Gå til innhold

Test av laptops for utviklere


Anbefalte innlegg

hei!!!

 

kommer det noen tester av laptops som er egnet for utvikling ?

 

tenker da på laptops som er raske til kompilering, ikke har verdens beste grafikkkort, stor skjerm, mye minne, støyfri, etc.

Endret av wanka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei!!!

 

kommer det noen tester av laptops som er egnet for utvikling ?

 

tenker da på laptops som er raske til kompilering, ikke har verdens beste grafikkkort, stor skjerm, mye minne, støyfri, etc.

Dette er vel en typisk situasjon hvor man må avveie hva man ønsker. Kjapp prosessor og rask disk utvikler en del varme, og kjøling avgir som regel en del støy. Samtidig er vel typisk utviklere en "rase" som ønsker å kunne jobbe der de er når de får en god idé, og det gjør ikke saken noe lettere. Lav vekt tar som regel drepen på enhver form for batterikapasitet.

 

Når det er sagt, Dell har i hvert fall en toppmodell som jeg mener har blitt populær blant utviklere: Dell Inspirion XPS Gen 2.

Lenke til kommentar

De folkene jeg kjenner som driver med koding foretrekker veldig små laptops som de får med seg overalt og har bra batteritid. f.eks Dell X1, Sony Vaio X505, FS Lifebook P7010 osv. Rå kraft er sjeldent det viktigste da man sjeldent kompilerer store ting. >99% av tiden sitter man jo enten å leser koden, feilsøker eller produserer kode.

Lenke til kommentar

Enig med CrZy_T. For meg er det mobilitet, stabilitet og støy som er det viktigste. Alle dagens bærbare er kraftige nok for å skrive kode, teste og feilsøke til de tingene jeg utvikler.

 

På bakgrunn av dette tror jeg det er vanskelig å lage en test av bærbare for utviklere ettersom behovene/kravene til maskinvare er svært varierende. Så lenge testen er gjort grundig, og alle fordeler og ulemper er tydelig beskrevet tror jeg det beste er om leseren selv avgjør om den aktuelle maskinen passer eget behov. Utvikleres krav og behov er rett og slett for variert til at det er mulig for en skribent å anbefale en maskin fremfor en annen.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
De folkene jeg kjenner som driver med koding foretrekker veldig små laptops som de får med seg overalt og har bra batteritid. f.eks Dell X1, Sony Vaio X505, FS Lifebook P7010 osv. Rå kraft er sjeldent det viktigste da man sjeldent kompilerer store ting. >99% av tiden sitter man jo enten å leser koden, feilsøker eller produserer kode.

Prioritet for utviklere er IKKE at laptopen er liten. Det som er av avgjørende betydning er skjermen. Man blir ikke 100% effektiv på 1024x768. Man får alt for dårlig oversikt over koden.

 

Jeg bruker selv 1400x1050 (Thinkpad T42), men flere av de andre utviklerne i selskapet jeg jobber i sverger til 1600x1200 (T42p).

Lenke til kommentar
De folkene jeg kjenner som driver med koding foretrekker veldig små laptops som de får med seg overalt og har bra batteritid. f.eks Dell X1, Sony Vaio X505, FS Lifebook P7010 osv. Rå kraft er sjeldent det viktigste da man sjeldent kompilerer store ting. >99% av tiden sitter man jo enten å leser koden, feilsøker eller produserer kode.

Prioritet for utviklere er IKKE at laptopen er liten. Det som er av avgjørende betydning er skjermen. Man blir ikke 100% effektiv på 1024x768. Man får alt for dårlig oversikt over koden.

 

Jeg bruker selv 1400x1050 (Thinkpad T42), men flere av de andre utviklerne i selskapet jeg jobber i sverger til 1600x1200 (T42p).

Igjen, smak og behag. :D Tipper en slik test vil bli umulig. Burde heller satse på "vanlig" test av laptops beregnet for bedriftsmarkedet hvor en test tar for seg ultraportable og en annen tar for seg de litt større.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd en Dell Latitude C640 som vi har på jobben.

Denne er nesten bra nok. Dette er en :

 

Pentium 4 M Northwood 2,4GHz

1024 MB PC2300 ram

Mobility Radeon 7500 32MB

Hitachi Travelstar 40GNX 40GB 5400rpm HD

 

Denne er litt treg og både HD og vifter støyer litt for mye.

Det jeg trenger er en laptop som støyer mindre enn Latitude C640 og en HD som er raskere og støyer mindre.

 

Minimum 15" skjerm

Lenke til kommentar
På bakgrunn av dette tror jeg det er vanskelig å lage en test av bærbare for utviklere ettersom behovene/kravene til maskinvare er svært varierende.

Jeg savner allikevel tester og anbefalinger der det tas særlig hensyn til 'professionelle' behov. Ting som er viktig for en bedrift, og ikke bare et godt kjøp for en privat forbruker.

 

Er forøvrig utvikler og fortrekker en lett bærbar med docking mulighet. Da løser man både transport og skjermproblemet. Kompilering kan evt. gjøres på en annen maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...