Gå til innhold

Hvor mye tåler en harddisk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alltid vanskelig å svare på. En harddisk kan ofte fungere fint etter et fall (hvis den er slått av), men kan være påført skade som gjør at den feiler over tid.

 

Produsentene har ofte informasjon om hvor mange G krefter en disk skal tåle, dette tallet er alltid langt høyere hvis hardisken er slått av i motsettning til hvis den er på.

 

Hardisker ment for bærbare PC'er er bygd for å tåle mer.

Lenke til kommentar

En harddisk skal i følge spesifikasjonene tåle 60G (2ms halv sinus) under drift og 300G (2-10ms halv sinus) når den er idle eller slått av.

 

Hva den tåler av fall kommer an på underlaget. F.eks tåler den sikkert et fall på flere meter om den lander i en bunke med dyner og puter, men bare noen få cm om den lander på betong/stein/stål. Det som teller er altså ikke høyden men G-kraften i det den treffer noe. G-kraften den utsettes for kan regnes ut fra hastighet i det den treffer og oppbremsingslengden. På hardt underlag kan oppbremsingen skje på under en millimeter, mens på svært mykt underlag så kan oppbremsingen skje på mange titalls cm. Hastigheten ved treff kan du regne ut fra fallhøyden (om man ser bort i fra ekstreme høyder og dermed kan neglisjere luftmotstanden)

Lenke til kommentar

Min 2.5" (montert i eksternt kabinett og liggende i lærfutteral) ramlet ned fra et bord og ned på parkett-gulv. Etter det ble det mye trøbbel. Prøvde å formatere på nytt etc, men etter en kort tid (1-2 dager) kom feilmeldingene tilbake og jeg ga opp. Siden jeg ikke så noe håp om å få den frisk igjen så åpnet jeg den for å se om jeg kunne se noen skade, men alt så helt fint ut. Lesehodet var trygt parkert og ingen løse deler som kunne skadet platene. (Hva er det egentlig som blir skadet???) Dette var altså en 2.5" disk og det var oppgitt at den skulle tåle 900g når den var avslått. Jeg vet ikke hvor mange g den utsettes for ved å ramle en halv meter ned på parkett, men man kan ihvertfall ut fra dette regne med at en 3.5" disk tåler enda mindre støt før den blir ubrukelig.

Lenke til kommentar
Siden jeg ikke så noe håp om å få den frisk igjen så åpnet jeg den for å se om jeg kunne se noen skade, men alt så helt fint ut. Lesehodet var trygt parkert og ingen løse deler som kunne skadet platene. (Hva er det egentlig som blir skadet???)

Hvis disken var i drift så ville sikkert hodene ha dultet borti disken nesten som når man kaster fiskesprett. (Nordpå: Kaste flyndre). Hver dult vil skade både sektorer på platene og lesehodet. Husk at det er snakk om ekstremt små avstander og høye hastigheter. Noe så lite som et støvkorn er stort nok til å oppføre seg som en elefant i et glassmagasin. Et hårstrå er typisk 25 mikrometer i bredde, mens lesehodet svever mindre enn 2 mikrometer fra overflaten på disken. Hvert magnetisk domene ("bit") er under 1 mikrometer i utstrekning. Dvs. at disken godt kan ha fått betydelige skader selv om de er så små at de er kun er synlig i mikroskop.

Lenke til kommentar
Siden jeg ikke så noe håp om å få den frisk igjen så åpnet jeg den for å se om jeg kunne se noen skade, men alt så helt fint ut. Lesehodet var trygt parkert og ingen løse deler som kunne skadet platene. (Hva er det egentlig som blir skadet???)

Hvis disken var i drift så ville sikkert hodene ha dultet borti disken nesten som når man kaster fiskesprett. (Nordpå: Kaste flyndre). Hver dult vil skade både sektorer på platene og lesehodet.

Disken var avslått den. Det er ikke vanskelig å tenke seg at det går galt når disken er i drift, men litt vanskeligere synes jeg det er at den tåler så lite når lesehodene er parkert. Kanskje lesehodene kommer litt ut av posisjon eller noe??

Lenke til kommentar

Jeg tror lesehoder ikke har andre faste holdepunkter enn "merkede" sektorer på disken. Dvs. at de ikke kommer ut av posisjon.

 

Men kanskje noe annet har skjedd: F.eks at kulelagret/oljelagret har fått seg et lite kakk, så disken spinner ujevnt/vibrerer litt. (det skal bare under en mikrometer med vibrasjoner til her også for å ødelegge ting)

 

PS. En ting du kan prøve er å kjøre scandisk ørten ganger. Da hender det disken klarer å erstatte alle de ødelagte sektorene med reservesektorer.

Lenke til kommentar

får håpe på det beste.. jeg mista forøvrig fra kanskje en meters høyde og ned i parkettgulv.. disken var forøvrig inni en harddiskholder (eller hva det heter fornoe) som skal være inne i kabinettet mitt..kanskje det hjalp litt.. :ermm:

 

(får ikke sjekka det, fordi jeg ikke har noe fungerende hovedkort for øyeblikket)

 

 

edit: ser heller ingen synlige utvendige merker/skader av noe slag

Endret av erlendru
Lenke til kommentar
Siden jeg ikke så noe håp om å få den frisk igjen så åpnet jeg den for å se om jeg kunne se noen skade, men alt så helt fint ut.

er nok ikkje noke du kan gjør for og fikse den da når den har vert åpna.

ivertfall ikkje om du gjor det i eit vanli rom me støv.

Nei, jeg har ingen planer om å prøve å redde disken. Jeg hadde backup av alle dataene, men kroner 1.500,- gikk jo i vasken. Jeg bare fortalte denne historien fordi 'erlendru' lurte på hva en disk tåler. Mens JEG lurte på hva som egentlig går istykker når man mister en disk som ikke er i tilkoblet. Det var også grunnen til at jeg åpnet den. Var nysgjerrig på om jeg kunne se noe galt. Jeg visste jo at å åpne disken bare gjør vondt verre. Jeg tenkte forøvrig at lesehodene var det svake punktet i en disk, men det kan nok være som 'Simen1' sier.

Endret av Thoth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...