Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Konfirmant vil på nett, mor vil ha kontroll..


Anbefalte innlegg

Hvilken hertz har han på skjermen? 60, 70. 75, 85? Den bør være så høy som mulig(som skjermen støtter). Sitter han i mørket med kun pcen som lys? Må han se opp til skjermen eller ned?

 

Men som et tips kan du jo si til ham, at hvis han ikke tar pauser/sitter hele dagen foran pcen vil han om ikke enda. Merke andre symptomer på for mye foran pcen enn migrene. Øme skuldre og nakke. Senebetenelse i musearmen(ofte høyre arm).

 

Ta ham med på tur innom et kontor der de sitter timevis i strekk foran pcen. Bare for å la ham høre på alle problemene de har med nakke, skulder, rygg og arm pga sitting foran pc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å installere VNC på maskinen selv og ikke gi han admintilgang til maskinen.

Er typisk tenåringer å sutre fordi foreldrene vil passe på de, så jeg er ikke forundret over "omg, nei til alt med overvåking, pwn pwn" preiket.

 

De har ikke noe de skulle ha sagt i viktige tema før de er 18.

Lenke til kommentar

Enig, man sender og melder ikke folk på hva som helst uten å høre med dem først. Om jeg hadde vært yngre, hadde jeg blitt rimelig forbanna dersom mine foreldre plutselig hadde meldt meg på et eller annet kurs eller en idrett.

 

Edit: La til et nøkkelord jeg hadde glemt.

Endret av Sasuke-kun
Lenke til kommentar
Bare å installere VNC på maskinen selv og ikke gi han admintilgang til maskinen.

Er typisk tenåringer å sutre fordi foreldrene vil passe på de, så jeg er ikke forundret over "omg, nei til alt med overvåking, pwn pwn" preiket.

Det er ikke snakk om å "passe på dem", det er snakk om overgrep.

 

Jeg er forøvrig 24.

Lenke til kommentar

Jeg er 14 selv og sitter en god del på pc (4 timer om dagen ca+/-).

Om mamma eller pappa hadde overvoket hva jeg gjør på dataen hadde jeg ikke giddi å prata med de en gang. Sånt nytter ikke.

 

OT: Det nytter nok ikke å fjerne internetten nei. Du må prate med han om eventuele følger dette får for han. Få til en ordning mellom dere om at han må gjøre lekser før han får sette seg på dataen.

Lenke til kommentar

Sitter her og leser denne tråden og synes jeg burde ta litt parti med denne stakkars fyren.

 

Dersom det er datamaskinen som forårsaker migrene det så er han nok klar over det selv og kan innrette seg deretter dersom det blir et stort problem for han.

Det at han kan ende opp med epilepsi tror jeg i hovedsak er skremselspropaganda fra det som sikkert er en velmenende lege.

 

Det med karakterer kan jeg forsåvidt se et poeng i, men det er ikke sikkert at det er jordas undergang det heller når det kommer til stykket.

 

Kanskje han ikke er så intressert i damer/sosialt liv siden han velger det bort. Han skal vel ikke tvinges? Er du så sikker på at det er mer lærerikt for han å fly med damer og feste enn å sitte foran datamaskinen?

 

Se an hva han driver med, er det bare Doom3 og CS eller er det andre, mer dyptgående interesser han har?

 

Sier dette fordi jeg passet beskrivelsen til konfirmanten for det som nå er godt og vel 11 år siden, bare at jeg ikke hadde noen grenser å forholde meg til, og godt var det.

Hadde de satt maskinen min på tidsbegrensning og dytta meg ut for å fly etter damer og øl istedet ville jeg ikke hatt mulighet eller kunnskap nok til senere å starte det som nå er blitt en lønnsom databedrift.

Istedet ville jeg hatt en relativt sett dårlig betalt "09-16" IT-jobb som resten av de mer "velbalanserte" vennene mine fra skolen.

 

Det at enkelte foreldre her inne (gjelder ikke trådstarter) driver med en type overvåkning av ungene sine som Stasi politiet ville ha vært stolte av synes jeg er vanvittig lesning, og jeg kan ikke annet enn å synes oppriktig synd på alle de som er involverte i slikt, kanskje særlig foreldrene. Ungene kan tross alt flytte unna på et visst tidspunkt.

Lenke til kommentar

Har du spurt hvorfor han sitter så mye bak PCen?

 

Har kanskje han og vennene vokst/flyttet fra hverandre etter at de begynte på ungdomskolen? Nå er det en del år siden jeg var konfirmant, men husker selv at jeg gled i fra noen av mine venner på denne tiden. Først fordi det skjedde med meg, men etterhvert skjedde det motsatte, og i ettertid har jeg vel innsett det var fordi de ikke var interesserte i å la flatfylla være fast inventar i helgeplanene. Folk modnes ulikt, og poenget mitt er at problemet kanskje ikke er dataen, som mer er et tidsfordriv/flukt, som han etterhvert har blitt mer oppslukt av. En kan få utrolig gode "venner" på IRC/MSN, og man lærer mye. Dessuten kan det jo være at migraneanfallene plager han, i den forstand at det føles som om han hemmes. Det er sikkert ikke spesielt gøy å oppleve å måtte gå hjem eller gå glipp av morsomme ting, på grunn av at du har utrolig vondt i hodet.

