Gå til innhold

Forhåndsvisning av eksponeringen


Anbefalte innlegg

På endel avanserte kameraer i mellomklassen der man kan stille inn ting som ISO, blender og lukker manuelt, så vises det en "forhåndsvisning" av hvordan bildet blir eksponert enten i søkeren eller på LCD skjermen.

 

Er det noen som vet om denne funksjonen finnes på DSLR kameraer også? I så fall hvilke modeller?

 

Christopher

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du mener kamera der du kan bytte objektiv; ingen, så vidt jeg vet.

 

Olympus e-10 og e-20 viser bilde bak på lcd-skjermen. Og hvis du trykker utløserknappen halvt ned viser den vel og hvordan resultatet blir, med valgt lukker osv.

Vet ikke om noen nyere kamera som gjør det samme..

Lenke til kommentar

Du har allerede fått gode svar på dette, men for å klargjøre...

 

Foreløpig finnes det ikke DSLR som kan vise bilde på en LCD før bildet blir tatt. Dette fordi lyset ikke slipper inn på billedbrikka før du trykker inn utløserknappen. Se på dette som en fordel...

 

Men det viskes om at det er under utvikling DSLR kameraer som skal ha en eller annen teknologisk dings som skal kunne vise bildene på LCD'en uten at billedbrikka får lys på seg. Sikkert kult for noen, men selv liker jeg å holde kameraet opp til øyet/hodet for å sikre at det holdes mer stabilt. Holder du kameraet ut fra kroppen for å se på en LCD vil de være svært vanskelig å holde det stødig. Og da blir bevegelsesuskarphet som regel resultatet.

 

 

Roger

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

medi8or ser ut til å ha skjønt hvor jeg ville hen.

 

Jeg ser det på ingen fordel å holde kameraet på strak arm og bruke LCD skjermen som søker når jeg skal ta bilder.

 

Men jeg er ikke komfortabel med å la kameraet styre alle innstillinger, selv om man setter det på henholdsvis lukker eller blender prioritering. Ofte opplever jeg at det er slik at men ønsker å bestemme begge selv, for å på den måten komponere bildet slik man selv vil ha det. Men i situasjoner der motivet ikke er en stein eller et fjell, og man ikke har flere timer på å prøve seg frem i "blinde" så hadde det vært greit med en eller annen slags "forhåndsvisning" av eksponeringen, sånn at man er klar til øyeblikket oppstår. På linje med ZLR kameraer, der man i søkeren kan se et bilde som er tilnærmet lik det det endelige resultatet.

 

Skjønner jo at man ikke kan se dette gjennom søkeren på et SLR eller dSLR. Men lurte på om det var noen kameraer som hadde muligheten til å vise alternativet også. Eller hvilke andre kameraer av høyere kvalitet som har denne muligheten.

 

Christopher

Endret av christopherH
Lenke til kommentar

Fremdeles litt usikker på hva slags preview du er ute etter, men de fleste dslr har vel en knapp som setter blenderen til det kameraet er innstilt på - slik får du sett hvilken dybdeskarphet du kommer til å få.

Naturligvis får du ikke se hvor uskarpt bildet kommer til å bli ved 1/2s lukkertid.

 

- grå -

Lenke til kommentar

Jeg skjønner heller ikke bæret av hva som egentlig spørres etter. Hva pokker er 'forhåndsvisning av eksponeringen'? Er det histogram? Er det visning av lukker og blender? Er det lysmåling? noe annet?

 

Histogram kan speilrefleks normalt ikke bruke, siden brikka ikke får noe lys før speilet løftes.

Lukker og blender viser alle moderne speilrefleks når knappen trykkes halvveis ned.

Spotmåler kan brukes til å måle lyset i lyse og mørke områder, og vise hvor mange hakk over/under de forskjellige områdne ligger.

 

Og som nevnt, nedblendingsknapp kan brukes til sjekke dybdeskarphet.

 

Litt mer konkret spørsmål hadde vært greit, eller kanskje det bare er jeg som er dum. :shrug:

Lenke til kommentar

Mistenker deg absolutt ikke for å være dum JBlack :), skal derfor prøve meg med en spesifisering av det jeg lurer på.

 

Det er hverken bevegelsesskarphet eller DOF jeg tenker på. Selvsagt vil en lukkertid på 2 sekunder på et motiv i bevegelse bli uskarpt. (glem panorering osv.)

 

På enklere kameraer, ikke dSLR, så vises ofte hvordan bildet blir eksponert (altså hvor mye lys som slippes inn på bildebrikken) gjennom hvor lyst\mørkt bildet blir.

F.eks: prøver man å sette lukkertid på 1/4000 sek, ISO 50, og blender 12 i et dålig opplyst rom, så vil man kun se sort i søkeren (evt LCD skjermen). Og motsatt fall, et bilde av solen med lukkertid på 1/10 sek, ISO 1200, og 2,8 i blender vil vises som kun hvitt.

 

Det er denne formen for "forhåndsvisning" som jeg av og til savner. I stedenfor å bruke ettereksponeringen i RAW (som ikke har ubegrensede muligheter), eller delvis automatiserte programmer på kameraet (lukker eller blender prioritet), eller eksponeringskompensasjonsinnstillingene.

 

Denne formen for forhåndsvisning er ofte nyttig når man skal sette innstillingene selv etter "ikke A4" forhold. Eks på skitur på vidda, vannet om sommeren osv.

 

Kan hende at spørsmålet mitt er vanskelig fordi det rett og slett ikke finnes gode kameraer med denne funksjonen, og de som lager kameraer mener at man burde på øyemål kunne beregne lysforholdene godt nok til å sette innstillingene selv til enhver tid.

