Gå til innhold

open solaris er sluppet!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle likt å sett at Microsoft hadde gjort det samme :p

"Open XP", "Open Windows" eller noe sånt.

Kanskje windows endelig kunne blitt bra? :whistle:

Skrevet
Skulle likt å sett at Microsoft hadde gjort det samme :p

"Open XP", "Open Windows" eller noe sånt.

Kanskje windows endelig kunne blitt bra? :whistle:

det hadde bare blitt bedre *nix OS derfor gjør de det ikke ;)

Skrevet

Svært positivt av Sun å slippe Solaris som open-source. Det vil drive UNIX System V-utviklingen fremover. Med dette beviser Sun at de er de ledende på UNIX System V, som Solaris baserer seg på.

Skrevet

Flott at de gjør det. Bare synd lisensen deres, som minner om GPL på mange måter (så vidt jeg har forstått), ikke er kompatibel med GPL. Dette hindrer direkte miksing av kode, noe som kunne vært positivt for både Linux (dtrace?) og solaris (drivere). Men programmer vil vel likevel kunne vandre?

Skrevet
Flott at de gjør det. Bare synd lisensen deres, som minner om GPL på mange måter (så vidt jeg har forstått), ikke er kompatibel med GPL. Dette hindrer direkte miksing av kode, noe som kunne vært positivt for både Linux (dtrace?) og solaris (drivere). Men programmer vil vel likevel kunne vandre?

Nå er det faktisk slik at Solaris stammer direkte fra UNIX System V, altså man finner samme kode i Solaris som man finner i SCO sine produkter. Selv om Sun har 100% råderett over koden sin, vil de beskytte arbeidet sitt. De vil beholde kontrollen over all koden. Fordelen er at Sun da stiller seg ansvarlige overfor den koden som utgis, og som da Solaris benytter. Har tro på at utviklingen på driverfronten vil skyte fart, nå som Solaris er open-source, og folk da kan gå inn i kildekoden og se hvordan Solaris er oppbygd.

Skrevet

Nå er det faktisk slik at Solaris stammer direkte fra UNIX System V, altså man finner samme kode i Solaris som man finner i SCO sine produkter. Selv om Sun har 100% råderett over koden sin, vil de beskytte arbeidet sitt. De vil beholde kontrollen over all koden. Fordelen er at Sun da stiller seg ansvarlige overfor den koden som utgis, og som da Solaris benytter. Har tro på at utviklingen på driverfronten vil skyte fart, nå som Solaris er open-source, og folk da kan gå inn i kildekoden og se hvordan Solaris er oppbygd.

Vel - de har vel ikke noe mindre (eller mer) råderett over koden sin enn Linus har over Linux... Så vidt jeg vet valgte de en lisens som fungerer som GPL men ikke er GPL (og ikke er kompatibel).

Dette medfører dobbeltarbeid. Med en kompatibel lisens kunne man brukt *samme* koden til både Linux og Solaris - på samme måte som BSD'ene i dag deler mye kode innbyrdes. Men isteden må man nå lage to drivere som gjør det samme - uten å kunne bruke en gang deler av koden.

Skrevet

Spurte i en annen tråd her uten å få svar, men kanskje noen av dere vet: Blir/ble kompilator pakken deres sluppet?

Skrevet

Jeg tror nok Sun har sin grunn til å bruke CDDL istedenfor GPL. Tror ikke hovedmotivet er å gjøre ting inkompatibelt, men rett og slett å veie opp for det de ser på som mangler ved GPLv2, spesielt på patent-siden. GPLv2 ville ikke gjort det mulig for Sun å linke mot den proprietære koden de ikke vil gi ut heller, så det var et must for dem at det ikke måtte være 100% copyleft.

Artikkel om det på groklaw:

http://www.groklaw.net/article.php?story=20041205023636236

Skrevet (endret)
Dette medfører dobbeltarbeid. Med en kompatibel lisens kunne man brukt *samme* koden til både Linux og Solaris - på samme måte som BSD'ene i dag deler mye kode innbyrdes. Men isteden må man nå lage to drivere som gjør det samme - uten å kunne bruke en gang deler av koden.

stigfjel

Tro meg, ikke mye av koden i solaris-kjerna som er lett å implementere i linux uten store endringer. Driver-frameworket er forskjellig, og subsystemene er forskjellig implementert.

Endret av Duronator
Skrevet
Spurte i en annen tråd her uten å få svar, men kanskje noen av dere vet: Blir/ble kompilator pakken deres sluppet?

Jepp. Sun Studio er gratis for OpenSolaris, tydeligvis. Det er jo svært positivt at den kompilatorpakken nå er fri, for den har vært svindyr.

Skrevet

Det er jo kjempeinteressant. Er det noen som har oversikt over hvilke drivere de har støtte for. Spesielt er jeg interessert i om Nvidia skjermkort og brikkesett (nforce4) er godt støttet. Lurer også på om de har støtte for dual-core amd64.

Skrevet
Jepp. Sun Studio er gratis for OpenSolaris, tydeligvis. Det er jo svært positivt at den kompilatorpakken nå er fri, for den har vært svindyr.

Men linux versjonen for Solaris studio er fortsatt ikke sluppet?

Skrevet

Men linux versjonen for Solaris studio er fortsatt ikke sluppet?

Sikkert ikke. Men nå er jo Solaris Sun sitt satsingsområde uansett.

Skrevet

Har nettopp fått lastet ned Solaris, og kommer til å teste det når jeg får tid. Fant forsåvidt de fleste svarene på det jeg lurte på i prosessen. Dersom andre har lurt, kan jeg jo oppsummere:

nforce brikkesett skal være støttet, hvor bred støtten er vet jeg ikke, men åpenbart har folk rundt omkring med nforce brikkesett fått installert.

Nvidia desktop skjermkort er offisielt ikke støttet av Nvidia, kun Quadro serien som stort sett ingen desktoper har. Nå finnes det dog en workaround for det problemet på Nvidia sine forum sider om Solaris, og med litt mikkmakk ser de aller fleste Nvidia skjermkort ut til å funke med 3D.

Dual-core må nesten være støttet, siden Sun har postet benchmarker på spec.org med dual-core opteron og Solaris.

Nvidia sin nic ser også ut til å være støttet selv om driver visstnok ikke følger med distribusjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...