Gå til innhold

Lite utskjæringsproblem...


Anbefalte innlegg

Jeg skulle sette mitt første steg mot casemoding, og begynte på å kjære på et plexiglass med et diamantskive på en drill. Diamantskive (stengene) knakk og ble totalt ubruklige... Jeg prøvde etter det, en stikksag... Det gikk heller ikke all verdens... Til slutt står jeg der med en drill med værdens spinkleste drill-hode og driller etter mønstret...

 

Spørsmål 1: Finnes det en måte jeg kan kjære ut glasset uten å ødelegge (mer) av det. Uten å kjøpe en dremel, eller må jeg nesten punge ut penger?

 

Spørsmål 2: Etter å boret og sagd osv i plexiglasset, begynner jeg å bli litt bskymret i om jeg virkelig burde kjære masse hull i mitt nye Aluminiumskabinnet... Har noen, noen gode råd og/eller link?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal normalt gå greit å bruke en stikksag til dette?

Du kan jo prøve å smøre litt med CRC eller tilsvarende, samtidig som du ikke presser for hardt på når du skjærer.

Har ingen tro på å bruke Dremel og kutteskive, antagelig vil plexi´n bli så varm at den smelter, og kliner igjen kutteskiva di.

Lenke til kommentar

Plexi Glass er ikke lett å jobbe med. Du trenger spesial utstyr. Jeg har Dremmel, men det gjorde ikke saken lettere (ihertfall ikke første forsøk, greia smelta rundt cuttern min, og det ble ikke særlig pent). Akkurat hve du trenger, er jeg faktisk ikke sikker på, men du bør konsultere en blikkenslager (de kan plexi av en eller annen grunn). Jeg vet set finnes spesial bor (MaxBo) for Plexiglass. Der kan de nok hjelpe deg med hva slags sagblad eller anna du trenger (de hjalp meg ihvertfall).

 

Alminiums kassa er nok mye enklere å jobbe med. Men også her gjelder reglen om at noe funker, andre ting funker ikke.

 

Trikset er bestandig å prøve seg på noen "cut-off" biter først av samme materiale for å lære seg å jobbe med det. Øvelse gjør mester.

 

mvh

Dagga

Lenke til kommentar

Da skulle du jo hvertfall ikke ha problem med hardmetall.. :smile: Men også til den går det ann å få forskjellig typer sagblad, så det skulle jo løse seg. Og så kan det lønne seg å skru ned hastigheten på sagingen (tror jeg kanskje) i forhold til enkelte materialer, hvis det går.

 

mvh

Dagga

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-20 00:36, Dagga skrev:

Plexi Glass er ikke lett å jobbe med. Du trenger spesial utstyr. Jeg har Dremmel, men det gjorde ikke saken lettere (ihertfall ikke første forsøk, greia smelta rundt cuttern min, og det ble ikke særlig pent). Akkurat hve du trenger, er jeg faktisk ikke sikker på, men du bør konsultere en blikkenslager (de kan plexi av en eller annen grunn). Jeg vet set finnes spesial bor (MaxBo) for Plexiglass. Der kan de nok hjelpe deg med hva slags sagblad eller anna du trenger (de hjalp meg ihvertfall).



 

Du trenger IKKE spesialutstyr. Holder med vanlig stikksag.

Lenke til kommentar

stikksaga som kheen brukte var forsåvidt grei, men jeg har kutta masse plexi med VELDIG dårlige stikksaker, det eneste du trenger å huske er å bruke metall/stål blad, og ta det med ro, som tidligere nevnt.. Men, om du har planer om å modde mye, kjøp en dremel, det har jeg gjort.. jeg har modda kabinettet til alle jeg kjenner og mange til, dremel er absolutt anbefalt :smile:

 

Mvh

diste

Lenke til kommentar

Å skjære i plexi er ikke bare bare, dette arbeidet krever stor tolmodighet med hjemme utstyr men også kjøle vann hjelper , skal du bruke stikk sag så bruk et blad som er i mellom fint og grovt , det som er problemet med altfor fint blad er at det danner seg varme i mellom tenner og glass, det du kan gjøre er å ta det svært roligt og bruke litt kjøle vann mens du skjærer , det du også kan bruke som funker er en glass skjærer, jepp du hørte riktigt , en glass skjærer, den personen som sagde ut mitt brukte en slik. det virket fint det hvis du har en stødig hånd og har litt peil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...