ATWindsor Skrevet 17. juli 2002 Skrevet 17. juli 2002 Har en gammel 28-tommers sony-monitor (monito i betydningen tv uten tuner). På grunn av plassproblemer er den ganske nær pc-skjermen, (les nesten helt inntil), når jeg skrur den på får jeg massive forstyrrelser på skjermen bestående av "knm-kvikk-aktige" striper. Er dette skadelig for skjermen? Og hva om skjermen er av når tven er på? Synsing, faktisk kunnskap og egenerfaring mottas med takk, men si fra om hva som er hva :wink:. AtW
the_ruthless Skrevet 18. juli 2002 Skrevet 18. juli 2002 OMG, du bumpa! :razz: Spør heller deg selv; Er det behagelig for øynene dine? Er det sunt? Tviler. Antageligvis ikke helt topp for skjermene heller, men...
ATWindsor Skrevet 18. juli 2002 Forfatter Skrevet 18. juli 2002 Quote: Spør heller deg selv; Er det behagelig for øynene dine? Er det sunt? Tviler. Antageligvis ikke helt topp for skjermene heller, men... Bruker stort sett bare den tunge jævelen (55kg) når jeg ser på divx/dvd, ser dermed ikke på min vanlige monitor når jeg bruker den, så øynene mine er jeg ikke redd for. Mer redd for monitoren (og kankje sædkvaliteten :smile:.) AtW
Skrue Skrevet 18. juli 2002 Skrevet 18. juli 2002 Det som skjer, er at magnetisme påvirker avbøyningsspolen for elektronkanonene i skjermen, slik at disse ikke treffer riktig fargepunkt. I verste fall _kan_ dette kanskje gi varige konvergensproblemer, men dette er bare en antagelse fra min side. De fleste skjermer / monitorer er imidlertid utstyrt med en automatisk eller manuell degauss-funksjon, som skal nøytralisere skjermen etter slik påvirkning. Uansett ville jeg ha flyttet litt på skjermen, for sikkerhets skyld.
ATWindsor Skrevet 18. juli 2002 Forfatter Skrevet 18. juli 2002 Quote: Den 2002-07-18 18:18, Skrue skrev:Det som skjer, er at magnetisme påvirker avbøyningsspolen for elektronkanonene i skjermen, slik at disse ikke treffer riktig fargepunkt.I verste fall _kan_ dette kanskje gi varige konvergensproblemer, men dette er bare en antagelse fra min side. Jepp var redd for noe lignende, siden jeg leste dette en plass i en skjerm-review, men jeg har null peiling, tenkte kanksje at skjermen ungikk påvirkning hvis den var av, siden det blir tungvint å flytte den hele tiden. AtW
ninus Skrevet 22. juli 2002 Skrevet 22. juli 2002 Det skal ikke virke skadelig for skjermen på tross av at det er over lang tid , men dette varierer jo sterkt utifra kvaliteten på skjermen. Følg tipset til skrue og kjør degauss :smile:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå