Gå til innhold

Brenning: Jo lavere hastighet jo bedre resultat?


Anbefalte innlegg

Har hørt at man får bedre resultat og muligens også bedre holdbarhet på plater som er brent ved lave hastigheter, og at dette gjelder spesiellt om man brenner filmer.

Noen som jeg har vært i kontakt med hevder at dette stemmer uansett hva man brenner, men selv er jeg usikker.

 

Nå vil jeg en gang for alle avkrefte eller bekrefte denne myten: Brenner man ved lave hastigheter, da får man også bedre resultat. Sant eller usant?

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå vil jeg en gang for alle avkrefte eller bekrefte denne myten: Brenner man ved lave hastigheter, da får man også bedre resultat. Sant eller usant?

Man får vel bedre resultat hvis man brenner på lavere hastighet. Hvis ting går saktere burde det egentlig sett skje mindre feil. Har også hørt at det er noen cd-lesere som ikke kan lese cder som er brent på for høye hastigheter.

Lenke til kommentar

Egentlig avhengig av flere faktorer :

 

Kvalitet på selve brenneren.

Kvalitet på selve media som det brennes til.

Kvalitet på selve maskina som det brennes fra (defragmentert, riktig bus hastighet etc).

Og selvsagt brennehastighet. Noen ganger får man bedre resultat ved 80% - 60% hastighet.

Lenke til kommentar

Mine erfaringer er jo lavere jo bedre.

Slik er det også får de fleste brennere. Det som skjer er at jo lavere hastighet du brenner i, jo lengre inn på platen går informasjonen som skrives. Altså brenner du en musikk plate i 8x, så tåler den flere smuss flekker og riper før den begynner å hakke i feks bilspilleren. Brenner du deimot ei musikkplate i 24x eller mer, skal det svært lite fingermerket til eller riper i platen før den begynner å hakke. Jeg brenner alltid musikk i ikke mere enn 8x og datadisker i 12x. 8x tar jo uansett ikke lengre enn ca 10 min i svi av, noe som de fleste har tid å vente på om du brenner deg selv litt god bilmusikk. DVD filmer brenner jeg i 4x. :-)

Lenke til kommentar

Interresant det du sier, SunZeeker.

Forstår ikke helt dette med at man skal ha så rask brenner og brennehastighet som overhodet mulig. Man har da vell nok tid til å vente noen minutter, har man ikke det er man en svært stresset person. Det er jo svært få som brenner store mengder cd-er og dvd-er hver dag. Selv pleier jeg å brenne ca. 4 plater per. uke, ofte mindre.

 

Jeg brente en film på en 8 X plate (DVD+R), som også ble brent ved 8 X, og da ble det rare merker i selve plata. Brente jeg det samme på en annen plate, men ved 2.4 X så alt perfekt ut.

Lenke til kommentar

Brenner DVD på maks hvis platene og brenneren klarer det med et tilfredsstillende resultat. Verbatim +R 16x brent med Pioneer109 gir bedre resultat enn alt jeg noengang klarte å brenne på 2.4x i gammelbrennern, faktisk helt perfekt. Tok litt for lang tid før jeg klarte å tilstå til meg selv at jeg hadde en defekt brenner, og fornektelse løser ikke brenne-problem, det fikk jeg iallfall erfare smertelig. Noen plater kan få variabel kvalitet mot slutten av plata ved for høye hastigheter, har enda ikke trengt å gå under 12x med pioneern, lavere enn det hjelper ikke det grann på brennekvaliteten. Litt annerledes med samsung og liteon og diverse andre litt mistenkelige merker, DVD-brennere skal ha merke som begynner på P :) Ok, PL og Pi for å hinte litt ekstra.

 

Alltid sjekk DVD etter brenning, DVDInfo's speedtest er bra nok for hjemmebrukere, hvis read-kurven varierer mye opp og ned er det for dårlig, da er det bare å kaste og prøve igjen på annen hastighet og kjøpe andre plater neste gang. Hvis en 16x brenner må ned på 4x brenning på mer enn en type plater er det grunn til bekymring! På noen, kanskje særlig på NEC, kan ofte en firmwareoppdatering gi store forbedringer.

