Gå til innhold

Apple kutter PPC!?


Anbefalte innlegg

Som sagt ikke noe orakel, men det ville jo være rart om det stikker kjepper i hjulene for at kundene kan kjøre GNU/Linux på maskinene sine? Hvis de har lyst mener jeg. Og da ligger jo veien åpen for alle distroer med støtte for x86, som igjen vil bety et større utvalg :D

Apple har vel sagt at de tillater alle å kjøre både Linux og Windows på de nye Intel-Mac'ene, men ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor valgte Apple å gå til Intel, når AMD64 gjør opp for mye av dritten x86 har dratt med seg siden 80-tallet? Effekttapet skulle det ikke være å si så mye på...

DRM

Grunnen er vel heller at Intels prosessorer har DTCP-IP-mulighet og "Active

Management Technology". Kan ikke helt forstå at DRM skulle være grunn nok for et arkitekturbytte.

Lenke til kommentar
Hvorfor valgte Apple å gå til Intel, når AMD64 gjør opp for mye av dritten x86 har dratt med seg siden 80-tallet? Effekttapet skulle det ikke være å si så mye på...

DRM

Grunnen er vel heller at Intels prosessorer har DTCP-IP-mulighet og "Active

Management Technology". Kan ikke helt forstå at DRM skulle være grunn nok for et arkitekturbytte.

Mente Intel vs. AMD. Siden AMD ikke har DRM så vil de nok få problemer med å "låse" OS X til Mac?

Lenke til kommentar
Mente Intel vs. AMD. Siden AMD ikke har DRM så vil de nok få problemer med å "låse" OS X til Mac?

Er det Fritz/TCPA (lenke til FAQ om emnet) du tenker på?

 

ADVARSEL!!: Lesing av artikkelen/FAQen kan gjøre deg paranoid og gi deg nervesammenbrudd! Jeg frasier meg alt ansvar dersom du havner på institusjon! Venligst ring en psykolog, slik at han/hun kan holde deg i hånda mens du leser. Du er herved advart!! Kort sagt er dette en spådom om Orwelske tilstander innen nær fremtid. :cry:

 

Jeg tror fortsatt en slik låsing kan føre til problemer med konkurransetilsynet og tilsvarende i EU og USA.

Lenke til kommentar

Mon tro om dette kommer til * f* positive konsekvenser for porting av spill til GNU/Linux? Blir vel ikke store ekstrakostnadene * porte til Linux om man f*rst har gjort det til OSX86?

Tingen hadde jo v*rt om de hadde implentert FreeBSDs Linux-compat i OSX slik at utviklerne kunne n*ye seg med en x86 Linuxport.

Lenke til kommentar
Mon tro om dette kommer til * f* positive konsekvenser for porting av spill til GNU/Linux? Blir vel ikke store ekstrakostnadene * porte til Linux om man f*rst har gjort det til OSX86?

Tingen hadde jo v*rt om de hadde implentert FreeBSDs Linux-compat i OSX slik at utviklerne kunne n*ye seg med en x86 Linuxport.

Spennende. Sikkert lettere å implementere et linux-layer enn et windows-layer (ala WINE - som sikkert da også blir mulig å kjøre på mac uten qemu etc). Men ønsker apple å gi Linux det fortrinnet?

Lenke til kommentar

Det vil bli en gjensidig fordel. Det er spill nå som finnes til Linux, men ikke Mac. Det er også spill som finnes til Mac, men ikke Linux, f.eks de fra Blizzard.

OS X er jo dessuten basert på FreeBSD, så det skal ikke være for vanskelig å implementere det.

Lenke til kommentar
Det vil bli en gjensidig fordel.

Blir ikke til Apples fordel om det gjør at mange tenker "Hmm, jeg kan kjøre Photoshop, MS Office og alle de andre programmene jeg bruker like greit i linux, og linux er mye billigere, hvorfor bruke denne ekstra dyre maskinen med dette ekstra dyre OS'et, når jeg kan kjøpe billigere maskinvare som er like bra, og få et gratis OS?". Ville selfølgelig være mange som tenker at de ekstra pengene er verdt det, men uansett hvordan man vrir det så gjør det at apple da mister en fordel de nå har.

Eneste måtte være om de regner med at verdien av alle de programmene som kjører på linux men ikke på OS X er større enn verdien av de programmene som bare kjører på Os X for Apple's kundregruppe. Dette tviler jeg på.

