Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Registerreimen "falt av" montering av ny?


War

Anbefalte innlegg

* 7 sider med banning og grove ord slettet av moderator *

 

Hei, i dag var jeg ute og kjørte min flotte volvo 240 stasjonsvogn fra 1985.

Først fikk jeg problemer med å starte den, men trillet den i gang og kjørte i 30 min.

Så begynnte oljelampa å lyse og fortere enn et olja lyn skrudde jeg av motoren og kjørte inn til siden. Det siste jeg hørte var at motoren stoppet med en naturlig lyd.

Åpnet panseret og tok av registerreimdekkselet og fant reimen uten å overdrive i 1000 biter. Det jeg klarte å dra ut var ene halvdelen av reimen tynn som en tråd, 3mm og frynset opp.

Den har mer enn ryket av, den må ha vært forferdelig slitt eller blitt oppkappet da den røyk.

 

Kan jeg nå bare bytte til en ny reim og prøve å starte opp? Har ikke kjørt motoren siden den falt av, hørte iallefall ingen ulyder da den stoppet.

 

Bare til å slakke en hjul og slenge på den nye og stramme hjulet igjen .

Så starte opp? :hmm:

 

"Ved skifte av kamakselrem bør også spennrullen skiftes"

Noe løst og lett)?

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meg og en skiftenøkkel skal sjekke om alt er som det skal?

Om den ikke vil starte etter reimbytte skal den vrakes, dette er på en måte bilens siste kjangse.

Den har neppe vært byttet siden 300.000km

jeg tok en kikk på den da jeg kjøpte bilen for 1 mnd siden. da så reimen helt fin ut, stram tykk ,ny og solid ut. Trur den må ha sklidd av jeg, eller kommet borti noe.

Lenke til kommentar
Det skjer ikke noe med 240-motoren når reima ryker. Er såpass god avstand mellom stempeltoppen og ventilene at det bare er å montere ny reim og dure videre. Slik var det i hvert fall da reima røk på bilen til faren min, en 240 GLE med B230A.

Dette stemmer ikke på alle 240 motorene, kun noen få. b 230 a skal det egentlig ikke gå på, men man kan jo ha flaks.

Lenke til kommentar

Dette med at det ikke gjør noe om reima ryker, veit jeg bare gjelder på B23A, som jeg har.. Mulig det går på B23E også, men de ahr vel forskjellig topp..

 

Men har du B23A, så kan du ryke den mens du kjører uten at det gjør noe :)

 

edit: Men, siden du har en '85 modell, så har nok ikke du det..

Endret av ZyreX
Lenke til kommentar

YV1245231F1

 

YV1 = Volvo

 

245 = Modell

 

23 = (Motor) B200K

 

1 = (Girkasse) M45, manuell 4-trinns

 

F = (Årstall) 1985

 

1 = (Fabrikk) Sverige, Gøteborg

 

Det betyr død eller levende stempler og ventiler etter havariet?

Håper på positivt svar.

Endret av War
Lenke til kommentar

Uansett, burde du alltid skifte registerreim etter kjøp av en bil.. Seff, etterpåklokskap..

 

Har ikke særlig lyst til å begynne å skru av dekslet og sånn på bilen, men jeg ska se i haynes-boka mi når je gkommer hjem.. se om jeg får scanna inn noe kjekt..

Lenke til kommentar

Du har vel ikke doble kammer på bilen din?

Hvis ikke så er det kanskje bare vann pumpen som er igjen av de 3?

Å da, betyr det ingenting hvordan vannpumpen står i forhold til resten av tannhjulene.

 

Men hvis det ikke er sånn, så vet jeg ikke. Har aldri skrudd på Volvo, nesten da...

Lenke til kommentar

Noooo! Nå ble jeg lei meg, tenkte endelig en til her på forumet med 240.. Varte ikke lenge, nei.. Sitter her på jobben nå med haynes-boka, tenkte je skulle scanne inn den sia du trengte.. Skaff en ny motor da, av samme type.. Jeg veit om en B230K her jeg bor.. Ikke så dyrt liksom..

 

jaja.. *kose på B23A-motoren sin*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...