Gå til innhold

PowerColor X800XT, tabbe/løse kond. ødela alt!


Anbefalte innlegg

Hvis jeg lodder en liten tråd og bridger R17, Hva skjer hvis det skulle vise seg å være noe annet enn en 0Ohm?

 

edit:

 

ATI Support sa bare at tegningene på kortet var deres eiendom og de ville ikke under noen omstendigheter gi fra seg hele eller deler av dem til noen. (Jeg spurte om verdiene på de ødelagte tingene).

Endret av vidiware
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AD STB0 er klokke (strobe) til 16 databit (15::0) det finnes et makent signal AD_STB1 som brukes på nøyaktig samme måte for 16 databits 31::16.

Du kan lete opp den andre halvdelen av signalet, den burde ha samme motstanden.

B32 AD STB1

 

til info: (håper det over gjør denne delen unødvendig)

 

ikke sikkert hva som skjer hvis det ikke skal være 0ohm,

enten kortslutning til en "driver" dvs mest sansynlig at det er en terminering til power eller jord)

eller det er en serie terminering dvs det kan bli reflekser (ekstra klokker feks.) på signalet men ingenting farlig skjer.

 

Kortslutning til power går også ofte bra fordi driveren av signalet ikke er sterk nok, det blir ikke så mye effekt (i utgangs driveren) at det blir skader. Ikke så heldig å la det stå på lenge da (10min osv) men for ett minutt (boot) ville jeg tatt sjansen.

(det som i tilfelle ryker er ikke X800 kortet ditt men hovedkortet (AGP port pinnen drives fra chipset)

Lenke til kommentar

må jo bare være ærlig å innrømme at jeg ikke forstod så veldig mye av alle de strobe og bit tingene, utover det at AD STB 0 pin'en er koblet til ene siden av motstanden, og at det vil finnes en annen AD_STB1 med like egenskaper.

(Noe som kan fortelle meg hva AD_STB0s verdier er...

 

Denne AD_STB1 er koblet til R10... Hvordan får jeg målt R10?

 

edit:

R10 finner du på et av bildene, det er den svarte som er ved siden av 2 ødelagte kondensatorer.

Endret av vidiware
Lenke til kommentar

Bare det at R10 ikke har verdier... De minste (R6, R8 R10, etc.) har ikke påskrevede verdier. :'( Noen måte å finne ut av det på?

 

Btw. Vil kortet funke uten de 4 kondensatorene?

 

edit: kan jeg evt. koble sammen R17 med blyant?

Endret av vidiware
Lenke til kommentar

ja, om det ikke står noe på dem må det måles.

bruk et vanlig multimeter sett på ohm og mål over motstanden.

 

Er du sikker på at det ikke står noe? det ser ut som det kan være noe på R10 på det ene bildet (ikke så skarpt da desverre), det hender teksten synes veldig dårlig på noen, må holdet i bestemt vinkel under godt lys for å se.

 

du kan prøve med blyant først, men frekvensen her er ganske høy så om det blir noen kilo ohm tror jeg ikke det hjelper særlig. (noen K ohm funker fint på statiske signaler som feks mode select og locks).

 

Føler meg mer og mer sikker på at du bare kan kortslutte.

Det kan nesten ikke være annet en en (mulighet) for serie terminering, (som de ikke bruker) derfor står det 0 ohm der. Og da skjer det ikke noe farlig om du prøver.

 

har du multimeter? (antar ikke siden du lurer på hvordan du måler)

har du lodde utstyr?

 

tror det er gode muligheter for at det fungerer uten kondensatorene.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har jeg multimeter... visste bare ikke at det hadde Ohm måling også ;)

 

målte R10... den dropper rett ned til 000 Ohm med en gang jeg vinkler pinnene fra multimeteret slik at jeg får kontakt. Multimeteret står på 2000Ohm og kortet er IKKE inni agp porten og har IKKE annen strøm (enn det multimeteret bruker til å teste) koblet til.

 

Kan lage en midlertidig bridge med blyant? Eller vil det være for stor motstand i grafitt? Hvordan kan jeg evt. kortslutte uten å lodde (hvis det ikke virker er det sært å føkke kortet enda mer...)

 

har loddeutstyr også... men er ikke så SUPERdyktig at jeg tør bruke det om jeg ikke vet det vil fikse saken...

Endret av vidiware
Lenke til kommentar

Jeg ville loddet, (har erfaring med lodding da) er 99% sikker på at det skal være 0 ohm og da gjør du det ordentlig med en gang.

 

Bruk bare bitte lite tinn og så tynn ledning du finner (antagelig nesten nok med det tinnet som ligger igjen etter R17) (du kan legge på mer etterpå hvis kortet fungerer bra men du synes det ser lite ut)

lodd mens ledningen er lang og klipp den etterpå.

 

Største faren er at limet under kobberet slipper (gjerne ved kombinert mye og lenge varme og mekanisk stress), da blir det fort vrient.

Så ... lite tinn ... og litt raskt så blir det bra.

beste er om du kan øve på noe gammelt skrap.

 

men det skader ikke med blyant... bare prøv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...