Men for all del, hadde vært morsomt å se flere unix-deriverte OS'er med samme applikasjonsbase slåss mot windows på X86. Men spørs om apple ville klart å være "the good guy" i lengden.

Lenke til kommentar
Det vil bli en gjensidig fordel.

Blir ikke til Apples fordel om det gjør at mange tenker "Hmm, jeg kan kjøre Photoshop, MS Office og alle de andre programmene jeg bruker like greit i linux, og linux er mye billigere, hvorfor bruke denne ekstra dyre maskinen med dette ekstra dyre OS'et, når jeg kan kjøpe billigere maskinvare som er like bra, og få et gratis OS?". Ville selfølgelig være mange som tenker at de ekstra pengene er verdt det, men uansett hvordan man vrir det så gjør det at apple da mister en fordel de nå har.

Eneste måtte være om de regner med at verdien av alle de programmene som kjører på linux men ikke på OS X er større enn verdien av de programmene som bare kjører på Os X for Apple's kundregruppe. Dette tviler jeg på.

Men for all del, hadde vært morsomt å se flere unix-deriverte OS'er med samme applikasjonsbase slåss mot windows på X86. Men spørs om apple ville klart å være "the good guy" i lengden.

Vel, du har ting som Quarts etc som ikke finnes på Linux...

 

Når det gjelder MS-office tviler jeg på om MS noensinne ville sluppet det på Linux - det ville vært en dødelig trussel for deres eget OS.

 

På en annen side - hvem har sagt at dette er noe apple legger til selv?

Lenke til kommentar
Hverken Apple eller maskinvareprodusentene vil være interessert i å lage drivere for OSX for PC.

Hvorfor? Intel Mac'ene skal jo være helt vanlige PC-kompitable Mac'er, det skal til og med være mulig å installere Windows på dem.

Ikke *helt* - iom at det ikke skal være mulig å kjøre OSX på ikke-apple maskiner.

 

Lurer på hvordan de skal få til det - kryptert boot, som en trenger en nøkkel som ligger lagret inne i en brikke på "pc'n" for å få ut?

Lenke til kommentar
Lurer på hvordan de skal få til det - kryptert boot, som en trenger en nøkkel som ligger lagret inne i en brikke på "pc'n" for å få ut?

Nå vil jo ikke Apple bruke "vanlige" hovedkort. De vil nok bruke en kombinasjon av BIOS og DRM får å låse OS X til Mac.

Lenke til kommentar
Lurer på hvordan de skal få til det - kryptert boot, som en trenger en nøkkel som ligger lagret inne i en brikke på "pc'n" for å få ut?

Nå vil jo ikke Apple bruke "vanlige" hovedkort. De vil nok bruke en kombinasjon av BIOS og DRM får å låse OS X til Mac.

Men hvor x86-kompatible skal de være? Hvor lang ned?

 

Må tydelig støtte x86 boot-sektor etc, men hva med minnestyring, busser, etc? Hvor langt kan de gå uten å dumpe windows-støtte?

Lenke til kommentar
Men hvor x86-kompatible skal de være? Hvor lang ned?

 

Må tydelig støtte x86 boot-sektor etc, men hva med minnestyring, busser, etc? Hvor langt kan de gå uten å dumpe windows-støtte?

Dette er det bare Apple som vet. Vi får se :)

 

Apple må ingenting. De trenger ikke å støtte x86 boot-sektor osv. Husk at de har aldri sagt at de støtter Windows, men at de ikke skal gjøre noe ekstra for å stenge ut Linux/Windows. Ingen har sagt at Mac støtter Windows "out of the box" etter hva jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar
Men hvor x86-kompatible skal de være? Hvor lang ned?

 

Må tydelig støtte x86 boot-sektor etc, men hva med minnestyring, busser, etc? Hvor langt kan de gå uten å dumpe windows-støtte?

Dette er det bare Apple som vet. Vi får se :)

 

Apple må ingenting. De trenger ikke å støtte x86 boot-sektor osv. Husk at de har aldri sagt at de støtter Windows, men at de ikke skal gjøre noe ekstra for å stenge ut Linux/Windows. Ingen har sagt at Mac støtter Windows "out of the box" etter hva jeg har fått med meg.

Å få Linux til å virke - eneste som kan hindre det, er en eller annen sak som krav om DRMifisert boot-sektor.

 

Noe som ville vært idiotisk av apple - det ville fått mange *svært* ivrige etter å få ut den nøkkelen. Er ikke som om de kan bytte nøkkel ved hver ny maskin heller...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...