Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ødelagte høypassfiltre, og diskanter, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg kjøpte for en måneds tid siden bil stereo hos ELTEK, jeg kjøpte 2 stk diskanter av typen Lotus reference RT25A og to bassmellomtoner av typen PW165 og to høypass, to lavpass filtre av samme merke som elementene. og forsterker av typen dynaBel BF0804 4*80 watts forsterker, hvor man blir anbefalt å skifte til sikring fra 30 ampere til 40 ampere, jeg spurte di på eltek før jeg bestemte meg for å kjøpe diskant elementer til 11 hundre kroner stykk, om det var mulig å sprenge di med denne forsterkeren, og det mente di helt klart at ikke var mulig, selvom jeg hadde brokoblet den. Men nå, for et par dager siden, brant begge høypassfiltrene, og det ene diskant elementet blei helt stille, og forblir stille... Jeg skal ringe eltek igjen i morgen, men har prøvd å diskutere med di før, om et sprengt basselement, men det var nok min feil så...

Håper noen har et godt forslag

takk

Endret av krokodille
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Skrevet

hva mener du da? om jeg la kabler fra hvert høypassfilter til hvert diskant element, og fra hvert lavpassfilter til hvert mellomtone? det har jeg gjort.... hvis det var det du mente da?

Skrevet

forsterkeren din er etter det jeg kan se 4-kanals. har du da brukt to kanaler til å drive mellomtoneelementene, og to kanaler til å drive diskantene, eller har du brokoblet to og to kanaler og koblet en diskant og en mellomtone (med sine filter) på hver av de to brokoblede kanalene? (ikke greit å formulere dette på en enkel måte)

jeg mener det er fullt mulig å sprenge diskantelementer med en slik forsterker, da det er mer enn bare selve forsterkeren som kan bidra til at elementene går til h******. dette kan bla. være forstyrrelser/dårlig kvalitet på lyden som kan bidra til å "vrenge" elementene, og da hjelper det ikke stort at elementer og forsterker er bra balansert mot hverandre. Men ikke godt å si egentlig, det kan jo også være kortslutning inne i bildet...

Skrevet

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget.)

Skrevet

fornøyd?

Men har egentlig ikke fått noen god forklaring på hva som kan være gærn't enda..

Har litt ny informasjon om feil på stereoanlegget i bilen min, jeg setter opp en liste over alt som har gått galt her jeg..

For det første, var det en sikring på aux utgangen i spilleren min som hadde gått, dette forårsaket mye støy i lyden. Jeg sendte spilleren tilbake, og fikk den igjen med ny sikring, men nå forårsaket den mye støy på elektriske ting i bilen, som at fjernkontrollen til dørlåsene ville ikke låse igjen, bare opp, med mindre bilen hadde stått i ro en stund, uten at noe gikk.

Høypassfiltrene mine brandr opp, selkvom jeg egentlig ikke spillte spesielt høyt, og sammtidig gikk det ene diskantelementet. Det andre gikk senere.

Forsterkeren min ser ut til å gå utrolig varm eller noe sånnt, for etter ca et kvarter med musikk på, selvom musikken ikke er ekstremt høy, forsvinner lyden fra komponentsettet som er tilkoblet forsterkeren i ca 3sek.

Nå, etter at begge diskantene er døde,og begge høypassfiltrene, la jeg dette ut på forumet her, fordi det er et godt stykke å kjøre fra der jeg bor og ut til Eltek(hvor alt annet enn spiller er kjøpt), det er også et godt stykke å kjøre til forhandleren av spilleren min. Så jeg håpet på et svar om det i det hele tatt har noe hennsikt, eller om jeg må innse at 4000 kroner rett å slett gikk rett i dass?

mvh. Krokodilla

Skrevet

høres ut som mye er galt med anlegget ditt :p men jeg mener det meste av det kan spores til kortslutning evt. feil på spilleren. Når det gjelder filtre og forsterker og at disse får mye varme, er Impedans på høyttalerne stikkordet (samt at du har koblet rett når du har brokoblet). For lav impedans på høyttalerne kan føre til at forsterkerkretsene blir så varme at de smelter eller brenner opp - jeg antar det samme kan skje med filtere. Beklageligvis vil ikke noe slikt dekkes av garanti :(

det beste rådet jeg kan gi er å kontakte en som har peil til å se på anlegget, evt. ta den lange turen til forhandleren å høre, men jeg er stygt redd du kan ha rett i at pengene er tapt...

Skrevet

Hmm... Impedans betyr motstand? ikke sant, di diskantelementene var i hvert fall 6ohms, jeg trodde det var ganske mye... Men jeg har snakket litt med di som har laget elementene og filtrene, di mente det kunne ha vært noe galt ved di, men men... ikke vet jeg...

Skrevet

Må si meg enig med Ventle her. Ta deg en tur til noen som driver med og har peiling bilstereo og få dem til å ta en titt.

Må nok gå over med måleinstrumenter og bruke eliminasjonsmetoden her er jeg redd...

Skrevet (endret)

Det jeg ville gjort er å koble til en spiller jeg vet virker med ny ledning fra batteri, skikkelig jording og en headcap (liten kondis kondis) nær spillern for å minimere sjansen for støy derfra.

Deretter er det bare å koble til alle utgangene på forsterker med en signalkabel av god kvalitet suksessivt, måle behørige verdier med multimeter osv osv...

Endret av Jalla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...