Gå til innhold

Fjernstyrt av/på filserver?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Nå skal jeg flytte og har tenkt til å skaffe meg en nny maskin. En Shuttle nærmere bestemt. Dermed tenkte jeg å bruke den maskinen jeg sitter på nå (se profil for spesifikasjoner) som filserver. Men da skal den stå på loftet. (rett over meg).

 

Greia er jo da enkelt og greit at jeg vil slippe å gå opp på loftet for å skru på serveren. Har dere noen løsning på dette? (jeg vil heller ikke at den skal stå på hele døgnet da jeg ikke stoler på den) :)

 

Det skal pusses opp der så det er rom for noen "jalla-løsninger". ;)

 

Når jeg først er inne på dette med server, hvilket OS evt. andre anbefalte programmer bør jeg ha? Vil det gå bra å bruke programmer som Radmin for å sette serveren til å laste ned om natten osv?

 

Takker for all respons :)

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva OS brukar du?

Har du WinXpPro på den så er det eit innebygd fjernstyringssystem.

Du finn det ved å trykke/skrive "Start->Kjør->mstsc->OK".

 

For å slå den på kan du bruke WOL-funksjonen (Wake On Lan). Det krever eit program som sender ein "magic packet".

 

edit: Os, ja. Eg brukar Windows 2003 Server på serverane mine, og XP Pro på maskinene.. Gjer absolutt nytten for min del, men det er sikkert andre som meinar noko anna..

Endret av nmedaas
Lenke til kommentar
Kva OS brukar du?

Har du WinXpPro på den så er det eit innebygd fjernstyringssystem.

Du finn det ved å trykke/skrive "Start->Kjør->mstsc->OK".

 

For å slå den på kan du bruke WOL-funksjonen (Wake On Lan). Det krever eit program som sender ein "magic packet".

 

edit: Os, ja. Eg brukar Windows 2003 Server på serverane mine, og XP Pro på maskinene.. Gjer absolutt nytten for min del, men det er sikkert andre som meinar noko anna..

Enig med nmedaas :yes:

Windows 2003 server for serverne, og MS XP Professional for klientene.

Endret av kamus
Lenke til kommentar

Hmm :hmm:

 

Er det noen som gidder å utdype hva det WOL programmet går ut på? Linux er slett ikke dumt, så skal tenke på det, men det blir med stor sansynlighet Windows Server, grunnet kompitabilitet og lignende. :)

 

Ja, som jeg sa i første posten så kommer da "loftsmaskinen" til å bli brukt til nedlasting mens den maskinen jeg har på rommet er av. Hvordan vil det funke?

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Hmm :hmm:

 

Er det noen som gidder å utdype hva det WOL programmet går ut på? Linux er slett ikke dumt, så skal tenke på det, men det blir med stor sansynlighet Windows Server, grunnet kompitabilitet og lignende. :)

 

Ja, som jeg sa i første posten så kommer da "loftsmaskinen" til å bli brukt til nedlasting mens den maskinen jeg har på rommet er av. Hvordan vil det funke?

 

Mvh Audun Hagen

Jeg lurer også litt på WOL. Hadde tenkt til og legge det på den kommende server maskinen min.

 

Hva mener du med hvordan det vil funke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...