Gå til innhold

Linux til server ?


Anbefalte innlegg

Hei , jeg skal sette opp en server hjemme og tenker på å bruke Linux som OS,

 

Vil bare prøve det ut siden det er Unix-basert.

 

Er det noen som vet hvor mye resurser Linux trenger/krever for å være stabilt???

 

Hvilken Linux burde jeg velge (serveren skal brukes til FTP og spill) ???

 

Setter stor pris på om noen hadde kunne si meg hva som er bra/dårlig med de forskjellige Linux klientene..........

 

 

Frag on

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder hvor mye Linux krever så varierer dette, man kan fint kjøre FTP server på en i486.

 

Anbefaler følgende distroer for serverbruk:

- Slackware

- Debian

 

Dette er de eldste og mest stabile distroene, de krever også nesten ingenting av HW. Merk at dette er ikke de enkleste distroene å bruke. Du kan prøve en "enklere" distro som f.eks Ubuntu før du prøver Debian eller Slackware. Ubuntu er basert på Debian så overgangen fra Ubuntu til Debian blir ikke så stor.

Lenke til kommentar
Når det gjelder hvor mye Linux krever så varierer dette, man kan fint kjøre FTP server på en i486.

 

Anbefaler følgende distroer for serverbruk:

- Slackware

- Debian

 

Dette er de eldste og mest stabile distroene, de krever også nesten ingenting av HW. Merk at dette er ikke de enkleste distroene å bruke. Du kan prøve en "enklere" distro som f.eks Ubuntu før du prøver Debian eller Slackware. Ubuntu er basert på Debian så overgangen fra Ubuntu til Debian blir ikke så stor.

Så min pentium IV celeron men 512 med ram burde klare det fint???

 

om noen kan fortelle meg litt om forskjellene på disse OS som er nemt hadde det vært flott........takker for svar....

Lenke til kommentar
Vil bare prøve det ut siden det er Unix-basert.

En liten kommentar: det er ikke UNIX-basert, da du ikke vil finne UNIX-kode i GNU/Linux, men UNIX-inspirert. GNU/Linux er en UNIX-klone. Et eksempel på et UNIX-basert OS, vil være f.eks. Solaris, som er basert på UNIX System V, som er det vi gjerne kaller for UNIX.

Når det gjelder hvilken linux-distro du bør velge, så vil Slackware være et godt valg. Skal du ha Debian, ha litt is i magen, for Debian Sarge blir stable veldig snart, den er ikke det enda. Ville også sett litt på FreeBSD, dette operativsystemet er også svært godt egnet til serverbruk, og pakkesystemet ports/packages fungerer utrolig godt.

Lenke til kommentar
Når det gjelder hvor mye Linux krever så varierer dette, man kan fint kjøre FTP server på en i486.

 

Anbefaler følgende distroer for serverbruk:

- Slackware

- Debian

 

Dette er de eldste og mest stabile distroene, de krever også nesten ingenting av HW. Merk at dette er ikke de enkleste distroene å bruke. Du kan prøve en "enklere" distro som f.eks Ubuntu før du prøver Debian eller Slackware. Ubuntu er basert på Debian så overgangen fra Ubuntu til Debian blir ikke så stor.

Så min pentium IV celeron men 512 med ram burde klare det fint???

 

om noen kan fortelle meg litt om forskjellene på disse OS som er nemt hadde det vært flott........takker for svar....

ultra fint ;)

en P1 133 med 92MB ram og en 2.2 kernel klarer fint 450.000mailer om dagen.

Lenke til kommentar

Hvis du bare vil ha en server som fungerer "out of the box", og ikke har noen tidligere erfaring, kan Clark Connect home edition, som du får lastet ned fra www.clarkconnect.com være et godt valg. Men hvis målet er å gjøre mest mulig selv, er den kanskje ikke ideell.

 

Hva skal du egentlig bruke serveren til?

Edit: Både FTP og spill, ja. :blush:

jeg kjører FTP-server på CC, men jeg aner ikke hvordan den er med spill.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
en P1 133 med 92MB ram og en 2.2 kernel klarer fint 450.000mailer om dagen.

my oh my.. vi har visst funnet en liten spamkilde :p

er ikke bare meg... :p

450000 er da utrolig mye, men til saken så foreslår jeg slackware. Bruker selv slack nå og bare man kommer litt inn i det er det veldig forståelig. Det lønner seg å kjøpe en bok slik at man har noe å slå kjapt opp i om man lurer på noe.

 

Har også brukt openbsd og elsker openbsdboken min som er flittig brukt (det meste er likt i slackware, men skal kjøpe egen bok for det).

 

Har du ingen linuxspesifikkeprogrammer du trenger er openbsd det sikreste du får tak i, hvis du trenger litt mer fart så er freebsd tingen, men det var litt reklame for *nix :p

 

Hvilke spill skal du ha på den? freebsd er ikke alltid like glad i alle, og det å kjøre linuxbase etc er ikke alltid like gøy selv om det går ganske av seg selv. Men jeg skal tilbake til freebsd tenker jeg =)

Lenke til kommentar

Slackware er lite ressurskrevende og kjører på svært gammel maskinvare, Slackware er kjørbart på 486-maskiner. Like godt egnet til desktop-bruk som serverbruk. FreeBSD egner seg svært godt til serverbruk. Ser ingen grunn til å ikke reklamere for UNIX, for UNIX bygger på lange tradisjoner, og koden er godt utprøvd, mye bedre enn for GNU/Linux.

