Gå til innhold

Dead Man's Switch


Anbefalte innlegg

Prøver å sette opp en ekstra server som kan overta jobben dersom hovedmaskinen crasher eller får annet trøbbel. Lurer i den forbindelse på om det finnes programmer som oppretter en link mellom de to maskinene, og dersom linken blir brutt utføres noen operasjoner slik at backupmaskinen overtar jobben til hovedmaskinen.

 

Noen som har vært borti noe slikt?

 

-Fossie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

I Windows 2000 adv Server er det noe som heter NLB (Network Load Balancing). Denne funksjonen er også på Windows 2003 Std utgaven.

 

Det hadde jo vært litt lettere å svare hvis du hadde oppgitt hvilket OS du bruker..

Lenke til kommentar
I Windows 2000 adv Server er det noe som heter NLB (Network Load Balancing). Denne funksjonen er også på Windows 2003 Std utgaven.

 

Det hadde jo vært litt lettere å svare hvis du hadde oppgitt hvilket OS du bruker..

NLB er ikke det personen ber om. Med NLB er begge nodene aktive til enhver tid, og begge svarer på forespørsel. Av den grunn er det også kun egnet til oppgaver som leverer statisk innhold, eller hvor informasjonen hentes fra bakenforliggende systemer. Typisk bruksområde for NLB er Webservere, evt Front-End Exchange Servere eller ISA-Servere.

 

Det personen lurer på her er HA Cluster, også kjent som failover cluster. Dette er tilgjengelig i Windows 2000 Advanced Server og Datacenter Server, samt Windows Server 2003 Enterprise Edition. Problemet med HA Cluster er at det typsik krever en delt disk. (Det skal være løsninger som omgår dette med Windows Server 2003, men det har jeg ikke rukket å se på enda). Kravet om delt disk gjør at man må ha en av tre: Delt SCSI-bus med eksternt diskkabinett, NAS eller SAN. Per i dag kan det se ut som om billige NAS løsninger er det mest kostnadseffektive produktet, men jeg har ikke testet ut dette i en Clusterløsning enda.

 

Ellers vet jeg at det mange andre Operativsystemer enn Windows Server som støtter clustering, som en rekke linuxvarianter. Solaris støtter også HA Cluster, og det skuslle ikke forundre meg om HP-UX (Utt: Æjtsj-pju:ks) med fler støtter clustering også, men det er plattformer som jeg ikke jobber med selv.

Lenke til kommentar

Takker for svar, burde kanskje vært litt mer spesifikk som dere antyder. Jeg kjører Windows Server 2003 Enterprise edition, og har utviklet en applikasjon som mottar data over nettet og legger dette inn i SQL Server 2000. Kopi av databasen er plassert på en annen maskin med samme oppsett.

 

Problemstillingen er at dersom hovedmaskinen feiler ønsker jeg å kickstarte applikasjonen min på backup-maskinen og la produksjonen fortsetter der. Applikasjonen kan ikke kjøres aktivt på begge maskiner samtidig.

 

Har aldri benyttet clusters tidligere, og er derfor usikker på om dette er et system som krever støtte av applikasjonen som skal beskyttes. Finner noe om det på nettet, men som regel er det kun eksemplifiseringer med SQL Server. Ser for meg at det det å sette seg inn i dette er et anstendig lerret å bleke, så da hadde det vært greit å vite på forhånd om et HA Cluster kan få denne jobben gjort.

 

-Fossie

Lenke til kommentar
Takker for svar, burde kanskje vært litt mer spesifikk som dere antyder. Jeg kjører Windows Server 2003 Enterprise edition, og har utviklet en applikasjon som mottar data over nettet og legger dette inn i SQL Server 2000. Kopi av databasen er plassert på en annen maskin med samme oppsett.

 

Problemstillingen er at dersom hovedmaskinen feiler ønsker jeg å kickstarte applikasjonen min på backup-maskinen og la produksjonen fortsetter der. Applikasjonen kan ikke kjøres aktivt på begge maskiner samtidig.

 

Har aldri benyttet clusters tidligere, og er derfor usikker på om dette er et system som krever støtte av applikasjonen som skal beskyttes. Finner noe om det på nettet, men som regel er det kun eksemplifiseringer med SQL Server. Ser for meg at det det å sette seg inn i dette er et anstendig lerret å bleke, så da hadde det vært greit å vite på forhånd om et HA Cluster kan få denne jobben gjort.

 

-Fossie

I utgangspunktet krever det støtte fra applikasjonen, men dersom applikasjonen din er snill med tanke på åpning og lukking av filer, så kan det hende at det fungerer likevel. Det er et eget API som programmet ditt kan benytte seg av for å bli cluster aware, mer om dette finner du på MSDN. Jeg har aldri utviklet en cluster aware applikasjon selv, men fristelsen har vært stor.

Lenke til kommentar

Den enkleste løsningen for min del blir kanskje å lage et lite program som ordner biffen. La applikasjonen min jevnlig sende et "OK" signal til et lite program på standby-maskinen, og om programmet ikke mottar "OK" på et par sekunder kjører standby-maskinen igang. Kan evt. også kjøre en ping for å sjekke om maskinen er nede og ikke bare er midlertidig overbelastet.

Lenke til kommentar
Den enkleste løsningen for min del blir kanskje å lage et lite program som ordner biffen. La applikasjonen min jevnlig sende et "OK" signal til et lite program på standby-maskinen, og om programmet ikke mottar "OK" på et par sekunder kjører standby-maskinen igang. Kan evt. også kjøre en ping for å sjekke om maskinen er nede og ikke bare er midlertidig overbelastet.

Dersom du ikke er avhengig av at klienter kobler seg opp mot applikasjonen din og bruker den som en nettverkstjeneste, så er nok det den enkleste løsningen ja. Hvis klientene faktisk kobler seg opp mot applikasjonen din må du finne ut hvordan de skal få beskjed om å knytte seg til en annen server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...