Gå til innhold

Raser mot 11. septembersenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, såvidt jeg har forstått er det ingen som noen gang har sagt det skulle være et rent minnesenter for ofrene og deres etterlatte. Det kalles "Det internasjonale frihetssenteret". Jeg kan skjønne at enkelte etterlatte ville ha en egen minneplass, men kan ikke se at de skal ha enerett på Ground Zero. Tvert om, jeg synes amerikanere generalt kan ha godt av å ta inn over seg at det har vært andre store tragedier i menneskehetens historie.

 

Ellers er vel dette en typisk Dagbla-historie:

 

Familiene til dem som ble drept i World Trade Center 11. september er rasende.

Så heter det lenger nede at det så langt er 14 av familiene fra en katastrofe med mer enn 3000 ofre som har reagert...

 

Geir :)

 

EDIT: Utdypet litt...

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

11. September kommer til å gå ned i historiebøkene på akkurat samme måte som holocaust, indianerdrapene og andre mennesketragedier, så at ground zero kommer til å bli dedikert andre tragedier hvor flere tusen mennesker har blitt drept, også, støtter jeg.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
11. September kommer til å gå ned i historiebøkene på akkurat samme måte som holocaust, indianerdrapene og andre mennesketragedier, så at ground zero kommer til å bli dedikert andre tragedier hvor flere tusen mennesker har blitt drept, også, støtter jeg.

 

:thumbup:

Holocaust-ofrene talte 1000^2. Er det riktig å sammenligne disse hendelsene?

 

Selv synes jeg ofrene kunne fått et slags eget minnesmerke, men uten å blåse det ut av proporsjoner. Fins nok av tragedier av større omfang, men der den symbolske verdien er ikke like stor

Lenke til kommentar
Holocaust-ofrene talte 1000^2. Er det riktig å sammenligne disse hendelsene?

 

Jeg er enig med Richard J. Tofel, styreformann i det internasjonale frihetssenteret, at det er det. 11. September kommer til å gå ned i historiebøkene på akkurat samme måte som holocaust, indianerdrapene og andre mennesketragedier. Som Tom sa; jeg synes amerikanere generelt kan ha godt av å ta inn over seg at det har vært andre store tragedier i menneskehetens historie.

Lenke til kommentar
Holocaust-ofrene talte 1000^2. Er det riktig å sammenligne disse hendelsene?

 

Jeg er enig med Richard J. Tofel, styreformann i det internasjonale frihetssenteret, at det er det. 11. September kommer til å gå ned i historiebøkene på akkurat samme måte som holocaust, indianerdrapene og andre mennesketragedier. Som Tom sa; jeg synes amerikanere generelt kan ha godt av å ta inn over seg at det har vært andre store tragedier i menneskehetens historie.

Men burde dette da ikke vært i et senter for seg selv? De andre sentrene er det.

Lenke til kommentar

Ganske uinteressant i grunn, men jeg henger meg da på...

 

11.September-ofrene burde få et minnesmerke. Men det burde stå i proporsjon med andre minner. Det burde ikke være hvor ofrene kommer fra som teller, men hvor mange som omkom. 11. September er en stor sak for USA ettersom det er et angrep på amerikansk jord, men det blir mer politisk. 2-3000 ofre er ikke stort i internasjonal sammenheng. Hva med Rwanda? Der døde 500.000 omtrent da FN trakk seg ut og lot hutuene og tutsiene drepe hverandre og sivilbefolkningen. Hvor er minnesmerkene? Eller de tusener som dør hver dag av HIV/AIDS, av følgene av imperialismen, av sult, av okkupasjon (Irak anyone?) osv. ? Joda, vi har mange gravstøtter og stas for de amerikanske soldatene i Irak, men hva med de sivile irakerne og de irakiske soldatene osv. som har blitt drept?? Jeg synes det er totalt smaksløst slik det henger sammen i dag. Det er klart man skal minnes det som har skjedd, i USA som andre steder, men UTEN Å GLEMME DE ANDRE!

