Gå til innhold

Foto som elevenes valg?


Anbefalte innlegg

Vi skal ha elevenes valg på skolen og jeg har tenkt litt på å ha foto.

(for de som ikke vet hva det er så er det at man velger hva man vil gjøre i noen dager og fremfører for klassen etterpå)

 

Så, det jeg lurer på er om noen har prøvd det?

Eller har noen noen gode forslag til hva jeg kan gjøre?

Vi må sette opp en plan for uka, så jeg kan ikke bare si at"jeg skal ta bilder"... ;)

Tenkte at jeg kunne finne litt om fotograferingens historie en dag og ta litt dråpebilder. Mer har jeg ikke kommet på...

 

ALLE forslag mottas med takk! :yes:

(flott med raske svar, har litt knapp tid ;) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke akkurat si jeg har prøvd det, var ikke sånt da jeg gikk i grunnskolen (er grunnskolen dette, er det ikke?), men etter å ha sliti meg gjennom ....18 år med skolegang... :cool:... føler jeg meg berettiget til å "kaste ball".

 

Er det ikke noe ved fotografi du ønsker å lære mer om? Opplegget du skisserer bærer kanskje preg av at du har et område du ønsker å fordype deg i (foto) men ikke noe egentlig tema eller konsept, du skal få jobbe hardt for å knytte dråpebilder opp i mot fotografiens historie hvis du skjønner hva jeg mener.

 

Lag deg et helhetlig tema knyttet opp til noe du har lyst til å lære mer om og gjør at den uka eller de dagene blir verd arbeidet du legger ned i det, triks for å velge tema er som alltid å velge noe som er smalt og lite nok til at du skal kunne gjøre noe uttømmende i løpet av den uka eller de dagene du bruker - men selvfølgelig med tanke på at det tross alt skal være rimelig interessant for andre å høre på også all den tid det skal presenteres.

 

(for å være litt konkret også - sett for eksempel teoretiske konsepter innenfor det fotografiske feltet du er interessert i og sett til live, for eksempel, er du interessert i portrettfotografi, finn litteratur om dette og bruk fotografisk materiale til å demonstrere hva som fungerer og hva som gjør at et bilde funger mens et annet ikke gjør det - vis hvordan vinduslys og reflektor er bedre enn innebygget blits og forklar hvorfor - osv. osv. )

Lenke til kommentar

Tusen takk for bra svar! :thumbup:

Er grunnskolen det gjelder ja, 8.klasse for å være nøyaktig.

Får tenke litt videre på det... Men du/andre må gjerne si mer... :D

 

Og, olemm hva tror du om å prøve å lære litt mer om nærbilder og/eller bildebehandling? (ikke at de har noen sammenheng, men syns begge deler er gøy... ;))

 

PerJ

Endret av P.E.R.J
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...