Gå til innhold

Tips til lettkjørt og brukervennlig linux


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt å installere linux på ei gammel maskin(PIII 500mhz, 256mb ram osv). Kravene mine er at linuxvarianten må være lettkjørt og brukervennlig. Har fått inntrykket at Mandrake og Suse er de mest brukervennlige, men vet ikke hvordan de vil kjøre på en så gammel maskin.

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg har tenkt å installere linux på ei gammel maskin(PIII 500mhz, 256mb ram osv). Kravene mine er at linuxvarianten må være lettkjørt og brukervennlig. Har fått inntrykket at Mandrake og Suse er de mest brukervennlige, men vet ikke hvordan de vil kjøre på en så gammel maskin.

 

Takker for svar.

Jeg vil også anbefale deg Ubuntu. Ikke bare er ikke kombinasjonen av GNOME, APT og ekstra idiotsikring en vinner, men distroen er godt støttet, utbredt (siden den er Debian-basert) og har et strømlinjeformet brukergrensesnitt hvor man med SUSE og Mandrake ikke kan velge full/standard installasjon uten å få masse bloat på kjøpet. Det er også lettere å finne binærpakker til Ubuntu enn det er til Mandrake og SUSE. De to sistnevnte har også det med å fordumme virkeligheten med buggete wizards, gjemme unna skallet og fjerne alt som inneholder ordene "gcc" og "header".

Lenke til kommentar

Hvilken distro er best for meg?

Hvis du vil prøve det ut:

Knoppix - En distro som kjører av en eneste CD, uten at du må installere noe.

Hvis du er nybegynner, og/eller vil ha en glatt overgang fra Windows:

Mandrake og Fedora - Populære, brukervennlige distroer som er enkle å sette opp, også for nybegynnere.

SuSE - Som Mandrake og Fedora, men har ikke .iso-filer. Installering foregår via FTP.

Hvis du vil gå rett på sak:

Slackware - En velkjent distro som prøver å bli så UNIX-lik som mulig.

Hvis du er velkjent med Linux:

Debian - En stabil distro med lett tilgang til pakker

Gentoo - Stabil og "bleeding-edge", men relativt vanskelig å installere

Linux From Scratch - LFS gir deg alle verktøyene for å lage en egen distro, altså "From Scratch". Kan gjøres ekstremt liten.

Spesiallagde distroer:

Clarkconnect og Smoothwall - Disse virker som brannmurer,gateway osv.

Cygwin - Linux som kjører oppå Windows, som API-imitator. Ikke egentlig en distro.

BRLspeak - Mini-distro for blinde. Har drivere for Braille-verktøy o.l.

Hmm ubunte er ikke nevnt, men jeg foreslår den jeg også. Men prøv først med en livecd som knoppix (ubuntu har også en tror jeg, det har også freebsd)

Lenke til kommentar

Er skikkelig "fersk" i linux verden men har nettopp

innstalert Ubuntu på en P3 733 med 256MB ram.

Fungerer helt ok. Er ikke lynrask men fullt brukbar til messenger og surfing.

Veldig enkel å sette opp. Gikk nesten helt av seg selv.

 

Har og testet Suse 9.2 på samme maskin. Syntes pc var veldig treg og fikk flere rare feil. Ga da opp hele linux "tullet" og innstalerte (gode gammle) win98.

Etter få dagers bruk viste det seg at pc var like treg og hadde de samme rare feilene som med suse. (pluss alle det vanlige feilene med win9.. eeh windows generelt)

 

Så nå er den tilbake til linux men som nevnt Ubuntu denne gang.

Kan anbefales

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...