Gå til innhold

Hearts of iron 2 - Skjønner ikke bæret (nesten)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har nå fått meg hearts of iron, spillt igjennom tutorialen og trodde at jeg var klar for 2 verdenskrig! Men neida her swisher jeg rundt med en liten tropp enslige soldater å fatter omtrent ingen ting..

Lurte derfor på noen kanskje kunne komme med en liten newbie guide til dette spillet som egentlig virker svært bra.

En ting som irriterer meg ar at jeg ikke finner ut av dette med manpower? i mange av provinsene mine så står manpower som 0 å dette er vel noe av det første jeg må få endret på en eller annen måte? Manualen var desverre ikke veldig klar på dette punktet.

Håper noen kan hjelpe meg da jeg er svært lysten på å lære meg dette spillet.

Roy

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hearts of Iron 2 er et spill som tar lang tid å komme inn i, men er garantert verdt alt strevet når man er ferdig :D

Manpower kan du ikke styre. Dette er hvor mange folk du kan sette i uniform. Den vil stige av seg selv. Manpower er grunnen til at Norge f.eks ikke kan lage mange divisjoner, siden de ikke har nok manpower\befolkning.

Hva annet er det du sliter med? Noe jeg slet med var å balansere ressursene, og få økonomien til å funke. Lær deg at IC ikke kan brukes opp, bare reserveres til formål. Bruker du f. eks 10 IC på en jagerflyskvadron, forsvinner ikke 10 IC. 10 IC blir reservert til å lage skvadronen. Disse 10 kan benyttes igjen til andre formaål når skvadronen er ferdig bygget.

Lær å balansere IC. Du må sette markøren på hvor du vil bruke ressursene dine. Setter du mye på produksjon, kan du produsere mer. Setter du på upgrade, vil enhetene dine opgraderes raskere. Under markøren står det hvor mye du trenger for at kategorien skal gå flytende. Står det 125 IC på upgrade, er det meningsløst å sette markøren på 150. Da går 25 IC ut til ingen nytte :D

Teknologi er, imotsetning til Hearts of Iron 1, gratis å forske på. Er du f.eks Tyskland, kan du forske på hele 5 ting samtidig. Sett de forskningsteamene på teknologiene de er best til å forske på. Du setter for eksempel Messerschmidt til å forske på jagerfly :)

Sørg for at du ikke går i minus på noen ressurser. Tyskland kan for eksemel ikke produsere "rare materials" selv. Da må du forhandle med andre nasjoner. Driv handel med land som er vennlige med den nasjonen du spiller. Er du Tyskland, bør du forhandle med Japan istendenfor Storbrittania eller Frankrike. Japan vil ikke være så gnitne i forhandlingene, og du vil få mye mer igjen for det du bytter med :cool:

Når du går ut i kamp, sørg for å alltid se etter muligheter til å omringe fiendtlige styrker. Hvis du vinner kamper, men fienden får trekke seg tilbake, vil ikke fiendes styrker gå tapt, ergo vinner du svært lite på slaget.

F. eks.når du tar Polen, angrip fra Øst-prøysen sørover, og Tjekkoslovakia nordover. Da vil du omringe store styrker i Poznan og Danzig. Plutselig er halve Polens styrker utslettet :thumbup:

Hvis du lyrer på mer, kan du stikke innom Paradoxplaza.com og spørre på forumet der. der er det alltid mange som hjelper nybegynnere.

Endret av Donkey Kong
Skrevet (endret)

Hei

Spørsmålene du stiller er litt svevende :)

Jeg kan anbefale deg å lete på Paradox forum og på Hoi2 Wiki. På Hoi2 wiki finner du en newbie guide.

Paradox forumet er et meget vennlig forum, de svarer på alle spørsmål. Bare vit hva du skal spørre om ;)

Husk å laste ned siste patchen(1.02) og bugfixen som du finner her.

Endret av Gaute65
Skrevet

Husker jeg skulle prøve dette spillet, tenkte.

Damn, dette er jo det spillet jeg har lett etter i mange år. Bare synd det er så inmari innvikla å sette seg inn i, har ikke tid til det :roll:

Skrevet
Dette skal vera veldig lærerikt spel?

Djuptgåande spel liker eg.

Lærerikt på den måten at du får kjenne på hvor mange valg en egentlig har. At små ting som en gjør feil, faktisk får betydning.

Spillet er ikke så vanskelig å lære, det er bare veldig vanskelig å mestre ;) Vil tro at en har lært det grunnleggende i løpet av en time eller to.

Manualen synes jeg er god, rent bortsett fra at det er veldig liten skrift. Ikke noe for oss med gamle øyne! heldigvis har Paradox et veldig godt forum, der en ikke blir sett ned på selv om en nybegynner.

Hvis du er intressert i dyptgående spill, så anbefaler jeg Victoria av paradox. Det burde være mulig å finne påsalg nå. Du kan også kjøpe det direkte fra Paradox. Det er det mest kompliserte spillet som Paradox har laget til dags dato :ohmy:

For øyeblikket spiller jeg mest Crusader Kings fra Paradox. Det er et enklere spill, men også det spillet til Paradox som er mest open ended. Det har ingen mål, bortsett fra å få familien din til å overleve. Kjempeartig. :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...