 

På CD er jeg litt mer i tvil. Har opplevd at 48x disker brent på 32x nekta å spille i standalone VCD-spiller, selv om de samme VCD'ene spilte perfekt uten blokking eller antydning til hakking med DVD-spillern. Brent på 16x spilte de uten hakking også i VCD-spillern. Finnes mange dårlige og gamle cd-spillere, men igjen var det det med bokstaven P, har aldri hatt problem med brente CD'er i DVD-spillern og bilstereon, begge Pioneer. Kom over en CD-spiller test fra 1988, det er lenge sia det, og allerede da kom Pioneer best ut på spilling av ripete plater, Yamaha best på lyd. Stemmer godt med mine egne erfaringer, Topp lyd i Yamaha'n min iaffall, :) 4 sylindre på 15000rpm er deilig.

Lenke til kommentar

Dvd plater brennes som regel med best resultat på den hastigheten de er sertifisert til.

Med visse brennere som f.eks BenQ 1620 som lar deg brenne mange platetyper på en høyere hastighet en hva platen er sertifisert til, kan til og med kvaliteten bli bedre ved høyere hastighet.

Lenke til kommentar
Alltid sjekk DVD etter brenning, DVDInfo's speedtest er bra nok for hjemmebrukere, hvis read-kurven varierer mye opp og ned er det for dårlig, da er det bare å kaste og prøve igjen på annen hastighet og kjøpe andre plater neste gang.

Tok en DVDInfo speedtest på en Act Storage CD-R plate, som er kjøpt hos Rimi (brent ved 24 X), ser denne kurven dårlig ut?:

 

actstoragecdrdvdinfo7mm.jpg[/url]

 

Her er en speedtest av følgende dvd-plate:

---------------------------------------------------------------------------

Unique Disc Identifier : [DVD+R:PRODISC-R03-003]

---------------------------------------------------------------------------

Disc & Book Type : [DVD+R] - [Not Available]

Manufacturer Name : [Prodisc Technology Inc.]

Manufacturer ID : [PRODISC]

Media Type ID : [R03]

Product Revision : [003]

Blank Disc Capacity : [2,295,104 Sectors = 4,482.6MB = 4.38GB (4.70GB)]

Recording Speeds : [1x , 2.4x , 4x , 6x-8x]

 

Brent ved 2.4 X og med brenneren BenQ DW800A.

 

prodisc7mw.jpg[/url]

 

Ble det bra resultater med denne?

 

Psh: Så hvis brenneren min maks. klarer å brenne dvd-plater ved 8 X (noe den også klarer), så er det sertifiserte hastigheten?

Lenke til kommentar

På dårlig media kan lavere hastighet gi bedre resultat. Men som andre har poengtert, det varierer fra både hvilket merke og type media det er snakk om til hvilken brenner som brukes.

 

Kvalitetsmedia vil normalt gi best resultat ved hastigheten det er sertifisert for.

 

Uansett hva data som brennes så påvirker ikke det kvaliteten på brenningen. Men siden det er forskjell på hvordan forskjellige dataformater leses fra en plate, det gjelder spesielt CD-R (mode1/mode2/audio), så kan det kanskje virke slik.

 

At hastigheten avgjør hvor "dypt" laseren brenner i platen og dermed også påvirker resultatet, har jeg ikke hørt noe om.

 

Å lese gjennom data fra en brent plate kan gi bilde av kvaliteten, men er ikke spesielt nøyaktig. Det kan si like mye om hvor bra eller dårlig spilleren/brenneren er til å lese plater. Det beste er å scanne platen med en spiller/brenner som kan lese PI/PIF feilkoder, og sammenligne med andre resultater fra samme spiller/brenner.

 

Trond

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...