Gå til innhold

Myk makt, hard makt og EUs imperativ


Anbefalte innlegg

Dette er heilt latterligt kag. Dine argumenter for Eu har jo ikkje rot i virkeligheten i det heile!

Du skader ingen andre enn deg selv, ved å prøve å svekke troverdigheten til motparten. Kan jeg ta det som et tegn på du selv ikke helt føler deg trygg på det du skriver? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hele prinsippet bak et indre marked er jo å være usosial, stenge andre ute, ikke bidra til vekst andre steder i verden og dermed heller ikke fremme fred og velferd.

 

På den annen side er det jo nettopp et slikt indre marked som gjør det mulig å vise solidaritet med folk i eget land, fordi det ikke blir så lett å flytte ut bedrifter bare fordi arbeiderklassen har brukbar lønn.

Lenke til kommentar
Dette er heilt latterligt kag. Dine argumenter for Eu har jo ikkje rot i virkeligheten i det heile!

Du skader ingen andre enn deg selv, ved å prøve å svekke troverdigheten til motparten. Kan jeg ta det som et tegn på du selv ikke helt føler deg trygg på det du skriver? :ermm:

Hehe, det der var et fint eksempel på å skyte seg selv i foten :p

Dobbeltmoral er en fin bil det :whistle:

 

On topic: Er det noe som tyder på at vi virkelig taper på å holde oss utenfor EU?

Lenke til kommentar
On topic: Er det noe som tyder på at vi virkelig taper på å holde oss utenfor EU?

 

Eg kan kun sjå at vi tjener på det.

1. Vi beholder vår rett til å organisere reursene slik vi sjølv vil. (vi slepper å ha fult av utenlandske trålere tøme havet våres for fisk)

2. Vi har mogeligheten til å ordne våres økonomiske politik etter korleis det passer oss. (det er ikkje altid ein ferdiglaget plan fra Brussel fungerer som den skal)

3. Vi har mogeligheiter til å forhandle sjølvstendigt i Wto.

4. Vi kan sjølv lagge lover å regler i stede for å adoptere Eu direktiv som ikkje er tilpaset Noske forhald.

5. Vi slepper å frykte at vi får bøter av Eu på grunn av underskud i statsbudsjetet.

Lenke til kommentar
Dette er heilt latterligt kag. Dine argumenter for Eu har jo ikkje rot i virkeligheten i det heile!

Du skader ingen andre enn deg selv, ved å prøve å svekke troverdigheten til motparten. Kan jeg ta det som et tegn på du selv ikke helt føler deg trygg på det du skriver? :ermm:

Hehe, det der var et fint eksempel på å skyte seg selv i foten :p

Dobbeltmoral er en fin bil det :whistle:

 

On topic: Er det noe som tyder på at vi virkelig taper på å holde oss utenfor EU?

Ta en titt på forrige side.

 

Og er det strengt tatt dobbelmoral når en påpeker andres injurier? Hvis hva du sier stemmer, er åpenbart ikke all dobbelmoral en dårlig ting.

Lenke til kommentar
Dette er heilt latterligt kag. Dine argumenter for Eu har jo ikkje rot i virkeligheten i det heile!

Du skader ingen andre enn deg selv, ved å prøve å svekke troverdigheten til motparten. Kan jeg ta det som et tegn på du selv ikke helt føler deg trygg på det du skriver? :ermm:

Hehe, det der var et fint eksempel på å skyte seg selv i foten :p

Dobbeltmoral er en fin bil det :whistle:

 

On topic: Er det noe som tyder på at vi virkelig taper på å holde oss utenfor EU?

Ta en titt på forrige side.

 

Og er det strengt tatt dobbelmoral når en påpeker andres injurier? Hvis hva du sier stemmer, er åpenbart ikke all dobbelmoral en dårlig ting.

Du skriver at "han ikke skader andre enn seg selv med å gå på motpartens troverdighet". Dette er jeg enig i.

 

Dobbeltmoralen ligger i at du så fortsetter "Kan jeg ta det som et tegn på du selv ikke helt føler deg trygg på det du skriver? "

 

Så der avsluttet du med å så tivl om motpartens troverdighet. Så ifølge deg skader du ingen andre enn deg selv med den siste setningen ;)

Lenke til kommentar
Dette er heilt latterligt kag. Dine argumenter for Eu har jo ikkje rot i virkeligheten i det heile!

Du skader ingen andre enn deg selv, ved å prøve å svekke troverdigheten til motparten. Kan jeg ta det som et tegn på du selv ikke helt føler deg trygg på det du skriver? :ermm:

Hehe, det der var et fint eksempel på å skyte seg selv i foten :p

Dobbeltmoral er en fin bil det :whistle:

 

On topic: Er det noe som tyder på at vi virkelig taper på å holde oss utenfor EU?

Ta en titt på forrige side.

 

Og er det strengt tatt dobbelmoral når en påpeker andres injurier? Hvis hva du sier stemmer, er åpenbart ikke all dobbelmoral en dårlig ting.

Du skriver at "han ikke skader andre enn seg selv med å gå på motpartens troverdighet". Dette er jeg enig i.

 

Dobbeltmoralen ligger i at du så fortsetter "Kan jeg ta det som et tegn på du selv ikke helt føler deg trygg på det du skriver? "

 

Så der avsluttet du med å så tivl om motpartens troverdighet. Så ifølge deg skader du ingen andre enn deg selv med den siste setningen ;)

Akk! Den merket jeg ikke. :p

 

... lar det gå for denne gang ... :blush:

Lenke til kommentar
QUOTE (dessessop @ 14/08/2005 : 15:22)

4. Vi kan sjølv lagge lover å regler i stede for å adoptere Eu direktiv som ikkje er tilpaset Noske forhald.

 

Jaha?

