Gå til innhold

PS3 vs. data


Anbefalte innlegg

Ps3 med cell prosessoren sin er en ganske rå sak når det gjelder kraft, men hvor rå er den sammenlignet med, la oss si, en athlon 64 3500+? I FLOPS osv..

 

Og hvordan ligger denne\disse ann i forhold til de to nevnte?

 

Har nemlig hørt at den utkonkurrerer alt av dataer og at dataer vil være et dårlig valg når det gjelder platform til spill, hvertfall når PS3 kommer ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså en CPU for dataen er beregnet til å arbeide med forskjellige applikasjoner. PS3 er bare for spilling. Og nei PS3 vil ikke utkonkurere data, rett og slett fordi du kan oppdatere til det nyeste (og beste?). PS3 lever bare én stund for å si det slikt.

Lenke til kommentar

En konsoll er i bunn og grunn en data, men det spørsmålet mitt egentlig var, er PS3 så kraftig at når den kommer på markedet så vil den gi bedre ytelse i spill enn dataer. For nå er PS2-spill egentlig nedskalerte dataspill. Vil dette bli omvendt når PS3 kommer ut?

Lenke til kommentar

PS 3 kommer til å bli sterk, har ingen tvil om det, men tviler på at den blir sterkere en en god dual core pc, i hvertfall i praksis. Cell prosessoren i PS 3 kommer nemlig til å være ekstremt vanskelig å programere til og vi vil nok se mange programmer som bare går på halv fart av det konsolen egentlig er god for.

 

For å sette opp en hypotetisk motstrander mot PS 3 så kan vi ta utgangspunkt i en athlon 64 2x 4800+ som kjører på 2,4 ghz, som til dags dato er den kjappeste prosesoren vi vanlige døde kan få tak i. Det ryktes at AMD skal ha den opp i 2,6 ghz i løpet av året, og vi får nok se 2,8 ghz utpå nyåret sammen med 65 nm produksjons teknikk. Mulig vi tilogmed ser en 3 ghz dualcore før ps 3 er ute. Jeg tror en slik prosessor skal klare å bite ganske hardt fra seg mot cell prosessoren.

 

Også kommer vi til grafikk kort. Grafikk kortet i PS 3 lages av nVidia. nVidia og erkekonkurenten ATI kniver stadig om ytelses tronen og jeg tviler på at nVidia ville holdt tilbake en super løsning som kan kjøles relatvit lett og som er billig å produsere fra PC verdenen, hvis de hadde den til PS 3. I stede ville de nok putte den inn i en PC, sette på en større kjøler og gjøre den enda raskere.

 

Og det er vel G70 som brukes i PS3? Jeg kan vedde noen korner på at denne versonen av G70 kommer til å være treigere enn G70 til pc, rett og slett pga kjøling.

 

Minne? Er vel fult mulig å mekke en pc med 4 gb minne nå i disse dager?

 

Harddisk? Jeg har 3, hvor mange får man overhode plass til i en PS 3?

 

PC vil nmok forbli raskest ja, i hvertfall til mange ting. Vi må huske på at det er begrenset hvor mye fancy teknologi det kan presses nedi en liten boks til 4000 kroner. Sony skal jo faktisk tjene litt også.

 

Men det PS 3 antaglig kommer til å banke PCer på, og det ganske hardt, er pris/ytelse.

 

Jeg skal selvsagt svelge hele innlegget mitt, pluss 3 kameler hvis jeg tar feil :p

 

Kan nevne at cell prosessoren antaglig kommer til å knuse 3500+ i ganske mange biter, i hvertfall når det gjelder antall flops.

Endret av Turgon
Lenke til kommentar

det er mulig å sammenligne dem i rene instuksjoner pr sek. en ps3 har en ytelse på 2.18 teraFLOP, som er en del mer enn pcer i dag. jeg tror at ps3 kommer til å være like rask, eller for å si det på en annen måte, gi like god grafikk-opplevelse som en ganske god pc når den kommer, men de raskeste pcene kommer nok til å være raskere. som sagt tidligere, dette er en liten, tett boks med begrenset plass og kjøling, og som skal koste rundt 4000 kr.

og vi som har drivi med pc\spillkonsoller en stund vet at fra et års tid og fram til lanseringsdato av en ny konsoll så er det alltid masse prat om at "nå er pcen død som spillmaskin osv", og det er har alltid slått feil. spesielt ps2 var hypa så til de grader opp i skyene, og flere spillblader sa omtrent at pcen var død. i tillegg begynte spillbladene å vri og "tolke" enhver uttalelse fra spillutviklere (for eks. peter molyneux) dit hen at nå skulle de slutte å satse på pc, og gå over til konsoll. ps2 var omtrent like "rask" som en middels god pc når den kom, og grafikken i spillene var ikke akkurat noe å hoppe i taket for. allikevel tror jeg at konsollene som kommer nå, og spesielt ps3 vil være spesielt gode i forhold til hva tidligere konsoller har vært ved lansering, noe som synes på specs til konsollene, og screenshots fra spillene. tror det muligens er fordi 3 konsoller aldri har blitt lansert så tett på hverandre, og spesielt ps3 og xbox360 konkurrerer om samme målgruppe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Men en konsoll holder lengere...

PS2 er over 5år nå, men grafikken på noen spill som blir laget til PS2 i dag er like gode som bra PC spill i dag. men en 5år gammel PC har ikke sjangs til og oppnå dette.

