Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vits i med 2 brannmurer?


Anbefalte innlegg

Som dere kan lese i denne tråden har jeg problemer med å få nettet til å fungere på alle pcene hjemme når brannmuren fra bluecom er med.

 

Denne tråden ble ikke lagd for å reklamere om min andre tråd. Her lurer jeg på noe helt annet.

 

Vi har en 3com router med innebygd brannmur. Vi har i tillegg en Vigor 2200E brannmur som vi kjøpte fra bluecom. Vi betaler vistnok 50kr i måneden, eller noe slikt for at bluecom skal oppdatere denne gjevnlig. Det jeg lurer på er om vi i det hele tatt har behov for den fra bluecom. Slik jeg ser det gjør den ikke annet enn å skape problemer. Dette da vi ikke får tilgang til den.

 

Det er min far som er opptatt av sikkerhet. Vurderer å foreslå for han å rett og slett kutte ut brannmuren fra bluecom. Så det jeg lurer på er om brannmuren som er på 3com routeren er sikker nok? Trenger vi den fra bluecom i tillegg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
To brannmurer er bare tull.

 

Om du har WinXP med brannmur aktivert, og ett dugande antivirusprogram, er det rikelig godt nok, om du ikkje er sykelig paranoid  :tease:

Takk for svar. Hadde vært fint med flere innspill med andres syn på saken.

 

Han har forøvrig installert Norton Antivirus.

Endret av OterOter
Lenke til kommentar
Som dere kan lese i denne tråden har jeg problemer med å få nettet til å fungere på alle pcene hjemme når brannmuren fra bluecom er med.

kan du utdype dette?

Kan si det slik:

Har koblet nettverket opp på denne måten:

 

Internett utgang i veggen --> modem ---> 3com router med brannmur. Dette fungerer. Skulle gjerne likt å koblet på en vigor 2200E brannmur fra bluecom på slutten av denne rekka. Slik at det blir:

 

Internett utgang i veggen --> modem ---> 3com router med brannmur ---> Vigor Brannmur.

 

2pcer er koblet til trådløst via 3com. Mens 1pc er koblet til via vigor brannmuren. Problemet er at pcen som skal få nett via vigoren ikke får det. Kobler jeg denne pcen rett i den trådløse 3com routeren fungerer det, men det fungerer altså ikke hvis jeg legger vigoren mellom.

 

Hva er galt?

Lenke til kommentar

Det er ikke godt å si hva som er galt, men mest sannsynlig har det med oppsettet av Draytek Vigor å gjøre. Her kan man bare spekulere, men muligens får ikke Vigoren IP fra din 3com-ruter eller den er satt opp med statisk IP.

 

Den boksen er heller ikke kun en brannmur, men også en ruter. Hvis det er som du sier at Bluecom ikke vil gi deg tilgang til deres brannmur, da er det egentlig lite håp for å få gjort noe som helst siden det er snakk om deres eiendom. Det er også ganske sannsynlig at hvis du kobler opp nettverket på den måten du har gjort så får kanskje ikke Bluecom administrert boksen utenfra heller. Noen av vitsen med den vil da falle bort siden du betaler tross alt for en tjeneste du dermed ikke får.

 

Jeg er enig i at du rett og slett er tjent med én boks mindre. Jeg er også veldig i tvil om brannmuren i Vigoren er noe bedre enn den du har fra før i 3com-en. Brannmurer i slike rutere er gjerne ganske like. Naturligvis har det mye å si hvem som setter opp brannmuren for at ting skal være noenlunde sikkert. Tilbyr ikke Bluecom en brannmur med trådløs funksjonalitet?

Lenke til kommentar
Det er ikke godt å si hva som er galt, men mest sannsynlig har det med oppsettet av Draytek Vigor å gjøre. Her kan man bare spekulere, men muligens får ikke Vigoren IP fra din 3com-ruter eller den er satt opp med statisk IP.

 

Den boksen er heller ikke kun en brannmur, men også en ruter. Hvis det er som du sier at Bluecom ikke vil gi deg tilgang til deres brannmur, da er det egentlig lite håp for å få gjort noe som helst siden det er snakk om deres eiendom. Det er også ganske sannsynlig at hvis du kobler opp nettverket på den måten du har gjort så får kanskje ikke Bluecom administrert boksen utenfra heller. Noen av vitsen med den vil da falle bort siden du betaler tross alt for en tjeneste du dermed ikke får.

 

Jeg er enig i at du rett og slett er tjent med én boks mindre. Jeg er også veldig i tvil om brannmuren i Vigoren er noe bedre enn den du har fra før i 3com-en. Brannmurer i slike rutere er gjerne ganske like. Naturligvis har det mye å si hvem som setter opp brannmuren for at ting skal være noenlunde sikkert. Tilbyr ikke Bluecom en brannmur med trådløs funksjonalitet?

Takk for et fint og fyldig svar. Vet ikke om bluecom tilbyr trådløst, men det er egentlig ikke så nøye for meg. Får sikkert ikke noe mer tilgang til en eventuell trådløs enn til den jeg har nå. Grunnen til at jeg ønsker å koble rundt med brannmuren til sist er jo at de som er koblet til den trådløse skal ha tilgang til porter vigoren har stengt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...