Gå til innhold

Forumets fly- og bildetråd!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble vel ikke tatt ut for styrting? Ble vel tatt ut for å øke kapasiteten (Dash7)

Uansett så var dette en fin liten traktor med belter, fløy uansett vær.

Skrevet

Ja tøffe fly. Fløy dem på en tid da turbulens var gøy.

Etter jeg kom hjem fra roskilde 2004 med et gammelt fly eid av et portugisisk flyselskap. Det flyet hadde tilsynelatende forskjellige deler på hver side. og fløy så sykt ustabilt.

 

Kom inn for massiv turbulens og falt

gud-vet-hvor-langt. Lyset gikk i kabinen. Folk i midtgangen falt. Folk skrek for sine liv. og sidemannen skalla nesten i baggasjeboksen over. Han fikk hele jusen sin over t-skjorta si.

 

Det er den eneste gangen jeg har hatt bruk for sikkerhetsselene i flyet, og etter den turen har jeg hatt mer eller mindre flyskrekk.

 

I forkant hadde jeg sett for mange flykræsj-inspeksjonsprogrammer på National Geographic Channel. :(

Skrevet

Twin Otteren (eller Twotter, som den gjerne kalles) skulle erstattes av Dash 7, men Dash 7 ble tatt ut av tjeneste før Twotteren gjorde. Mye av grunnen til at Twotteren fortsatt var i tjeneste så lenge som den var, har å gjøre med at ikke alle flyplasser som Widerøe fløy til kunne betjenes av Dash 8.

Skrevet
Twin Otteren (eller Twotter, som den gjerne kalles) skulle erstattes av Dash 7, men Dash 7 ble tatt ut av tjeneste før Twotteren gjorde. Mye av grunnen til at Twotteren fortsatt var i tjeneste så lenge som den var, har å gjøre med at ikke alle flyplasser som Widerøe fløy til kunne betjenes av Dash 8.

5754815[/snapback]

Ja... noen av landingene på svolvær lyfthavn er ganske intense i sterk sønnavind.

Dash 8 er et møkkafly. "Twotteren" og Dash 7 var begge mye råere imo.

Skrevet

En bekjent av meg har en far som er skipper på Dash 8 i Widerøe, og dette er noe av det han har å si om maskinen (Dash 8-en): "Den er ikke bygga for å lande" - "det er som å lande en murstein på stylter" - "Det føles som om de glemte at den skulle fly, når de konstruerte den", og så videre. Personlig er nok Dornier Do328 en av de peneste twin turbopropene som finnes, Dash 8 er en kjip maskin.

Skrevet

Dash 8 Q400 er jo ikke så rent gæærn på passasjerkomfort, sammenliknet med si F50 og annen treskeverk. Men som ivrig pilotspire må jeg si jeg hadde gitt en nyre for å bli styrmann på D8 i Widerøe :D

Skrevet

Det har blitt besvart tidligere; det er en Aerospaceline Guppy eller Superguppy. Ingen som har svart på mitt enda, så her er svaret: Supermarine Scimitar. Nytt fly, noen?

Skrevet (endret)

Focke-Wulf FW190. Nytt?

Edit: jeg tok skjeen i min egen hånd og la ut dette; hvilket fly er det?

fly560.jpg

Endret av Aleks_r
Skrevet

Den kom før Belugaen, og jeg vil påstå at den er hele grunnen til at Airbus bygget Beluga. Airbus kjøpte seg etpar Aerospaceline SuperGuppyer, men jeg de er vel tatt ut av tjeneste nå grunnet alder og lastekapasitet. Den siste er ikke Thunderbolt nei.

Skrevet (endret)

Er det Mil Mi-12 "Homer" du vil ha navnet på altså?

 

Nytt fly, regner med denne blir i letteste laget:

flyrtenhundre.jpg

Endret av Aleks_r

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...