Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NextGenTel - gjør det selv-pakke?


Anbefalte innlegg

Skal kanskje bestille en enkel ADSL-linje fra NGT. Lurer på om det kommer en person hjem til meg for å koble opp linja eller om jeg får tilsendt utstyr for å gjøre dette selv. Har sett etter på NGTs nettsider, men finner ingen informasjon om det.

 

Dessuten - hvordan blir koblingen egentlig?

Husets telefoninntak -> Splitter -> {1:Telefonkontakt->Telefon, 2:TP-kontakt -> NAT-router?}

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

om du må ha montør eller ikke avhenger avhenger av trådparet til huset, normalt sett vil du få en "gjør d selv" pakke. Det vil si at du har da en DA linje ( delt aksess )

Har du en "gammel" isdn? med FAST kabel fra vegg til isdn boksen må du ha montør, hvis ikke hjelper de på kundeservice med deg. Men ring midt på dagen hvis du trenger dem, ca 15 min i kø

 

Vegg

 

Telefon - splitter - ruter -------) pc

 

Dette er en enkelt installajon som tar ca 3 min å sette opp. Her selv NGT og er kjempe fornøyd med de. har ikke hatt et sekund nedetid verken på bredbåndet eller Nextphone som de også har. ser at de nå har FRI etablering. Dette er inkl montør hvis du trenger det.

Lenke til kommentar

Ok, thanks:) Bestilte i går, får se hva som skjer. Fikk opplyst av det automatiske bestillingssystemet at linja kanskje var av litt dårlig kvalitet. Svarte ja på spørsmål om jeg var villig til å betale 998 kr ekstra for utbedring av linjen dersom det skulle bli nødvendig. Får se hva som skjer, håper levering lar seg gjøre. Huset ligger ikke langt fra Lillehammer sentrum, så jeg ville synes det var rart om det ikke skulle la seg gjøre.

Lenke til kommentar

monter det selv er uten montør. Montøren tar da bare å fikser i sentralen

 

Adslen skal kobles slik hvis du har analog telefon

 

telefonledning->splitter->telefon1->telefon2->telefon3 etc
                          l
                        router
                          l
                     pc1/pc2/pc3

 

Dette medfører at linja må kappes før splitteren og rj45kontakter må monteres. Har du flere telefoner mener jeg derfor at det er like så greit med montør (angrer selv på at jeg ikke valgte det)

 

Alternativet er å ha en splitter på alle telefoner

Lenke til kommentar

Jeg klarte det helt selv :cool: . Første punktet i huset mitt er inne i veggen bak et lokk uten noen kontakt, det var ikke noe problem å kutte de kablene for å montere på en rj45 kontakt som jeg koblet i splitteren. Pass på å ikke holde på rød-grønn samtidig, da får du støt.

 

Viss du er innteresert kan jeg kanskje slenge opp et bilde av koblingen når moren min kommer hjem med kameraet.

Lenke til kommentar
Jeg klarte det helt selv :cool: . Første punktet i huset mitt er inne i veggen bak et lokk uten noen kontakt, det var ikke noe problem å kutte de kablene for å montere på en rj45 kontakt som jeg koblet i splitteren. Pass på å ikke holde på rød-grønn samtidig, da får du støt.

 

Viss du er innteresert kan jeg kanskje slenge opp et bilde av koblingen når moren min kommer hjem med kameraet.

Takk for svarene:)

 

Dersom det ikke er til så mye bry hadde det ikke vært noen ulempe om du kunne legge ut et bilde ;)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
monter det selv er uten montør. Montøren tar da bare å fikser i sentralen

 

Adslen skal kobles slik hvis du har analog telefon

 

telefonledning->splitter->telefon1->telefon2->telefon3 etc
                          l
                        router
                          l
                     pc1/pc2/pc3

 

Dette medfører at linja må kappes før splitteren og rj45kontakter må monteres. Har du flere telefoner mener jeg derfor at det er like så greit med montør (angrer selv på at jeg ikke valgte det)

 

Alternativet er å ha en splitter på alle telefoner

4366394[/snapback]

Endret av rolv
Lenke til kommentar
Pass på å ikke holde på rød-grønn samtidig, da får du støt.

 

hah :p

4370530[/snapback]

 

Ikke for å være pirkete, men holder du på de to så får du ikke støt om ikke det har vært noen å hobbymekket på stedet.

 

Vanligvis(type ikke helt nytt hus) kommer det to par inn i huset. Par1 er mest brukt og det er RØD/BLÅ, det er denne dere må sette RJ45 plugg på.

 

Vist det har vært feil på linjen inn til huset kan det være byttet til par2, altså SVART/GRØNN.

 

Du får ikke støt vist du har analog linje, men isdn får du en liten oppvekker av.

Lenke til kommentar

NEXTPHONE - hjelp!

Jeg har bestilt NextPhone fra NGT. Har ISDN-telefon, men skal skifte til analog. Har mottatt telefonadapter, som er koblet opp, bortsett fra telefonen. (portering ikke klar ennå). Har splitteren montert på datarommet. Kan jeg fortsatt bruke splitteren eller må jeg skifte til rj45-kontakt når nummerporteringen er klar, for å kunne benytte meg av Nextphone?

Lenke til kommentar
Du får ikke støt vist du har analog linje, men isdn får du en liten oppvekker av.

5016318[/snapback]

 

Kan informere at man kan få en real oppvekker av analog telelinje. Ble faktisk veldig overrasket over styrken i de små ledningene. Vil altså ikke anbefale folk å prøve.

Endret av I hate Compaq
Lenke til kommentar
Kan informere at man kan få en real oppvekker av analog telelinje. Ble faktisk veldig overrasket over styrken i de små ledningene. Vil altså ikke anbefale folk å prøve.

5017049[/snapback]

OffT: Tja, tar daglig i en del analoge linjer. Merker ingen ting til de 48V som ligger der. Kun en å annen gang når det ringer på linja samtidlig som jeg lefler med den at jeg merker noe. Men da er jo speningen oppe i ca. 96V også da..... (Muligt jeg er blitt lit garvet etter å drevet med dette et par år, men hvem vet.... :cool: )

ISDN derimot merker jeg godt. Fått lit respekt for disse etter at jeg kortsluttet ca 100 av disse med arma mi i sommer.... :confused:

 

Men lit tilbake til trådstarters spørsmål:

Du får montør vist du bestiller med montør, eller om det viser seg at det ikke er noen linje oppkoblet til huset/leil, du bor i. Har du en analog linje eller ISDN er det ikke noe problem. Derimot vist du ikke har dette kommer det ann på hvor godt den evt. ledige linja frem til kontakten er registrert i kartoteket. Du kan ha flaks og slippe montør, men i ca 90% av disse er den gamle linjen koblet bort, eller så dårligt registrert at det må en montør ut for å ordne opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...