 

Vet ikke om dette var oppklarende i det hele tatt, men det var i alle fall et forsøk.

 

Christopher

Lenke til kommentar
Mistenker deg absolutt ikke for å være dum JBlack :), skal derfor prøve meg med en spesifisering av det jeg lurer på.

 

Det er hverken bevegelsesskarphet eller DOF jeg tenker på. Selvsagt vil en lukkertid på 2 sekunder på et motiv i bevegelse bli uskarpt. (glem panorering osv.)

 

På enklere kameraer, ikke dSLR, så vises ofte hvordan bildet blir eksponert (altså hvor mye lys som slippes inn på bildebrikken) gjennom hvor lyst\mørkt bildet blir.

F.eks: prøver man å sette lukkertid på 1/4000 sek, ISO 50, og blender 12 i et dålig opplyst rom, så vil man kun se sort i søkeren (evt LCD skjermen). Og motsatt fall, et bilde av solen med lukkertid på 1/10 sek, ISO 1200, og 2,8 i blender vil vises som kun hvitt.

 

Det er denne formen for "forhåndsvisning" som jeg av og til savner. I stedenfor å bruke ettereksponeringen i RAW (som ikke har ubegrensede muligheter), eller delvis automatiserte programmer på kameraet (lukker eller blender prioritet), eller eksponeringskompensasjonsinnstillingene.

 

Denne formen for forhåndsvisning er ofte nyttig når man skal sette innstillingene selv etter "ikke A4" forhold. Eks på skitur på vidda, vannet om sommeren osv.

 

Kan hende at spørsmålet mitt er vanskelig fordi det rett og slett ikke finnes gode kameraer med denne funksjonen, og de som lager kameraer mener at man burde på øyemål kunne beregne lysforholdene godt nok til å sette innstillingene selv til enhver tid.

 

Vet ikke om dette var oppklarende i det hele tatt, men det var i alle fall et forsøk.

 

Christopher

 

For å klargjøre: Dersom du bruker manuelt program på canon dslr så får du en indikator på om eksponeringen din er riktig. F.eks. på min 20d så kan jeg stille den på manuelt program, se inn i søkeren hvor jeg har informasjon om lukkertid, blender og eksponering. Jeg velger blender med hjulet bakpå kameraet, lukkertid med hjulet under pekefingeren og jeg kan se på indikatoren hvor mye jeg over-/undereksponerer i 1/3 EV trinn. Men du ser det ikke på noen skjerm, fordi det er en optisk søker. For å se det på skjermen trykker du på utløseren og tar øyet fra søkeren og ser på skjermen. Hvorfor du ønsker å kunne gjøre dette siste uten å trykke på utløserknappen skjønner jeg ikke, men som sagt så er ikke det en opsjon i dag og det er ikke så mange som savner det.

 

Edit: For å klargjøre en gang til: Dersom eksponeringsindikatoren i søkeren blinker på -2EV kan du regne med at bildet blir svart. Hvis den blinker på +2EV så kan du regne med at det blir hvitt.

Endret av foton
Lenke til kommentar

Vet akkurat hva du mener!!

Vet at ivertfall sony p93 har akurat dette, det er ikke noe spesielt avansert kamera, men denne funksjonen kunne det vert kjekt å ha i "stressede" situasjoner for å SE hvordan eksponeringen blir i virkeligheten, og ikke bare på en måler. det kan jo hende du tror bildet blir best ved å under eksponere og ta feil, og omvendt. Dessverre har jeg ikke erfaringer med andre kameraer som har denne funksjonen, men det er nok foreløbig bare kompakt kameraer som har denne funksjonen. Som sakt tidligere så forskes det på å lage et dslr som kan vise bildet i lcd før bildet taes, om eksponeringen vises vet jeg ikke.

 

:roll:

RDW

Lenke til kommentar

DSLR med aktiv LCD skærm ligger umidelbart ikke langt ude i fremtiden. der er lavet en speciel model af 20D der heder 20Da. kameraet er udstyret med et halv genemsigtigt spejl, og hendvender sig især til Astro Fotograger.(se mere på akam.dk) kameraet er ikke udstyret med IR filter. på den måde udvides lys spektret. jeg tror desværre det er lig med at man ikke kan bruge det til almindelig fotografering.

Lenke til kommentar

Jeg tror de fleste dSLR brukere ikke vil ha noen skjerm i søkeren. Det vil gjøre det mye mer vanskelig å se skarphet ved manuell fokusering. Og en LCD-skjerm har også en viss treghet i forhold til å se direkte.

 

Man må nok bruke lysmåleren, bracketing eller stole på kameraautomatikken.

 

Eller skyte i RAW, slik at man har litt å gå på i etterbehandlingen.

Lenke til kommentar
Jeg tror de fleste dSLR brukere ikke vil ha noen skjerm i søkeren. Det vil gjøre det mye mer vanskelig å se skarphet ved manuell fokusering. Og en LCD-skjerm har også en viss treghet i forhold til å se direkte.

 

 

Dette er et veldig viktig punkt som er lite kjent. I tillegg til at kompaktkamera er tregere til å ta bildet når man først trykker på utløseren så taper man også mye tid dersom man ser på skjermen for å bestemme når bildet skal tas. Dette er enkelt å sjekke selv ved å holde kameraet i en hånd og vinke med den andre hånden foran objektivet. Da ser du hånden din både i "real time" og på skjermen samtidig. Første gang jeg så det med mitt tidligere kompaktkamer ble jeg rett og slett sjokkert og jeg skjønte hvorfor jeg alltid gikk glipp av de kritiske øyeblikkene og at jeg bare var nødt til å ha en speilrefleks med skikkelig optisk søker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...