 

men nå er ikke en PC bare til spilling slik en konsoll er.. så hvis man bare spiller spill, ikke noe annet. er en konsoll overlengen. men ikke noe bra med FPS spill.

kanksej det blir fikset med PS3?

 

jeg skal ihvertfall ha en PS3 ser helt vilt ut!

Lenke til kommentar

Så kan vi jo se på prisen. La oss anta at prisen på ps3 etter en stund ligger på ca 4000 kr. Det er vel omtrent det samme som de beste grafikkortene pleier å ligge på etter en stund.

Cell prosessoren på 2,17 TeraFlops. Skal pc prosessorene være i stand til å utkonkurere dette om et år? Ja da tror jeg jammen jeg venter ørlite grann med å oppgradere prosessoren på pcen min til 3,5 gHz likevel ;).

Prisen på prosessorer sa dere? Tja da kommer vel kanskje cell prosessoren eller tilsvarende til å koste 1500kr hvis den kommer ut til pc også da? :!:

For ikke å snakke om prisen på nytt hovedkort til ny arkitektur på prosessoren.

Vi prater vel da om nye pc komponenter til rundt 15000-20000 når de kommer.

post-222-1117619972_thumb.gif

Lenke til kommentar

Så kommer det nok raskere skjermkort til PC i 2006 enn det du finner i en PS3, og ett spill er ikke like avhengig av rå prosessorkraft som GPU. At PS3 kommer til å eventuelt ha raskere prosessor ved lansering vil det ikke automatisk si at den vil utkonkurere en PC på grafiske applikasjoner som det egentlig handler om. Så en sammenligning mellom hvor lenge en spillPC vs. en PS2 holder, da må man jo ta med i sammenligningen at alle spillene til PS2 er skrevet til system specs som konsollen har, dette gjelder IKKE Pc spill.

Lenke til kommentar
Men en konsoll holder lengere...

PS2 er over 5år nå, men grafikken på noen spill som blir laget til PS2 i dag er like gode som bra PC spill i dag. men en 5år gammel PC har ikke sjangs til og oppnå dette.

 

men nå er ikke en PC bare til spilling slik en konsoll er.. så hvis man bare spiller spill, ikke noe annet. er en konsoll overlengen. men ikke noe bra med FPS spill.

kanksej det blir fikset med PS3?

 

jeg skal ihvertfall ha en PS3 ser helt vilt ut!

Du er klar over at PS2 kjører på en oppløsning på ca. 768 * 576 @ 25 FPS (50 "lure"-FPS) sant?

 

Hvis du mener det er like god grafikk som det vi har i dag, bør du jammen få sjekket synet ditt.

 

PS2 har også liten mulighet for AA og AF.

Lenke til kommentar

Må jo bli at folk som KUN skal spille kjøper seg en PS3 når den kommer ut, siden en PC langt ifra kun blir brukt til dette. Vil selfølgelig bli mer økonomisk for de rendyrkede spillerene å anskaffe seg en PS3 i forhold til en ny PC. For de som har en ganske rask PC fra før av, kan jo kjøpe seg ett kraftig skjermkort.

Lenke til kommentar

dere som har vært med noen år kjenner sikkert igjen slik diskusjoner fra forrige gang en konsol ble lansert, og gangen før den igjen, og gangen før den igjen. det blir alltid spekulert på denne måten, og det ender alltid med at pcene som finnes på det tidspunktet konsollen blir lansert er raskere. hvis man følger historien så kan man si at pcene vil være raskere og bedre når ps3 blir lansert. allikevel, som jeg sa tidligere, jeg har spesielt god tro på både ps3 og xbox360 denne gangen. de ser ut til å være hakket kraftigere enn tidligere konsoller ved lansering hvis man bruker pc-ytelse som mal.

et historisk eksempel: Max Payne ble lansert når ps2 var ny. den kom da både på pc og ps2 ganske likt hvis jeg husker rett. hvis man sammenlignet grafikken på det spillet var den betydelig bedre på pc. detaljnivået i spillet var vel det samme, men oppløsningen og fargene var så mye bedre på pc.

Lenke til kommentar
Altså en CPU for dataen er beregnet til å arbeide med forskjellige applikasjoner. PS3 er bare for spilling. Og nei PS3 vil ikke utkonkurere data, rett og slett fordi du kan oppdatere til det nyeste (og beste?). PS3 lever bare én stund for å si det slikt.

At PS3 kun lever en stund er vel litt dumt og si. Vil nå si at PS2 fortsatt leverer bra jeg. Problemene er vel bare at det er så vanskelig å programere til konsolene.

 

Simen

Lenke til kommentar
Altså en CPU for dataen er beregnet til å arbeide med forskjellige applikasjoner. PS3 er bare for spilling. Og nei PS3 vil ikke utkonkurere data, rett og slett fordi du kan oppdatere til det nyeste (og beste?). PS3 lever bare én stund for å si det slikt.

At PS3 kun lever en stund er vel litt dumt og si. Vil nå si at PS2 fortsatt leverer bra jeg. Problemene er vel bare at det er så vanskelig å programere til konsolene.

 

Simen

Grafikkmessig leverer en PS2 langt fra det man kan oppnå med en PC, det gjaldt også ved lanseringen til en viss grad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...