Gå til innhold

Image av OS-disk med Ghost 2003

KjellV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder nå på med å installere Windows på nytt for min bror. Dette må jo gjøres annenhver måned, siden han er ekspert på å ødelegge ting på maskinen sin. Jeg lagde et image en gang, men det er ikke helt slik jeg vil ha det. Jeg vil ikke ha Norton Ghost installert når man gjenoppretter Windows, så det med å installere Ghost på C: for å lage image er utelukket.

Er det mulig å installere Ghost på min maskin, koble til harddisken til bror (slik at den dukker opp som f.eks. I:) og lage et image av disken, og så få laget en ooppstartsbar CD/DVD av det? Ting jeg skal installere på maskinen før jeg lager image er WinXP (doh - med SP2), Office, Norton Antivirus, Ad-Aware og et par patcher.

Vil helst gjøre det så lett som mulig for min bror slik at han ikke trenger å mase på meg hver gang ting skal gjenopprettes. Han skal kunne sette i CD/DVD, og så skal all jobben bli gjort av maskinen (hvis dette er mulig).

Hilsen en som aldri har prøvd dette før (med unntak av den den ene gangen).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du har startet Ghost 2003 i Windows så velger du "Ghost Utilities", og kjører "Norton Ghost Boot Wizard". Da får du en floppy du kan boote fra. Deretter trenger man egentlig ikke Ghost i Windows lenger. Alt du trenger er på floppyen.

Du booter fra floppy, og velger partition to image. Du kan brenne image direkte til DVD, og den DVDen kan du boote fra og gjenopprette disken.

Skrevet

På maskinen jeg skal fikse er det ikke DVD-brenner, men det er DVD-ROM. Regner med det går an å legge image-filen til disk for så og brenne ut på min maskin? Går vel fint med Nero?

Skrevet

Ja, det går, men da er det mer klunder å få til boote fra DVD. Og om du booter fra floppy så er det mulig du ikke får Ghost til å lese rett fra DVD.

Vet ikke hvorfor, men en gang endte jeg opp med å måtte kopiere image filen fra DVD til HD før jeg fikk Ghost til å virke.

Det enkleste er å ha image filen liggende på HD. Du har vel minst 2 partisjoner?

Skrevet

2 partisjoner ja, men det var det å gjøre det så enkelt so mulig for bror. Tror jeg bare gir han maskinen nå, så sjekker jeg litt mere opp i Ghost til neste gang :p

Takker for hjelpen hårek.

Skrevet

det du kan gjøre er å gjøre slik at etter hver restart så gjenopprettes et visst image hver gang. blir på en måte som en planlagt oppgave. dette vil da gjør at alt du gjør på C: partisjonen din vil bli borte etter hver restart. er ikke sikker på om dette går an med Norton Ghost, men det funker iallefall med Acronis True Image og Drive Image. denne løsningen vil nok din bror bli litt missfornøyd med :p.

det du også kan gjøre er å legge Imaget som du lager på en annen partisjon, så lager du en bootbar Norton Ghost cd. når det er gjort restarter man bare maskina med cd`en i så vil Norton Ghost plata boote. da vil du få valg om hva du vil gjøre.

mener det var slik det var, skjønt jeg er ikke 100% sikker da jeg ikke har brukt Norton Ghost noe særlig selv.

Uannsett lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...