Lenke til kommentar
Hvis du bare vil ha en server som fungerer "out of the box", og ikke har noen tidligere erfaring, kan Clark Connect home edition, som du får lastet ned fra www.clarkconnect.com være et godt valg. Men hvis målet er å gjøre mest mulig selv, er den kanskje ikke ideell.

 

:D jeg har litt erfaring med win 2003 server men ikke noe mer (tar MCSE studie).

ønsker å lære litt om Linux og vil derfor prøve å gjøre det meste selv men jeg ønsker ikke å plages mer enn nødvendig :D

 

kom gjerne med flere pros and cons,

 

setter stor pris på all hjelp, dere er suverene . TUSEN TAKK

Endret av jor-el
Lenke til kommentar
Slackware er lite ressurskrevende og kjører på svært gammel maskinvare, Slackware er kjørbart på 486-maskiner. Like godt egnet til desktop-bruk som serverbruk. FreeBSD egner seg svært godt til serverbruk. Ser ingen grunn til å ikke reklamere for UNIX, for UNIX bygger på lange tradisjoner, og koden er godt utprøvd, mye bedre enn for GNU/Linux.

ja, unix er best!(min menning, tror ikke det er gratis :(, lastet ned en kopi fra Emule ), UNIX er ca 40år gammelt og er ren opensource. det fleste Linux/BSD programmer kompilerer på UNIX også. UNIX basen er vel ennå i utvikling så det finpusses ennå. UNIX kjører vel også på 80386 og i286 arkitekturen. Linux og BSD er UNIX kloner(*nix)

Lenke til kommentar
ja, unix er best!(min menning, tror ikke det er gratis :(, lastet ned en kopi fra Emule ), UNIX er ca 40år gammelt og er ren opensource. det fleste Linux/BSD programmer kompilerer på UNIX også. UNIX basen er vel ennå i utvikling så det finpusses ennå. UNIX kjører vel også på 80386 og i286 arkitekturen. Linux og BSD er UNIX kloner(*nix)

BSD er ikke en UNIX-klone, men en UNIX-variant som ble til på Berkeley-universitetet på slutten av 70-tallet. Men man kan ikke kalle det direkte for UNIX heller. Slik tingene er i dag, er det kun operativsystemer basert på UNIX System V som med rette kan bruke navnet UNIX, nemlig de kommersielle UNIX-operativsystemene. I dag er det kun Sun Solaris som er et reelt alternativ for folk flest hvis man er ute etter UNIX System V. Det er fordi Sun Solaris er gratis og at det er tilgjengelig på x86 som er aktuell for de fleste. De andre UNIX System V baserte operativsystemene kjører kun på spesielle plattformer. (MIPS, Sparc, PowerPC, Alpha osv). Det er UNIX System V som har røtter 40 år tilbake, nemlig tilbake til AT&T sitt originale operativsystem UNIX. Derfor står Solaris i en særstilling i forhold til både BSD og GNU/Linux.

Lenke til kommentar

Vil anbefale clarkconnect.

 

Fordeler:

-Gratis

-Enkel instalasjon

-Distro laget for serverbruk.

-Greie web-baserte konfigurasjoner og overvåking

 

Minus

-Da clarkconnect ordner opp alt lærer du ikke så mye med en gang. Men det kommer ettervært da det dukker opp problemer. Lært mye på alle de årene jeg har kjørt clarkconnect iallefall.

Lenke til kommentar
Vil anbefale Debian Sarge. Hovedsaklig på grunn av apt, som gjør mye godt for server adminingen.

 

Sist gang jeg brukte slack var det et h****** å holde oppdatert og sikkert, kan hende det har forandret seg siden den gang.

håper virkelig at det var noen par årsiden tilbake du prøvde slackware.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e
Slackware er lite ressurskrevende og kjører på svært gammel maskinvare, Slackware er kjørbart på 486-maskiner. Like godt egnet til desktop-bruk som serverbruk. FreeBSD egner seg svært godt til serverbruk. Ser ingen grunn til å ikke reklamere for UNIX, for UNIX bygger på lange tradisjoner, og koden er godt utprøvd, mye bedre enn for GNU/Linux.

ja, unix er best!(min menning, tror ikke det er gratis :(, lastet ned en kopi fra Emule ), UNIX er ca 40år gammelt og er ren opensource. det fleste Linux/BSD programmer kompilerer på UNIX også. UNIX basen er vel ennå i utvikling så det finpusses ennå. UNIX kjører vel også på 80386 og i286 arkitekturen. Linux og BSD er UNIX kloner(*nix)

Ehm.. GNU/Linux er ikke en Unix klone, men unix inspirert :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...