Gå til innhold

Sikkerhet i trådløst nettverk/oppsett


Anbefalte innlegg

Har kjøpt en 3Com OC Wireless Gateway kit 54 Mbps 802.11g trådløs router + USB-adapter som jeg har problemer med å få satt opp i sikker modus.

 

Hvis jeg setter routern til å kjøre uten kryptering funker den fint, men så snart jeg slår på krypteringen blir den ustabil.

 

Kjører nå med åpen router (uten kryptering) men med valg for at den bare skal tillate godtatte MAC adresser.

 

1. Er løsningen som jeg har nå god nok?, kan andre koble seg til min router og få tilgang til internett?

 

2. Er det noen som har sett en guide eller kan forklare hvordan man setter opp routeren til å funke med kryptering.

 

Har 3 maskiner koblet til routeren, 1 med LAN kabel, 1 bærbar med innebygget trådløst kort (Acer maskin) og en Win 2000 maskin med USB adapteret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det er mulig å fake MAC-adresser, så positivt filter er ikke idiotsikkert.

 

2. Etter kommentarene på Komplett.no å dømme, er ikke USB-sticken veldig stabil.

 

Jeg har selv en 3COM Wireless Gateway som fungerer smertefritt med kryptering. Jeg har én PC på LAN, 2-3 laptop'er, en stasjonær med "USB-nett" og én PDA (PocketPC) på.

 

Har du problemer med Acer-maskinen din også? Kan du si litt mer om hva ustabiliteten består i?

 

S

Endret av adder1972
Lenke til kommentar

Aceren "mister" tilkoblingen til stadighet.

 

Ble litt likere når jeg tvang den til å kun bruke 802.11g standard, og ikke begge.(den har både 11g og 11b)

Men så snart jeg kobler opp med usb sticken igjen er det på samme viset. (men kom plutselig på at jeg ikke har sjekket hvilken standard den bruker siden den også har støtte for begge :blush: )

 

Får vel sjekke når jeg kommer hjem, og komme tilbake til saken da.

 

Men slik det er nå vil ikke USBen karre seg over 10Mbps selv med 100% signal, og Aceren ramler fra 54Mbps til 1Mbps så snart USBen kobler til.

Lenke til kommentar

Nå er gode råd svindyre :)

 

USB sticken funker fint på XP maskinen min, men når jeg prøver den på 98 maskina (ja 98, guttungen har en haug gamle spill som han "MÅ" ha. Og jeg har ikke en XP lisens til) så låser maskina seg.

 

Har lastet ned den nyeste pgm. varen fra 3com så nå sitter jeg helt i tåka.

 

Har til og med åpnet routeren for fri tilgang. :no: uten at det hjelper.

 

Kan dette ha noe med USB driverne å gjøre?

Lenke til kommentar

Det er nok noe driver komplikasjoner i win 98 maskinen der ja, har vært borti lignene med et USB ISDN. Samme problem som du beskriver.

Prøv og avinnstaler driverne og programvaren helt og start på nytt, eller evt se om du finner noen andre drivere.

Lenke til kommentar

se om du finner noen Windows 9x drivere på 3com sin hjemmeside. det med at du ikke får noe mer enn 10 Mbps på USB sticken kan ha noe med at Windows 98 maskina sikkert ikek har USB 2.0, den har antagligvis USB 1.1 som da er treigere enn 2.0 slik at du ikke får utnyta full hastighet.

Lenke til kommentar
Kjører nå med åpen router (uten kryptering) men med valg for at den bare skal tillate godtatte MAC adresser.

 

1. Er løsningen som jeg har nå god nok?, kan andre koble seg til min router og få tilgang til internett?

MAC-filtrering tar det kun kort tid å komme seg forbi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...