Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ettermontering av xenon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm hørte noen andre steder at man trengte automatisk høydejustering på lyktene og man trengte spylere. Den måtte også være e-merket. De selger jo slike ettermonterings av xenonlys mange steder. Til og med biltema. Er jo teit å selge det hvis man ikke har lov til å bruke det. :(

Lenke til kommentar

Det holder i hvert fall ikke med høyderegulering om ikke lykthusene tåler varmen (Xenon = kraftigere enn hva som er originalt = varmere, noe som kan gjøre så reflektorene smelter)

 

Vet du får noen "xenon-look" pærer som går inn i vanlige lyktehus uten problemer, noe som mest sannsynlig vil være det billigste i ditt tilfelle ;) (200 kroner for et sett med pærer)

 

Har som KVTL sier, heller ikke sett noen E-merka ettermonteringssett...

Det greieste hvis du har bestemt deg for at du skal ha xenonlys, er nok å få bestilt et lyktesett som er beregnet for xenon ;)

Dette ble jo levert som standard (??) på E46 med litt større motorer og mer "luksne" typer, så skal jo være mulig å få tak i det...

Noen pris aner jeg ikke noe om, men en kjapp telefon til en BMW-forhandler vil jo avsløre det ;)

 

 

Håper dette var til mer nytte enn forvirring :p

Lenke til kommentar

Xenon produserer mindre varme enn vanlig halogen pærer.

Fordi xenon pærer stort sett yter 35 watt og en vanlig halogen pære yter 55 watt. Så nye lykter for å tåle varme er ikke riktig.

Men ja, han burde nok snakke med en BMW forhandler om hva som skal til for å få xenon godkjent på bilen sin.

 

Ang. auto matisk nivå regulering, mener jeg at når bilen din kjører i en hump eller flere så skal lampen regulere seg slik at den holder den samme høyden over bakken hele tiden. Og ikke at du kan justere lyktene innvendig med en bryter, for det er ikke automatisk nivåregulering.

Lenke til kommentar

1. kan bygges om men skal da gjøres fabriks messig.

 

2. Det er IKKE lov å montere slike ombygingssett hvor du får Pæra med f.eks H7 sokkel for å passe i orginal lampa.

 

3. Det er påbudt med automatisk høydejustering.

 

4. Det er påbudt med lykterengjøring Spylere/viskere.

 

Så det du trenger er Orginale BMW Xenon lamper til bilen din med ALT tilhørende utstyr.

Lamper, Tendere, Sensor på bakaksel for automatisk høydejustering, ledninger.

 

Da Xenon kom så gikk det ca 1 År så vurderte faktisk staten å forby Xenon lamper på nye biler pga, blending av motgående kjøretøy da var det ikke automatisk høydejustering.

Endret av JonV
Lenke til kommentar

Ang. auto matisk nivå regulering, mener jeg at når bilen din kjører i en hump eller flere så skal lampen regulere seg slik at den holder den samme høyden over bakken hele tiden. Og ikke at du kan justere lyktene innvendig med en bryter, for det er ikke automatisk nivåregulering.

Jeg har orginal xenon og automatisk høyderegulering og kan ikke si at jeg har merke at den justerer lyset i dumper. Er nok bare ment at den skal justere lyset ved tung last slik at den ikke konstant blender møtende trafikk.

Lenke til kommentar

Ang. auto matisk nivå regulering, mener jeg at når bilen din kjører i en hump eller flere så skal lampen regulere seg slik at den holder den samme høyden over bakken hele tiden. Og ikke at du kan justere lyktene innvendig med en bryter, for det er ikke automatisk nivåregulering.

Jeg har orginal xenon og automatisk høyderegulering og kan ikke si at jeg har merke at den justerer lyset i dumper. Er nok bare ment at den skal justere lyset ved tung last slik at den ikke konstant blender møtende trafikk.

En kompis av meg har Audi A4 2003 mod. og den har Xenon lys og der justeres lyktene i hver hump som han kjører i. Men når man kjører fort fra kanskje 30km/t eller fortere så tror jeg ikke at den justeres, siden at en hump er bare 0,5 sekunder?!

Lyktene justeres også hver gang han starter bilen, da flytter de seg ifra helt nederst posisjon og opp til den "perfekte" posisjon.

Lenke til kommentar

Det sitter vater i sensorene som sørger for konstant rett lys.

 

Lysene mener jeg blir justert på 0,5sec mellomrom så det er ikke noe du rekker å få med deg.

 

Lyshøyderegulering

En annen viktig komponent i Xenon-systemet, er den automatiske lyshøydereguleringen. Sensorer plassert på forskjellige steder i bilen, som ved bak-og forakselen, registrerer belastingene rundt i bilen kontinuerlig. Samtidig registreres bilens hastighet og eventuelle raske endringer i bilens helning som følge av raske oppbremsinger eller akselerasjoner. Resultatene blir bearbeidet av en mikroprosessor, og lyskasterne blir justert optimalt. Slik unngår man å blende møtende trafikanter. Dette er faktisk et krav produsentene fikk, siden lyset fra Xenon-lamper er såvidt mye sterkere enn lyset fra halogenlamper.

 

Frie flater

I dag finnes det flere forskjellige konsepter på hvordan selve lyskasteren er utformet og fungerer. Gassutladningslampen har en FF-lyskaster. Denne har en reflektor med ”frie flater” –derav navnet! Denne skiller seg fra andre lyskastere ved at dens lyskjegle er utviklet av en computer, etter først å ha bestemt hvordan lyskjeglen skal se ut. Til sammenligning er de andre lyskasterne på markedet utviklet ut i fra matematiske formler. Hele reflektoren i FF-lyskasteren er i bruk hele tiden, noe som er ganske så unikt i forhold til hva som ellers er vanlig. Til syvende og sist resulterer dette i større rekkevidde, mindre strø-lys og blending.

Endret av JonV
Lenke til kommentar

En kompis av meg har Audi A4 2003 mod. og den har Xenon lys og der justeres lyktene i hver hump som han kjører i. Men når man kjører fort fra kanskje 30km/t eller fortere så tror jeg ikke at den justeres, siden at en hump er bare 0,5 sekunder?!

Lyktene justeres også hver gang han starter bilen, da flytter de seg ifra helt nederst posisjon og opp til den "perfekte" posisjon.

hehe ok, da er det sikkert bare litt forskjellige måter å lage den høydejusteringen på. Jeg har aldri opplevd at lyset går opp og ned når jeg starter og aldri sett det på pappa sin heller (begge er Volvo), men jeg har sett det på andre merker.

 

Uansett, som det har kommet frem tidligere, automatisk høydejustering er påbudt. ;)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har vært i kontakt med Vegvesenet vedr. det der. Fikk følgende svar:

 

Hei!

I et xenon originalanlegg er det sensorer plassert på forskjellige steder i bilen, både forran og bak. Disse registrer belastningene rundt i bilen kontinuerlig. Samtidig registreres bilens hastighet og eventuelle raske endringer i bilens helning som følge av raske oppbremsinger eller akselerasjoner. Resultatene blir bearbeidet av en mikroprossesor, og lyskasterne blir justert opptimalt. Slik unngår man å blende møtende trafikkanter. Dette er faktisk et krav produsentene fikk, siden lyset fra Xenon-lamper er så vidt mye sterkere enn lyset fra halogenlampen.

 

Gjør oppmerksom på at det i tillegg kreves lyktespylere.

Mottok i tillegg et fastit-svar fra Hellanor:

 

Ombygging til xenon-lys betinger at det monteres komplette sett inkl. sensor som er tilpasset aktuell bilmodell og som hele tiden føler på avstand mellom lykt og bakken.

 

Den eksisterende lykta kan heller ikke ombygges da reflektorene ikke er tilpasset den nye lyskilden.

Disse svarene skulle vel si det meste... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...