Gå til innhold

Skolemusikal (amatør). Demping av vokal. Hvordan?


Anbefalte innlegg

Hadde urfremvisning på en musikal klassen har laget (musikkprosjekt, mest tragiske greien ejeg har vært med på), og jeg står da for lyden.

Problemet er at ingen greier å få tak i instrumental musikk til sangene som skal synges, så vi må bruke originalversjoner der jeg, desperat, prøver å dempe vokal så godt som mulig (med equalizer :roll: .

 

Jeg hadde totalt 3 min på å teste utstyret (skolen sitt) og prøve min teori. Jeg endte opp med å nesten kutte de øverste diskantene (totalt 4 eller 5 bånd tror jeg). Vokalen ble da såpass dempet at live-singel-vokal hørtes ganske bra ut (selv om instrumental ble kanskje litt for grøtete for mine ører) om jeg kjørte på litt på med mikrofonen (med en god del diskant der), men problemet kom i siste sang da det skulle være kor/allsang med hele klassen og en original innspilling av DeLillos - Smak av honning. Klassen sang da ikke høyt nok til å overdøve vokalen til Lars, og det hele hørtes da ganske grøtete pga. manglende diskant på innspillingen (for å dempe vokal).

 

Skrudde jeg mikrofonene for høyt kom det feedback, men det løste seg ved å kutte en del diskant på det høyeste båndet.

 

 

Vi skal fremføre prosjektet enda en gang på fredag, og har dere da noen tips til meg? Noen som har erfaring med slike stunt?

Tar imot absolutt alle tips om hvordan jeg kan gjøre det bedre.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du har et seriøst problem som du ikke klarer å løse med kun EQ. Du kan prøve typiske vokal-fjernere som finnes på nette, de kan gi litt bedre resultat (men ikke forvent deg underverker).

 

Vokalfjernere fasevender normalt den ene kanalen, slik at man får kanselert det som ligger i senter. Men det resulteter som ofte i at skarp og stortromme forsvinner. Dette resultatet kan du da kombinere med en lavpass-filtrert versjon av sangen.

Lenke til kommentar
Jeg tror du har et seriøst problem som du ikke klarer å løse med kun EQ. Du kan prøve typiske vokal-fjernere som finnes på nette, de kan gi litt bedre resultat (men ikke forvent deg underverker).

 

Vokalfjernere fasevender normalt den ene kanalen, slik at man får kanselert det som ligger i senter. Men det resulteter som ofte i at skarp og stortromme forsvinner. Dette resultatet kan du da kombinere med en lavpass-filtrert versjon av sangen.

Jeg greier å løse det relativt tilfredsstillende, men jeg er ikke super-fornøyd. Samtidig tenkte jeg å høre om noen hadde noen andre og bedre tips, evnt. hvordan jeg kan gjøre det bedre.

 

Jeg har aldri vært borti andre EQ'ere enn den på PC'en (fra nVidia), og har null erfaring med større lydanlegg.

 

Klassen var visst fornøyd og mente jeg hadde gjort en strålende jobb. :hmm:

Lenke til kommentar
Klassen var visst fornøyd og mente jeg hadde gjort en strålende jobb. :hmm:

Så lenge "de ansvarlige" er fornøyde er det jo ikke et problem... ;)

Tja... karakterene settes i morgen så 5 i musikk få jeg uansett. Jeg vil bare få til dette på en skikkelig måte. Var litt høy å styre lyd faktisk. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...