Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vil begynne med å si at jeg er en nybegynner når det gjelder nettverk, så teskjemetoden funker veldig bra for meg! :wink:

 

Status:

PC A: Win ME, 1.stk nettverkskort koblet til ADSL fra Telenor.

 

PC B: Win XP HE (nettopp kjøpt), 1.stk nettverkskort klar til bruk.

 

Tilgjengelig: 1.stk nettverkskort + nettverkskabler.

 

Problem 1:

Jeg har en krysset kabel som jeg tenkte jeg skulle koble mellom A & B slik at jeg kunne spille i nettverk. Men maskinene ser ikke ut til å finne hverandre! PC A finner ikke seg selv en gang i mine nettverkssteder -> Hele nettverket.

 

Jeg har prøvd veivisere til jeg spyr, men ingenting virker. Det er sikkert noen innstillinger, men jeg har liten greie på XP eller nettverk generelt, så hva må jeg gjøre?

 

Problem 2:

Etter å har fått et uttall gode forslag fra dere der ute, har jeg sikkert fått opp nettverket mitt. Så nå ønsker jeg å koble opp PC B på internett via PC A. Jeg regner med at PC A må bruke det ekstra nettverkskortet mitt, men hvordan konfigurerer jeg maskinen slik at dette virker?

 

På forhånd takk til alle dere som kommer med gode forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går ut ifra at du har to nettverkskort i maskinen med ME..?

En til Adsl, og en til LAN?

 

Da skal du ha to "connections" i Network and Dial-up Connections. En for hvert kort.

 

Det kortet til LAN må du stille inn Tcp/Ip-innstillingene med IP-adresse og subnett maske.

F.eks:

WinME:

IP: 10.0.0.1

Subnett: 255.0.0.0

 

WinXP:

IP: 10.0.0.2

Subnett: 255.0.0.0

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke satt inn det andre nettverskkortet og vil ikke gjøre det før LAN'et er oppe og går. Og begge kortene er installert.

 

Men vil PC B automatisk ha tilgang til internett via PC A hvis jeg setter de instillngene som du kom med?

Lenke til kommentar