 

Eit eksempel er Eøs avtalen som gjør at vi ikkje kan drive ein effektiv distrikts politik fordi det bryter med Eu. Ein kan altid diskutere om kva for ein distrikts politik ein skal ha, men i eit demokrati så er det vi som skal besteme det og ikkje Eu.

Lenke til kommentar
Hele prinsippet bak et indre marked er jo å være usosial, stenge andre ute, ikke bidra til vekst andre steder i verden og dermed heller ikke fremme fred og velferd.

 

På den annen side er det jo nettopp et slikt indre marked som gjør det mulig å vise solidaritet med folk i eget land, fordi det ikke blir så lett å flytte ut bedrifter bare fordi arbeiderklassen har brukbar lønn.

Nå skal det også påpekes at EU langt ifra er den eneste av mellomnasjonale samarbeid her i verden. Vi har MERCOSUR i latin-amerika, CARICOM i karibia, SADC i sørlige afrika, ECOWAS i vestlige afrika og ASEAN i sørøst asia. Disse er bygd opp av land, og landene innad samarbeider seg i mellom. Verden begynner å se flere og flere mellomnasjonale samarbeid, og disse, i likhet med landene innad, samarbeider også seg i mellom. Her snakker vi naturlig globalisering. Ikke undertrykkelse. :)

Lenke til kommentar

Håper dere skjønner at en av grunnene til at vesten lever de gode dager, er at vi faktisk undetrykker store deler av verden. Før man ramser opp andre handels-unioner bør man tenke seg om hvilke sjanse i h... de har for å smake kaken av vesten annet enn det WTO tillater dem. Vi fisker havet tomt i chile og svindler til oss olje i angola og andre afrikanske land, samtidig som at vi tror vi er noe fordi vi var så ufattelig heldig å bli fortalt at det var olje i urtehagen vår.

 

Norges internasjonale politikk burde for den enkelte være en av disse:

1. Så jeg lever bra fordi vi p**er resten av verden i rompa, men vi har det bra så la oss fortsette der vi slapp.

 

2.La oss gjøre noe med det(utenom demonstrajoner og festivaler), noe som er umulig fordi alle de produktene vi har tilgjengelig er basert på undertrykking i en form eller en annen.

 

Bevisthet om situasjonen og informasjon er det eneste vi har er jeg redd. Aldri glemme hvor klær og kaffe kom fra. Og spar meg for attac-snakket, der de sitter på en kafe med kaffekoppen i hånden og diskuterer en revolusjon de ikke er villig til å ofre seg for.

 

Kanskje jeg er off topic men jeg måtte bare få det ut.

Lenke til kommentar
Bevisthet om situasjonen og informasjon er det eneste vi har er jeg redd. Aldri glemme hvor klær og kaffe kom fra. Og spar meg for attac-snakket, der de sitter på en kafe med kaffekoppen i hånden og diskuterer en revolusjon de ikke er villig til å ofre seg for.

 

Mykje rett i kva du skriv, men eg synest angrepet på attac blir for enkelt. Eg har heller ikkje tru på at midelklassen i den vestelige verden kan forandre verden aleine, men dei kan gjøre ein del og det å diskutere alternativ er faktisk ganske viktigt etter som det er eit svært stort og komplekst spørsmål det er snakk om. I tillegg er selfølgeli opplysning til folk om korleis situasjonen faktisk er viktigt.

 

men nok off topic.

 

 

Nå skal det også påpekes at EU langt ifra er den eneste av mellomnasjonale samarbeid her i verden. Vi har MERCOSUR i latin-amerika, CARICOM i karibia, SADC i sørlige afrika, ECOWAS i vestlige afrika og ASEAN i sørøst asia. Disse er bygd opp av land, og landene innad samarbeider seg i mellom. Verden begynner å se flere og flere mellomnasjonale samarbeid, og disse, i likhet med landene innad, samarbeider også seg i mellom. Her snakker vi naturlig globalisering. Ikke undertrykkelse. smile2.gif

 

Kva har dette å gjøre med Eu? Dette forandrer ikkje på noko måtte det Eu er.

Lenke til kommentar

 

 

Nå skal det også påpekes at EU langt ifra er den eneste av mellomnasjonale samarbeid her i verden. Vi har MERCOSUR i latin-amerika, CARICOM i karibia, SADC i sørlige afrika, ECOWAS i vestlige afrika og ASEAN i sørøst asia. Disse er bygd opp av land, og landene innad samarbeider seg i mellom. Verden begynner å se flere og flere mellomnasjonale samarbeid, og disse, i likhet med landene innad, samarbeider også seg i mellom. Her snakker vi naturlig globalisering. Ikke undertrykkelse. smile2.gif

 

Kva har dette å gjøre med Eu? Dette forandrer ikkje på noko måtte det Eu er.

At andre unioner ikke har noe med eu å gjøre er riktig, men det forteller hvordan slike unioner kan startes og overleve, selv med europeisk valutta, Dessuten har eu en mil i forsprang på unionene i afrika, sør-amerika og de fattige delene av asia. Så 'vi' har 'litt' penger å bruke på uvesentlig byråkrati.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...