Gå til innhold

Bytte ut mitt ATI Radeon 9700 Pro

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en selvbygger PC:

MSI kt4 Ultra

1024 Geil Ram

ATI Radeon 9700 Pro All in one Wonder

AMD XP 3000

Har begynt å spille wow og Battlefield 2 kommer jo snart. Burde jeg bytte CPU og HK eller holder med å bytte grafikkortet? Hvis så, hvilket skjermkort anbefales? Vil det gi vesentlig bedre ytelse?

Alle svar mottas med takk:) Peace out!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe. Cool. Har sikla på et kortet der as. Men vil cpuen min holde følge med det grafikkortet der? Bare lurer. Er AGP ja, det er helt korrekt.

Jeg bruker penger på dette. Så kan egentlig bruke 3500 jeg. Bare lurer på om maskinen ellers er rask nok? Er de siste 1500 vits, eller klarer bare maskinen fult å utnytte et til 2000 -2500?

Takker for alle svar. Hmm. Det Hightech korter se fett ut:)

Skrevet

For World of Warcraft holder det egentlig med et 9700 Pro. Der er nok CPU/minnebåndbredde (pga Socket A) din største begrensning.

Battlefield 2 har vel ingen prøvd ennå, men det spørs nok om prosessoren din får det litt tøft her. På FarCry vil du klart merke at prosessoren din sliter. Du kan jo prøve å oppgradere skjermkort først. Siden kan du kjøpe et NForce 3 hk med AGP og en AMD 64 3200+.

Når det gjelder hvilket skjermkort, så velger jeg å sitere meg selv fra en annen post:

Skrevet (endret)

Hehe. Maskin min er sliten. Det måtte komme.

Takker for svar. Da det gjelder strømforsyning har jeg oppgradert til den CWT 550W fra Microplex.no Fornøyd med den. Utfra hva du sier burde jeg satse på et litt fornuftig kort, og heller kjøpe en ny PC til høsten? (Kan jo oppgradere, men tenkte å ha den gamle som en slags server)

Hmm. Må bli Leadtek om jeg er fornuftig og 800 XL om jeg kliner til da. Jaja. Tenke seg om. Noen fler med innspill?

Endret av Conan Tha Barbarian
Skrevet (endret)

Egentlig er vel ikke 6600 GT så mye bedre enn 9700 Pro. Ca. 50 prosent bedre, jevnt over, vil jeg tro.

Så du bør nok gå for x800XL hvis du virkelig skal merke forskjell. Eventuelt GeForce 6800GT som du nå kan få for 2695,- på MPX.

EDIT: Det jeg prøver å si er at du kan ta det som en to-stegs prosess. Prøv å bytte skjermkort først, det er det viktigste. Dersom du fortsatt synes ting er litt tregt, så bytt også hovedkort /CPU. Du kan fint komme under 2500,- for helt topp HK/CPU.

Endret av hilram
Skrevet (endret)

Hmm. Hilram. Nok en gang takk for svar. Et siste spørsmål. Siden vi nå snakker like under 4 tusen, hva med x800xtpe? Noen kamerater av meg på jobben mente det var livet skjønner du;)

Hmm. 2 k for hk pluss cpu ja. Det er jo sant det. Koster jo ikke allverden. Men burde kanskje gjøre det med en gang for PCI Express?

- Sorry - Like under 3000. Er jo forskjell der ja. Men likevel. Tanker om det over?

Endret av Conan Tha Barbarian
Skrevet

Han vil uansett merke forskjell når det kommer til fillrate. F.eks samme oppløsning som med R300 brikka han sitter med til et (f.eks) R420(XT PE?) med AA og AF.

Skrevet
Hmm. Hilram. Nok en gang takk for svar. Et siste spørsmål. Siden vi nå snakker like under 4 tusen, hva med x800xtpe? Noen kamerater av meg på jobben mente det var livet skjønner du;)

Tusen kroner til den som klarer å merke forskjell på X800XT og X800XT PE i blindtest. (Uten å bruke FRAPS :p .) Hvis det er mer enn 100 kroner mer for et XT PE enn for et XT, så er det ikke verd prisen. Dessuten er kompisene dine utdatert. Det er X850 XT PE som er konge på haugen nå. :D

Hmm. 2 k for hk pluss cpu ja. Det er jo sant det. Koster jo ikke allverden. Men burde kanskje gjøre det med en gang for PCI Express?

- Sorry - Like under 3000. Er jo forskjell der ja. Men likevel. Tanker om det over?

Hvis du skal gå for PCI-express så må du jo bytte alt på en gang. Da må du tenke pris for skjermkort og HK/CPU.

PCI-express har som kjent(?) ingenting å si for ytelse. Men det er det nye. Så hvis du skal oppgradere skjermkort om 2 år.... vel så vil du sikkert bytte HK/CPU da også. Så ikke vektlegg PCIe.

Oppgraderingspakke HK S939, A64 3200+, 512MB RAM til kun kr. 2590,- :thumbup:

Skrevet

Oki Hilram.