 

Jeg tolker deg slik at han var mer sosial og atkiv før i tiden. Det jeg ville gjort ville vært å få han med på ulike ting. F. eks ta utgangspunkt i dine egne interesser eller hobbyer. Spør han om han vil være med på kino en fast dag i uka, eller finn på noe helt nytt sammen. Hva med at begge tar jegerprøven? Blir han ikke tent av det, ville jeg tro han blir det etter en runde på leirduebanen.

 

Dessuten blir det vel forhåpentligvis snart videregående, med påfølgende utskifte av omgangskrets og miljø. Selv om han f. eks velger et fag som IKT, vil han da studere noe som interesserer han, sammen med likesinnede.

 

Huff, rene skoleeksempelet på en som snakker om noe han ikke vet spesielt mye om dette, men kunne ikke dy meg, siden jeg så at noe lignende delvis har skjedd med meg, men spesielt med folk som jeg kjenner - som forøvrig har det utmerket i dag, men påfallende mange studerer it-relaterte fag i Trondheim ;)

Lenke til kommentar
Selv bruker jeg radminprogrammet http://www.radmin.com/ og kan følge med hva som skrives i realtime (får hele skjermbildet) på tenåringsrommet med den bærbare på stua. (kan da ta stikkprøver over hva de driver med) Kan ha full kontroll over tenåringspc'en eller bare view. Man kan også ta shutdown via den bærbare. Kjekt å bruke når barna ikke vil komme ut av rommet. Radminprogrammet innstalleres på begge maskinene og kan kjøres som en skjult prosess på tenåringspc'en. Etisk uforsvarlig? Kanskje, men man bør følge litt med: En venninne av min datter (14 år) ble sendt til sykehus pga for mye alkoholinntak, dette avtaler de gjerne med andre om å kjøpe via msn ol. Bør også følge litt med på om det drives med mobbing etc.

Hadde foreldrene mine brukt det programmet og spionert på hva jeg drev med hadde jeg blitt noe så inn i hel**** forbanna! :mad:

 

Men det gjør de ikke, for de har ikke peiling.. :)

 

Edit: ontopic: Skaff dere ISDN, du skal se han får kalde føtter når regninga kommer! (har vonde erfaringer med akkurat det selv :blush: )

Endret av Sloth_lien
Lenke til kommentar

Både min bror og jeg har i tur og orden fått Amiga-strømforsyninga inndratt og gjemt i en uke når vi spilte for mye. Dette er så klart 15 år siden, men fortsatt, vi led ingen nød eller skade og hater ikke våre foreldre av den grunn. (Mange andre grunner, men ikke av den grunn.)

 

Napp pluggen eller bli enige om faste tider, og tving vedkommende til å ellers tilbringe tiden sin andre steder enn foran datamaskinen.

 

Så lenge vedkommende er under 18, har han lite han skal ha sagt uannsett. Dessuten, det er mer spennende ting i livet enn å leke Ûber_n00b i CS.

Lenke til kommentar
Selv bruker jeg radminprogrammet http://www.radmin.com/ og kan følge med hva som skrives i realtime (får hele skjermbildet) på tenåringsrommet med den bærbare på stua. (kan da ta stikkprøver over hva de driver med) Kan ha full kontroll over tenåringspc'en eller bare view. Man kan også ta shutdown via den bærbare. Kjekt å bruke når barna ikke vil komme ut av rommet. Radminprogrammet innstalleres på begge maskinene og kan kjøres som en skjult prosess på tenåringspc'en. Etisk uforsvarlig? Kanskje, men man bør følge litt med: En venninne av min datter (14 år) ble sendt til sykehus pga for mye alkoholinntak, dette avtaler de gjerne med andre om å kjøpe via msn ol. Bør også følge litt med på om det drives med mobbing etc.

Synes det du driver med virker sleipt, vet hun at du kikker på det hun driver med? Ville du kikket inn gjennom nøkkelhullet hennes? Installert kamera på rommet? Avlyttet telefonen?

 

Til trådstarter, i stedet for å fysisk begrense internett/databruken, hvorfor ikke snakke med ham om problemene det fører med seg? Det er da mye bedre om han selv innser at det å sitte timevis foran skjermen hver dag ikke er det lureste å foreta seg, enn om han blir tvunget til å drive med noe annet enn internett på PCen nå og da.

 

Edit: hadde ikke lest hele tråden. Disregard my last evt ;)

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...