Lenke til kommentar

Nå snakker jeg uten å ha gjort hjemmeleksene her (skal se senere på dagen), men jeg har da inntrykk av at ofrene skal få et minnesmerke av et eller annet slag. Dette senteret er ikke det minnesmerket, men en institusjon som skal formidle kunnskap og refleksjon om ondskapen, ikke primært til de etterlatte, men til oss alle. Det kommer i tillegg til eventuelle minnesmerker. Det er et sted til fordypning om emnet, ikke primært til å minnes sine pårørende.

 

Jeg holder fortsatt på at det er greit. Jeg tror den største bjørnetjenesten vi kan gjøre amerikanerne er å la dem opphøye 11. september til noen slags unik ondskap som setter logikken til side i verden. Det er farlig fordi det gir skylapper og tunnell-syn, og skaper holdningen av det er "oss mot alle".

 

Terrorangrepet på WTC var unikt som hendelse, men ondskapen bak er det et system i. Den sammenhengen er viktig, først når vi ser systemet kan vi lage fornuftige mekanismer for å skape en verden hvor det ikke skjer.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg kan forstå frustrasjonene fra de etterlatte, men likevel mener jeg at livet må gå videre, og de etterlatte kan ikke kreve å ha et så stort område som en minneplass, når det er et så viktig område i New York. Et område som kanskje trenger å være noe annet et sørgested, hvor det liksom aldri blir noe morsomt å være lenger, fordi ulykken ligger å demrer over det.

 

Life goes on! :innocent:

Endret av -mAdz-
Lenke til kommentar
Men igjen: Hvem sier at dette er et "11. september-senter"? Ingenting jeg har lest om Ground Zero tilsier at myndighetene eller eierne ville at det skulle bli et rent monument over tragedien.

Plassering har flere grunner enn at det plutselig ble ledig plass i sentrum av New York. Senteret blir bygget for å skaffe 11. september en ufortjent (IMHO) plass i historien.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal det i det hele tatt være noe minnesmerke? Hendelsen er jo mikroskopisk i verdenssammenheng, hvis man ser bort fra det faktum at amerikanere er 100 ganger mer verdt enn andre mennesker.

Det har da ingenting med saken å gjøre. Vi har da minnesmerker i norske byer over langt mindre katastrofer. Dette dreier seg ikke om noe VM i antall døde eller noe sånt, men hvordan hendelsen påvirket lokalsamfunnet/byen/landet. På samme måten er det sine egne New York'erne vil minnes.

 

Minnesmerker er nyttige fordi den kollektive hukommelse er så kortvarig. Fremveksten av ytterliggående bevegelser lever av dette faktum, og da er historiebøkene nyttig lesning, men ikke nok til å understreke alvoret.

 

Revisjonistiske bevegelser stilte få år etter krigen spørsmål om jødeutryddelsen i det hele tatt fant sted. Da er dokumentasjon og minnesmerker viktig. Uten å ha vært der selv antar jeg at en tur med "De hvite bussene" til Auschwitch er en effektiv vaksine mot nynazistisk tendenser hos ungdom.

 

Her på forumet diskuteres det allerede om det kanskje ikke var et fly som traff Pentagon, og om det var Mossad, CIA og/eller huseieren som benyttet anledningen til å sprenge Twin Towers i lufta fordi de visste angrepet ville komme. (Det er heller vanskelig å bortforklare flyenes eksistens der, siden man har dem på en rekke ulike videoer. Ellers hadde vi nok sett websider som jevdet at det ikke var noen fly, med dertil hørende beskrivelser av hvordan flammene fra et fly som treffer en skyskraper ser ut.)

 

Derfor er minnesmerker viktig, spesielt når de som her ledsages av et senter som dokumenterer ugjerningene. Den dokumentasjonen fungerer som kollektiv vaksine mor framtidige ugjerninger.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...