Hva så med sistnevnte? 850 XT. Skal jeg satse på det? Han kameraten min på jobben påsto det ikke var mulig å merke forskjell på 850 xt og 800 xt. (Begge pe)

Hmm. Kanskje 800 xl og upg pakke er sakene? Eller 800 xt og upgrade pakke. Tanker om PCI er lagt i skapet. Hmm. Lurer på å begynne med et 800 xt nå as. Lukter sånn;) Noen som forresten har kjennskap til Hightech kortene? Dem ser så fete ut, men er det bare dill dall?

Skrevet

De kortene har en FET kjøleløsning, tilsvarende Arctic Cooling ATI 4 VGA Silencer som du ellers måtte kjøpt på Microplex for kr. 239,-

Men det PowerColor-kortet jeg linket til er i den behagelige enden av skalaen når det gjelder støy. Jeg personlig ville heller hatt et X800XT-kort i maskinen min enn et X850XT, fordi den

1) Støyer mye mer.

2) Tar opp to kortplasser i stedet for en.

Dette gjelder for de produsentene som benytter ATI's referansedesign på kjølere. (Sapphire, Asus, Creative og PowerColor m.fl. (OK, for PowerColor gjelder dette bare X800-serien.)

PS. Det PowerColor kortet til 3195,- jeg satte opp link til, var bare det billigste jeg fant på komplett. Samme kort har NetShop hatt som ukens tilbud til 2895,- , og jeg er sikker på at du kan finne bedre tilbud på X800XT AGP hvis du bare leter litt på forskjellige nett-butikker. :)

Skrevet (endret)

Jeg ville kjøpt en amd 64 3500+ winchester, og et hk med socket 939 for ca 800-900kr. Jeg antar du har ram i maskinen din fra før av, som er pc3200. Oppgradere fra amd xp 3000+ til amd athlon 64 3200+ ser jeg ikke helt vitsen med. forskjell ytelsesmesig er ikke særlig stor, og forskjellen på prisen på disse to cpuene er bare ca 300-400. Kjøp socket 939 hk og amd athlon 64 3500+ viss du absolutt skal oppgradere cpu. Tror ikke cpuen din hadde vært noen særlig flaskehals hvis du spiller mye på internett. Om ca 1-2 år vill den ganske være en flaskehals. Kjøp det x850xt kortet jeg anbefalte deg tidligere i tråden.

Amd athhlon 64 3500+ winchester

Hk: 900kr

skjermkort: 3200kr

cpu: 2000kr

for ca 6000kr vil du få en ganske bra pc.

Edit: Hvis du skal værre litt fremtidsrettet kjøper du et pci-e hk og kjøper x850xt for et par hundringser mer

x850xt pci-e

Endret av kristoffer88
Skrevet

Her tror jeg du har krysskoblet litt, kristoffer 88. :)

Han har fra før en AMD Athlon XP 3000, ikke en A64 3000+. Og det utgjør en verden av forskjell!

Denne testen hos Anandtech viser at en A64 3000+ sammen med GF 6800 ultra klarer 85,3 fps i Doom 3, mens en Athlon XP 3000 bare klarer 61,2 fps med samme skjermkort. Og dette er under Doom, som hovedsaklig er et veldig skjermkortavhengig spill. Jeg tror du ville merke større forskjell i f.eks. FarCry.

Og så er jo A64 3200+ litt bedre enn A64 3000+ også.

Men som du sier, han har jo bra RAM. (Geil PC 3200 ? ), så hvis han kjøper:

A 64 3200+ (fra kr. 1466,-) og en Abit AV8 S939 fra kr. 865,- så er du i mål.

Prisguiden - skjermkort:

Radeon X800XT fra kr 2995,-

GeForce 6800GT fra kr. 2699,- !

Skrevet

Tjena.

Takk for interessen Geil 3200 ja. (2 x 512) Skulle kunne gå an å bruke den. Hmm. Må tenke litt. Spennende den testen du viste til der gitt. Kanskje en AMD 64 bør komme på plass;)

Kan jo begynne med GK og kjøpe hovedkort og CPU neste lønning. Det ekke dumt. Da kommer det enda et "what if" spørsmål. Burde jeg bite tenna sammen og vente på de første 512 kortene? Er ikke de annonsert til høsten? Da vil vel 800xt falle vesentlig i pris. Nå er det jo sånn at om en skal vente til noe kommer i PC verden, får man aldri kjøpt:)

Skrevet

Hei alle sammen.

En god venn av meg viste til denne artikkelen. Har akkurat blitt bitt av WOW basillen. Flere enn meg har blitt det:) Derfor er det blitt gjort en test på dette. Viser til følgende link:

WOW test:)

Denne viser at som det tidligere i tråden ble sagt, at CPU er et minst like stort issue her. Tror derfor jeg begynner med HK og CPU. For WOW ble AMD 939 3500 utropt til Sweet Spot'en. Da bør jeg kanskje få med et HK med PCIexpress da kanskje. Ser ut som om jeg kjøper alt i en pakke.

Kommentarer?

Skrevet
The Athlon XP is clearly behind the times here, but given its age, it is not too surprising to see it at the bottom of the charts.  Athlon XP owners will probably want to upgrade to an Athlon 64 or Pentium 4 before seeking out a faster video card in order to maximize their upgrade dollars.
:yes:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...