, noe som vil ødelegge dem.

 

Regner med at du mener checkdisk siden du har windows xp, for scandisk burde ikke ha noe der å gjøre. I alle fall, det jeg ville ha gjort er å nappe ut disken, koble den til en annen pc, og prøve å redde ut filmene ved hjelp av et recovery program. Hvis det er ting du ikke vil miste så er det sjelden en god ide å prøve å fikse feilene, i verste fall kan du miste alt sammen for godt. Det hørest ut some det bare er noen filreferanser som er gått i stå, så det burde ikke være noe problem å få det ut igjen. :)

eventuelle tips til recovery-tools ? :) Har så og si null peil på hd'er så !

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
eventuelle tips til recovery-tools ? :)  Har så og si null peil på hd'er så !

Sist gang jeg gjorde noe sånnt brukte jeg et program (Restore2000, utdatert nå) fra r-tools som fungerte glimrende.

GetDataBack, som nmedaas nevnte, har jeg også hørt gode ting om, så det er sikkert like bra.

Endret av wizzcat
Lenke til kommentar

kjører getdataback nå.. klokka halv fire om natta! hehe

Gir feedback når den er ferdig

 

bare håpe jeg kjører den på rett disk, av en eller annen grunn så samlet den alle partisjonene under samme, eneste måten jeg kan skille de fra hverandre på pga. den ikke har med disknavn etc.

 

 

jeg sovnet så.. det funket dårlig ;)

 

 

Men takk så mye for hjelpen! getdataback fungerte toppers! Kjørte den akuratt, og alt er tilbake som det skal! :love:

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...