Gå til innhold

USB "Stick" som backup-enhet? dine synspunker


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Forleden dag mens jeg drev og kikket litt innpå komplett sine sider kom jeg over de forskjellige USB-stickene de selger, og kom til å tenke på om det er en brukbar løsning til backup av små mengder data. (Er da denne jeg tenker på (Corsair 512))

 

Jeg kunne nemlig tenke meg å kjøpe f.eks 2 512mb sticks og bruke disse til å ta jevnlig backup av f.eks bilder fra digital-kamera o.l. små, og gjerne veldig viktige, filer. Har allerede en ekstern disk på 200Gb som jeg bruker til backup, men er litt småparanoid, og bekymrer meg hele tiden for at den skal gå adundas, selv om jeg verken bruker den ofte eller til noe annet en backup, og har heller ikke hatt noe som helst problemer med den.

 

Spørsmålet mitt blir da: Er det en god løsning å kjøpe meg 1/2 sticks på en halv gig hver, for backup av de viktigste filene mine? hvor sikkert er dette?(er jo ingen bevegelige deler, så jeg antar det er endel sikrere enn en harddisk?) eller bør jeg bare gi slipp på paranoien og holde meg til backup på ekstern disk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
.. eller bør jeg bare gi slipp på paranoien og holde meg til backup på ekstern disk.

Tja.. Det kommer jo an på hvor viktige filer det er. Og 512MiB er ikke så veldig dyrt heller. Flash er definitivt sikrere enn harddisk, og mer hendig å ha med seg for å kopiere små mengder data.

 

Men ellers så skjønner jeg ikke helt hvorfor du er så redd for at den eksterne backup-disken skal ta kvalden. Tar den kvelden så er det vel bare å sende den inn på reklamasjon eller kjøpe en ny og kopiere dataene fra kilden (PCen?) og inn på den nye disken igjen. Problemet er selvsagt at det kan være skummelt å kjøre uten sikkerhetsnett i perioden du er uten ekstern disk i tilfelle den kræsjer. Hvis den interne disken skulle kræsje i den perioden så er du egentlig ille ute og må benytte deg av svindyr rekonstruering fra IBAS.

 

Men mitt tips: En USB lagringsenhet er såpass liten, billig og hendig at er absolutt verd å ha en slik til ennå en backup av ekstremt viktige småfiler og til å ha med på farten til diverse småkopiering og flytting av småfiler.

Lenke til kommentar

I følge prisguiden:

Billig 512 MiB minnekort: fra 280 kr

Billig minnekortleser: fra 108 kr

Totalt: fra 388kr + 2x frakt eller fra rundt 430kr + frakt om du kjøper begge deler samme plass.

 

Billig 512 MiB USB minneplugg: fra 304 kr + frakt

 

Løsningen med minnekort har den fordelen at den kan lese fra mange minnekort og har en ledning for plassering f.eks oppå dkrivebordet, mens minnepluggen er langt mindre, mer hendig, og trolig mer robust også. (til oppbevaring i lomme eller rundt halsen)

 

Begge deler er basert på flash-brikker og skal dermed holde på dataene like lenge. 10 år bruker å være det som er oppgitt i spesifikasjonene, samt max 100.000 overskrivinger.

 

Edit: Sjekk forresten denne tråden: Hva ser dere etter i en USBpenn?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har tenkt over minnekort/kortleser, men kom fram til at det ikke var en så bra løsning for meg. Har nemlig en shuttle, og den har da bare 2 3,5" plasser, og jeg har 2 harddisker. dermed er det egentlig ute. Dessuten trenger jeg ikke tenke på å rote rundt bakom kabinettet, siden det står ved siden av skjermen, men 2 usb porter foran. Men, en ekstern kortleser hadde kanskje vært noe, spørs bare om ikke det blir mye dyrere da....

 

Men det er en annen ting jeg lurer på, ang minnekort vs. USB-stick. Hvordan er hastigheten på de to i forhold til hverandre, og er det noe forskjell på hastighetene på de forskjellige formatene av minnekort, eller det er det det samme?

Lenke til kommentar

Alle er basert på flash og har (litt romslig forklart) lignende hastigheter. Bare styr unna de eldste enhetene med USB 1.1 (NB. Også kalt USB 2.0 Full speed) Det alle vil ha er USB2.0 High speed.

 

Det finnes riktignok en del tester av slike enheter rundtom på nettet, du får søke så finner du på akkurat den enheten du ser deg ut. (Så lenge minnekortleseren er USB2.0 High speed så er det minnekortet som begrenser hastigheten, søk da på ytelsetester av minnekort)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...