Gå til innhold

Forumets fly- og bildetråd!


Anbefalte innlegg

Alle flyene er del av "lifting body" prosjektet til NASA, og ble utført på Edwards Air Force Base aka. NASA Dryden research center.

 

De to andre flyene er:

M2-F3

HL-10

 

Edit: Føler meg såpass sikker på at det er rett, så jeg legger bare ut et nytt bilde:

 

Hva heter denne rariteten?

post-63-1119886742_thumb.jpg

Endret av Explorer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett av NASA-bildene kanskje? De kommer i oppløsning opp til noen tusen i hver retning, så da er det bare å klippe så de blir fine. Ligger mange flere bilder inne på hovedsiden: http://www.dfrc.nasa.gov/Gallery/Photo/

 

Edit: litt tankevirksomhet + google hjalp med å finne ut hvilket fly Explorer la ut. Jeg så at det måtte være et STOL-fly, og googla litt på det. Opp kom AMST (Advanced Medium STOL Transport)-prosjektet til USA, og både Boing YC-14 og McDonnell-Douglas YC-15. Bildet er av YC-14.

 

Prosjektet ble avblåst, og C-130 flyr i beste velgående enda. YC-15 ble forstørret og oppgradert, og dannet basisen til C-17 Globemaster III.

(all info hentet fra nettsteder nå nettopp, så noe av det kan være feil / unøyaktig)

 

YC-14:

Yc14-1_072.jpg

 

YC-15:

Yc15-1_072.jpg

 

C-17:

800px-C17.jpg

Endret av ZLatzman
Lenke til kommentar

Nope, ikke noen Hornet i den der nei.

 

Flyet der er en YF-17 Cobra, som ble lagd som en konkurrent til YF-16 Fighting Falcon som vi alle kjenner til.

 

Flyet ble da hentet frem fra støvet noen år senere og dukket da opp som F/A-18 Hornet. ;)

 

Edit: Nytt fly. Kanskje litt lett da, men jeg vil ha navnet på flyet og prosjektet.

post-63-1120037160_thumb.jpg

Endret av Explorer
Lenke til kommentar

Det er et fly fra Eurofighter programmet, men jeg er ikke helt sikkker på hvilket. Det er mulig det er en tidlig versjon? EAP eller noe sånt?

 

Jeg er ikke sikker, så det kan vel også rett og slett være en Eurofighter Typhoon, men da vet jeg i alle fall ikke hvilken versjon det er.

 

edit: jeg har studert Eurofightere litt nærmere, og har kommet frem til at det må være en tidlig versjon, på grunn av formen på småvingene foran (canard?).

 

(håper ikke jeg har driti meg helt ut nå :))

Endret av ZLatzman
Lenke til kommentar
Er ikke en Typhoon, noe som ikke stemmer med luftinntaket, og Typhoon har bare ett sideror...

 

edit: er heller ikke en Eurofighter EAP, siden den også bare hadde ett sideror

Er det en Eurofighter i det hele tatt?

Sikkert ikke :p

 

Jeg er ganske flink til å drite meg ut vet du. Må bli flinkere til å tenke over hva jeg skriver, så slipper jeg sånne tabber.

Endret av ZLatzman
Lenke til kommentar

Ahaha! Du blir nok ikke kvitt meg så lett nei.

Flyet over der er en MiG-35, project 144.

 

Den du har der er vel egentlig ikke helt et fly. Det er en skapning som flyr rett over vannoverflaten, med veldig lite vannmotstand. Den flyr på noe som kalles for ground effect.

 

Flytypen kalles vistnok for et "ekroplan", og flyet der ble av amerikansk etterrettning kalt for "The Caspian Sea Monster".

 

Alt jeg kan finne om det av navn er "KM Ekroplan" da.. Ser ikke ut som om dne har fått sånn navn/nummer som andre fly. :hmm:

Endret av Explorer
Lenke til kommentar
Ahaha! Du blir nok ikke kvitt meg så lett nei.

Flyet over der er en MiG-35, project 144.

 

Den du har der er vel egentlig ikke helt et fly. Det er en skapning som flyr rett over vannoverflaten, med veldig lite vannmotstand. Den flyr på noe som kalles for ground effect.

 

Flytypen kalles vistnok for et "ekroplan", og flyet der ble av amerikansk etterrettning kalt for "The Caspian Sea Monster".

 

Alt jeg kan finne om det av navn er "KM Ekroplan" da.. Ser ikke ut som om dne har fått sånn navn/nummer som andre fly.  :hmm:

Stemmer det. Kan også nevnes at det kunne løfte opptil 1300 tonn (1000 ifølge Discovery), og gå med en hastighet på over 500 km/t. Underlaget den går over trenger heller ikke være vann, den kan like gjerne gå over is eller land (sålenge det er flatt nok) :dribble:

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar
Stemmer det. Kan også nevnes at det kunne løfte opptil 1300 tonn (1000 ifølge Discovery), og gå med en hastighet på over 500 km/t. Underlaget den går over trenger heller ikke være vann, den kan like gjerne gå over is eller land (sålenge det er flatt nok)  :dribble:

Det vil vel også være litt upraktisk hivs den saken skulle treffe på større bølger av noe slag. Tror ikke jeg ville være med en sånn over Atlanteren iallefall

 

Litt stor bølge, saltvann i motorene... Eller for den saks skyld. Flyet vil jo ikke hoppe over bølgene skulle jeg tro.

 

Edit: Nytt fly, skulle tro den ikke skal være så alt for vanskelig. ;)

post-63-1120171397_thumb.jpg

Endret av Explorer
Lenke til kommentar
Stemmer det. Kan også nevnes at det kunne løfte opptil 1300 tonn (1000 ifølge Discovery), og gå med en hastighet på over 500 km/t. Underlaget den går over trenger heller ikke være vann, den kan like gjerne gå over is eller land (sålenge det er flatt nok)  :dribble:

Det vil vel også være litt upraktisk hivs den saken skulle treffe på større bølger av noe slag. Tror ikke jeg ville være med en sånn over Atlanteren iallefall

 

Litt stor bølge, saltvann i motorene... Eller for den saks skyld. Flyet vil jo ikke hoppe over bølgene skulle jeg tro.

Nja, tror det skal en god del bølger til. De fløy rimelig høyt over over vannet, og en bølge som kommer under vil uansett presse flyet litt oppover. Saltvann er vel heller ikke store problemet, du ser jo hvordan disse båtene raser rundt i ganske tøft farvann.

 

Boat_10.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...