Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

USB eller PCI trådløst nettverkskort..


Anbefalte innlegg

Hei..

Skal ha en av pc' ene inn på trådløst nett...Vurder enten USB trådløst nettkort eller ett PCI kort..Jeg har ett 3Com tilgangspunkt, det er ikke ruter eller svitsj innebygget, og en laptop tilkoblet det fra før..

 

Er litt skeptisk til USB nettkort...

Men er det noen som har erfaring ved bruk dette, og som kan komme med pros & con..

 

Vurderer enten dette USB kortet, eller dette PCI kortet..

 

Takker for alle svar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville valgt pci kortet.

Men jeg har ingen erfaring med noen av produktene du viser til.

USB utstyr bruker ressurser av pcen for å bli kjørt.

PCI kortet hadde løs antenne som du kan plasere litt høyere opp f.eks, slik at du får bedre signaler enn om du har en usb-kloss stikkende ut på baksiden av pcen.

Lenke til kommentar
PCI kortet hadde løs antenne som du kan plasere litt høyere opp f.eks, slik at du får bedre signaler enn om du har en usb-kloss stikkende ut på baksiden av pcen.

Vel, med USB kan man ha en billig skjøte kabel mellom PC og USB-wlan så det kan være mer fleksibelt ved dårlig dekning.

Lenke til kommentar
USB utstyr bruker ressurser av pcen for å bli kjørt.

PCI kortet hadde løs antenne som du kan plasere litt høyere opp f.eks, slik at du får bedre signaler enn om du har en usb-kloss stikkende ut på baksiden av pcen.

1. Alt utstyr koblet til en PC bruker ressurser

2. USB-kort kan settes på en USB-forlengelseskabel, om man har behov for å forbedre signalforholdene ved en bedre plassering. En USB-forlengelseskabel gir ikke signaltap, slik en koaks antennekabel gir.

 

Bruker selv en eldre versjon av 3Com USB-kort, uten problemer. Jeg har ikke noen spesielle preferanser, så det mest fornuftige er å se spesifikasjonene. Et alternativt USB 3Com-kort, som har bedre spesifikasjoner på sendestyrke enn PCI-kortet, er dette. Det har kommer ferdig med forlengelseskabel og fot.

Lenke til kommentar
PCI kort belaster cpu vesentlig mindre enn usb enheter med samme funksjonalitet typisk.

Kan du dokumentere dette? Det hender at USB-enheter bruker mye CPU, men det bruker å være p.g.a. dårlige drivere eller inkompabilitet, som også kan være tilfelle med PCI-enheter. Til og med USB-mus har vært rapportert til å bruke 100% CPU. Er det en grunn til å ikke bruke USB-mus? Er du sikker på at du ikke blander sammen med ulike softmodemer, som ikke kan sammenlignes med trådløse nettverkskort? Jeg har sett denne påstanden før, men ingen som kan dokumentere noen vesentlig høyere CPU-belastning på USB-baserte trådløse kort.

 

PCI er envidere mer stabilt i de fleste tilfeller enn hva usb er, man ser ikke mange servere med usb nettverksløsninger...

Det er fordi de fleste servere i dag har nettverkskort som ikke går via PCI-bussen, men bruker f.eks. CSA eller lignende. PCI er for tregt til seriøst serverbruk. Det samme gjelder en del av de bedre desktophovedkortene. Dette har definitivt ikke noe med stabilitet å gjøre.

Lenke til kommentar

Nei, kan ikke si at jeg har noe dokumentasjon på dette som jeg finner frem her og nå.

 

Men jeg har arbeidet en del med netteverk tidligere, det være seg coaxial og TP, på henholdsvis ISA og PCI kort, samt noe PCMCIA.

 

ISA kort belaster i større grad enn pci systemet på grunn av arkitekturen. Envidere er det stor forskjell ved valg av chipsett fra produsenters side. 3com lå hvertfall tidligere på 2-3% lavere cpu bruk en tilsvarende noname brand, og acctron og andre lignende kort.

 

Arkitekturen tilsier at et PCI kort belaster systemet mindre enn hva tilfellet er med en USB dongle. Et PCI kort har fler chipper som kan ta seg av oppgaver som usb enhter belaster resten av systemet med.

 

Men som du så korrekt poengterer så er ikke dette noe jeg kan underbygge, det er bare antagelser.

Lenke til kommentar
ISA kort belaster i større grad enn pci systemet på grunn av arkitekturen. Envidere er det stor forskjell ved valg av chipsett fra produsenters side. 3com lå hvertfall tidligere på 2-3% lavere cpu bruk en tilsvarende noname brand, og acctron og andre lignende kort.

ISA er en arketektur som har vært foreldet i snart 10 år, og jeg ser ikke hva ISA har å gjøre i en diskusjon om PCI vs. USB å gjøre. Jeg er enig i at chipsettet som et kort bruker kan utgjøre en forskjell, men på trådløst så brukes noen få chipsett av alle produsentene av trådløse kort. 3Com lager heller ikke sine egne chipset, slik de gjør for ethernet. Og de samme chipsettene brukes på tvers av produktene PCI, USB og PC-Card.

 

Arkitekturen tilsier at et PCI kort belaster systemet mindre enn hva tilfellet er med en USB dongle. Et PCI kort har fler chipper som kan ta seg av oppgaver som usb enhter belaster resten av systemet med.

Dette får meg til å lure på om du har sett innsiden av et USB-basert trådløst nettverkskort. Hvis ikke, så kan du ta en titt her. Miniatyrisering betyr ikke nødvendigvis ikke mindre avansert. Et PCI-kort har, fordi det skal passe ned i en PCI-kortplass, ikke noe behov for å pakke komponenter og baner like tett som på ett USB-kort.

Lenke til kommentar
finnes det usb adaptere med overspeeding eller hva de kaller det? tyspisk 108mbps.

Ja, f.eks. dette. Du må passe på at chipsettet på kortet er fra samme produsent som chipsettet på den trådløse routeren/aksesspunktet, ellers vil man ikke kunne utnytte denne hastigheten. Dette fordi denne hastigheten ikke er en standard, og chipsett fra ulike produsenter derfor ikke vil være kompatible på denne hastigheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...