Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vil begynne med å si at jeg er en nybegynner når det gjelder nettverk, så teskjemetoden funker veldig bra for meg! :wink:

 

Status:

PC A: Win ME, 1.stk nettverkskort koblet til ADSL fra Telenor.

 

PC B: Win XP HE (nettopp kjøpt), 1.stk nettverkskort klar til bruk.

 

Tilgjengelig: 1.stk nettverkskort + nettverkskabler.

 

Problem 1:

Jeg har en krysset kabel som jeg tenkte jeg skulle koble mellom A & B slik at jeg kunne spille i nettverk. Men maskinene ser ikke ut til å finne hverandre! PC A finner ikke seg selv en gang i mine nettverkssteder -> Hele nettverket.

 

Jeg har prøvd veivisere til jeg spyr, men ingenting virker. Det er sikkert noen innstillinger, men jeg har liten greie på XP eller nettverk generelt, så hva må jeg gjøre?

 

Problem 2:

Etter å har fått et uttall gode forslag fra dere der ute, har jeg sikkert fått opp nettverket mitt. Så nå ønsker jeg å koble opp PC B på internett via PC A. Jeg regner med at PC A må bruke det ekstra nettverkskortet mitt, men hvordan konfigurerer jeg maskinen slik at dette virker?

 

På forhånd takk til alle dere som kommer med gode forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går ut ifra at du har to nettverkskort i maskinen med ME..?

En til Adsl, og en til LAN?

 

Da skal du ha to "connections" i Network and Dial-up Connections. En for hvert kort.

 

Det kortet til LAN må du stille inn Tcp/Ip-innstillingene med IP-adresse og subnett maske.

F.eks:

WinME:

IP: 10.0.0.1

Subnett: 255.0.0.0

 

WinXP:

IP: 10.0.0.2

Subnett: 255.0.0.0

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke satt inn det andre nettverskkortet og vil ikke gjøre det før LAN'et er oppe og går. Og begge kortene er installert.

 

Men vil PC B automatisk ha tilgang til internett via PC A hvis jeg setter de instillngene som du kom med?

Lenke til kommentar

Ta opp cmd og skriv ipconfig /all. Får du da opp nettverkskortet og med rette IP og subnet mask?

 

Hvis du pinger 127.0.0.1 (loopback) på den maskinen du ikke ser i nettverket.. svarer den da?

 

Har du husket å merke av for deling av filer og skrivere?

 

Hvilke IP-adresser har du gitt maskinene?

Lenke til kommentar

Har du satt opp LAN'et ditt med tcp/ip (siden du skal spille og på internett)?

I såfall hvilke ip nr. har de to maskinene fått? Sjekk: PC A: Start -> kjør -> skriv 'winipcfg'

PC B: Start -> run/kjør -> skriv 'cmd' -> skriv 'ipconfig'

 

Finn IP addresse og subnet mask på de to PC'ene. Hvis ikke de 3 første tallene i ip adressen på PC A og de 3 første tallene i ip adressen på PC Bog er like samtidig som de 3 første i subnet mask på PC A er lik subnet mask på PC B vil ikke LAN'et ditt virke (maskinene må være på samme sub-nett (komb. av ip nr. og mask) for å nå hverandre uten å ha en router imellom).

 

Hvis de 3 første tallene er like, så f.eks. fra maskin B (i samme vinduet du skrev ipconfig) skriv 'ping ' etterfulgt av ip adresse til PC A.

Får du 'Reply from...' har du kontakt og spill og internett vil virke (men kanskje ikke windows networking)

Får du 'Request timed out' har ikke maskinene forbindelse og du må sjekke kabel (at den virkelig er krysset), at nettverkskort er aktive og installert skikkelig.

 

Edit: Forsøk på litt bedre forklaring...

 

[ Denne Melding var redigert av: HawP på 2002-07-19 12:25 ]

Lenke til kommentar

Kjøp en HUB, koble ADSL til uplink, PC A til port 2 og PC B til port 3. Når skal det bare være å kjøre nettverksveiviseren på PC'n med XP, deretter lage en diskett med veiviser på samme PC og kjøre denne på PC'n med ME.

 

På grunn av Telenor ADSL's teite oppringingssystem så er det mulig begge PC'er ikke kan være på internett samtidig. Skaff deg NGT i stedet om så er tilfelle (billigere, raskere, lettere, like stabilt, ingen trusler om å innføre bruksbasert pris) eller hvis de ikke leverer i ditt område så er det mulig du kan klare deg med en bredbåndsrouter eller noe.

 

Løsningen med HUB og 3 PC'er fungerer ivertfall fint for meg. En, to eller tre kan være koblet opp til NGT ADSL uten å tenke på hvilke maskiner som står på eller er slått av fra før og hvem som er koblet opp eller ikke.

 

NGT er så billig at du sparer inn oppstartsgebyret rimelig kjapt.

Lenke til kommentar

Viss du hadde hatt ADSL på den maskina det var XP på så hadde det jo vært enklere, trenger ikke telenors oppringingsprogram da XP har innbygd støtte for pppoe det er bare å lage ny tilkobling, bredbånd pppoe, skrive inn brukernavn og passord, starte, sjekke om det virker, gå inn på tilkoblingen, inn på noen innstillinger og krysse av for dele internett eller noe slikt..

 

NB dette var viss du hadde hatt ADSL på XP maskina

Lenke til kommentar

Jeg ville gjort som Dannan skriver - satt opp ADSL-oppkoblingen på WinXP-maskinen og delt den med den andre maskinen. Det er det absolutt greieste, og vil nok spare deg for en del frustrasjon.

 

Og for noen "enkle" løsningene enkelte folk kommer med da... bytte internettleverandør, installere Win2k server ol *rister på hodet*

 

:smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-19 12:34, Dannan skrev:

Viss du hadde hatt ADSL på den maskina det var XP på så hadde det jo vært enklere, trenger ikke telenors oppringingsprogram da XP har innbygd støtte for pppoe det er bare å lage ny tilkobling, bredbånd pppoe, skrive inn brukernavn og passord, starte, sjekke om det virker, gå inn på tilkoblingen, inn på noen innstillinger og krysse av for dele internett eller noe slikt..


NB dette var viss du hadde hatt ADSL på XP maskina


 

må du ikke ha 2 nettverks kort på XP for å ha kontakt me den andre PCen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...