Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er ADSL sentralen full?


Anbefalte innlegg

Noen som vet hva slags symptomer som oppstår når en ADSL sentral

er full? Er det første man til mølla prinsippet eller blir blir

linja rett og slett ustabil? Har tele2 X-large abbonement(2048/256),

men hastigheten varierer relativt mye. Har ikke vært oppi 2mbit enda. Har hatt alt

fra under 1 mbit til 1.5 mbit. Ikke noe særlig over det.

Hadde fra før 704/256 linje som fungerte utmerket. Har selvfølgelig kontaktet tele2,

men de ber meg bare sjekke pc'n for spyware og virus. Siden jeg fra før

kjører både Ad-Aware og Norman AV regelmessig,er jeg sikker på at det ikke er

noe uhumskheter på pc'n min. Har også 2 winxp pro innstallert, men får samme resultat i begge. Har da også prøvd to forskjellige modemer og nettverks kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vist sentralen (DSLAM) hadde vært overbokket for hardt vil du oppleve at det er vanskelig å oppnå maks hastighet når "alle" er å surfer. (På kveldstid eller tar jeg feil?)

 

Derimot vist linja er konstant treg kan det tyde på lang linje, støy på kabelen (2mb i samme tiergruppe f.eks) eller bare elendige kabler.

Lenke til kommentar

Er vel jara som eier sentralene. Hvem som har ansvaret for sambandene mellom sentralene og inn i ISP'ens nett vet jeg ikke helt. Det er jo normalt å overbokke slike samband med mellom 1:20 og 1:50

 

Vist tele2 netteopp har oppgradert hastighetene sine kan det vel hende at de ikke har nok ledig kapasitet mot sitt eget nett. Disse linjene blir jo konstant overvåket, så oppgraderinger er sikkert allerede satt i gang eller bestilt. (Dette er vel grunen til at telenor har satt så lang tid på å oppgradere kundene sine til nye hastigheter. De oppgraderer linjene inn til sentralen før kundenes hastighet settes opp.)

Lenke til kommentar

Har nøyaktig det samme problemet. Hadde 1 mbit fra tele2 som fungerte utmerket, dvs at den leverte den skulle når jeg målte. Nå har jeg oppgradert til 2 mbit, men har enda ikke oppnåd mer enn ca 1600 inn til meg. Har fakisk veldig treg linje ned mot 0,5 mbit noen ganger.

 

Har ikke kontakta tele2 enda, skal se hvordan det utvikler seg. Synes det er rart siden 1 mbit linja fungerte problemfritt.

Lenke til kommentar
Linja er ikke konstant treg. Så det virker som om sentralen er full. Får vel ikke gjort noe med det uansett. Det er vel telenor som eier sentralen. Kanskje tele2 kan få presset dem til å evt å oppdatere:)

Det er tele2 som er ansvarlig for sambandet fra sentralen og inn i backbone.

Så hvis overbookingen er for høy på din sentral så er det tele2 du skal klage til.

Lenke til kommentar

Har trådstarter fått noen løsning på problemet? For min del fikk jeg en standard mail som svar fra tele2 om virus, spam og nettverksutstyret. De nevnte 3 tingene var det ikke noe problem med. Sitter akkuratt nå med en linje med 1/4 kapasitet i forhold til hva som er utlovet......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...