Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ISP uten tillegg i pris for ikke ha hustelefon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sjekka opp med mitt telefonnr og det kom opp at jeg kun kunne velge surf, og der står det:

 

*) ADSL Surf er kun tilgjengelig i noen utvalgte geografiske områder. Sjekk telefonnummeret ditt for å se hvilke produkter som er tilgjengelige for deg. Prisene forutsetter fasttelefon. Uten fasttelefon kommer kr 60,- i tillegg pr måned.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
NextGenTel tar ikke betalt for det.

 

Alle priser er oppgitt i norske kroner og inkluderer merverdiavgift. Prisene forutsetter fasttelefon eller NextPhone, ellers kommer kr 60,- i tillegg pr måned.

 

Fant dette på NGT sine sider.

 

PS. Leter selv etter samme mulighet for å spare 60 kroner.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
:dontgetit:

 

I min mening er det uforståelig at det kan være lov, man tvinges til å ha et produkt, eller betale det produktet koster for å få et annet.

Er vel bare rett og rimligt at telenor får betalt for linjen sin på lik linje med at E-verkene får betalt for nett leie. Om prisen for linje leien er riktig, se det er en helt annen diskusjon. :roll:

Endret av Crow
Lenke til kommentar
:dontgetit:

 

I min mening er det uforståelig at det kan være lov, man tvinges til å ha et produkt, eller betale det produktet koster for å få et annet.

Er vel bare rett og rimligt at telenor får betalt for linjen sin på lik linje med at E-verkene får betalt for nett leie. Om prisen for linje leien er riktig, se det er en helt annen diskusjon. :roll:

Joda, Telenor var jo en gang statseid, da linjene ble lagt. Noe som satt på spissen betyr at folk har betalt for de linjene for lenge siden. Og de er jo ikke akuratt i topp kvalitet. Linja her takler f.eks ikke når NGT setter opp hastigheten til 4mbit, da kneler den, og jeg faller ut med jevne mellomrom.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Alle er pålagt å gi deg rundt 60-70kr ektra i mnd hvis man ikke har fasttelefon.

Jepp, men det er en av tingene som gjør Catch veldig bra til dette bruk (at man ikke har fast telefon). Da jeg tegnet abonementet med catch så fikk jeg vite at Catch betaler de 60 kronene til Telenor hver månde, som skulle være en avgift for bruk av telenors nett. Har iallefall aldri sett noe til noen regning på de pengene. :D

Lenke til kommentar
Joda, Telenor var jo en gang statseid, da linjene ble lagt. Noe som satt på spissen betyr at folk har betalt for de linjene for lenge siden.

 

Sant nok, men så solgte staten Telenor, med linjer og det hele, og vi fikk pengene tilbake. Antar at prissettingen på linjeleien er delvis politisk styrt med maxpris på samme måte som flere andre monopolmarkeder som f.eks leie for bruk av strømnettet. Må betale de 60-80 kronene om man har ADSL hos Telenor som hos de fleste andre, skjønt jeg betaler ikke som nåværende NGT-abonnement. Mulig de har gjort en feil, men jeg får det ikke på regningen iallfall :)

Lenke til kommentar
:dontgetit:

Jeg sjekket det selv en gang, og da mener jeg at NGT ikke tok betalt for det.

Det er riktig det. De tok seg ikke betalt hvis man hadde Bravo-linje eller høyere. Tydeligvis har de endret den praksisen :( Kanskje etter siste hastighetsoppgradering.

 

I min mening er det uforståelig at det kan være lov, man tvinges til å ha et produkt, eller betale det produktet koster for å få et annet.

Det er nemlig helt uforståelig. Det er kun i lille norge at slikt går an med western-tilstander på bredbåndsmarkedet og sterke monopolister som får gjøre nesten som de vil.

Lenke til kommentar
Sånn jeg forstår det på sidene til både Catch og NGT må man betale ekstra for å ikke ha fasttelefon. Noen andre som nylig har bestilt som IKKE måttet betale ekstra?

Jeg har Catch og betaler ikke ekstra.

Catch hadde ett tilbud for ei stund siden der man slapp å betale linjeavgifta

Lenke til kommentar
QUOTE 

I min mening er det uforståelig at det kan være lov, man tvinges til å ha et produkt, eller betale det produktet koster for å få et annet.

 

 

Det er nemlig helt uforståelig. Det er kun i lille norge at slikt går an med western-tilstander på bredbåndsmarkedet og sterke monopolister som får gjøre nesten som de vil.

 

Er vel naturlig at man må betale for linjen inn til huset da, Telenor driver tross alt ikke veldedighet. Når ISP'ene tilbyr ikke slike linjer selv må vi betale til de som gjør det. Fungerer vel noenlunde analogt med strømnettet, kan få selve tjenesten hos en leverandør og infrastrukturen hos en annen. Og Telenors ADSL kommer ikke noe bedre ut av dette ettersom man må betale linjeleien der også.

 

Om man mener at linjeleien er for høy er jo en helt annen sak, selv har jeg ikke snøring på hvor mye det koster å sette opp og vedlikeholde en slik linje.

Lenke til kommentar

Synes det er helt riktig å kreve 60Kr ekstra vist du ikke har fasttelefon på linja. Basistaksten en operatør betaler i leie til telenor tar jo utganspunkt i at operatøren og telenor spleiser på linjeleia når man har adsl og telefon. Når man da ikke har telefon er det jo naturlig at adsl-operatøren må betale hele summen selv.

 

Telenor bruker mye penger ute i telenettet for å holde det oppegående. (Kunne selvsagt brukt mere da det er mye dårlig kabel ute i nettet, men det er jo altid en grense på hva som er fornuftigt å satse.) Husk at det er aboneneter som har linja si over uisolert blanktråd enda. Desuten må telenor betale for mange gamle synder begått da det hette televerket. (Dårlige skjøter, dårlige kabler og andre dårlige løsninger.) Og hva med alle kablene som blir gravd over. Noen må jo betale for at 4 mann sitter til langt utpå natta og reparerer disse også. (Graveentrepenøren nekter jo, da kabelen var tegnet inn feil på kartet fra 1967.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...