Gå til innhold

Da tok den eksterne Maxtor'n kvelden.. redde data?


Anbefalte innlegg

Den lager litt lyd, og er blitt vanskelig å ha med å gjøre. Noen som har noen forslag til å prøve å få ut data av den?

 

Forøvrig må dette være et rimelig skralt produkt ettersom jeg ser flere klager over havari av denne disken her inne. Min har kun stått på i mindre perioder da jeg overfører filer fra laptop'en til nettopp denne eksterne, og ikke vært utsatt for noen støt eller lignende. Kun stått på skrivebordet.

 

3 mnd. ble den - :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At den lager litt lyd, og er blitt vanskelig å ha med å gjøre sier ikke så mye.

Jeg tror problemet med disse kabinettene er varmgang (for dårlig kjøling).

Jeg har flere Maxtor disker som jeg selv har satt inn i eksterne kabinetter og har ingen problemer med noen av dem. Den eldste er over 3 år og i daglig bruk.

Hvis du ikke er bekymret for å miste garantien så kan du jo prøve å ta ut disken å sette den inn i PCen. Husk å sette jumperen riktig, master/slave.

Hvis du da får den til å virke kan du bare kjøpe et tomt usb kabinett (med god vifte) og sette den inn i det.

Endret av Thoth
Lenke til kommentar

3 Mnder? Ja, da er det ihvertfall en garantisak. Men leverer du den inn får du ikke dataen tilbake. Hvordan oppfører den seg nå da? Finner du den når den er koblet til IDE kabel i POST?

 

Har veldig dårlig erfaringer med Maxtor disker selv, ihvertfall når det kommer til varme og bråk. Tror feilraten på disse diskene også er mye høyere enn andre disktyper

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens..

Får vel bare prøve en noen recovery softwares først og fremst, men har mine tvil, ettersom den lager mekanisk skrapelyd, en vesentlig høyere frekvens enn hva den gjør ved normal lesing, samt at den fryser hele systemet.

 

Får prøve og knote litt..

Kanskje jeg er heldig å får ut noe av dataene på den.

Lenke til kommentar
Takker for svar folkens..

Får vel bare prøve en noen recovery softwares først og fremst, men har mine tvil, ettersom den lager mekanisk skrapelyd, en vesentlig høyere frekvens enn hva den gjør ved normal lesing, samt at den fryser hele systemet.

 

Får prøve og knote litt..

Kanskje jeg er heldig å får ut noe av dataene på den.

Bare ikke begynn å tukle med den (fysisk) ;)

Da blir nok garantien historie...

Har en 300 GB Maxtor ekstern selv, 5 mnd gammel. Er hittil veldig fornøyd :)

Lenke til kommentar

He he, nei jeg skal la være å benytte brekkjern på den, selv om det er det som frister mest akkurat nå.

 

Det er nettopp det som er så merkelig. Jeg var også strålende fornøyd.. Inntil den plutselig (uten forvarsel) takket for seg.

Rimelig ergerlig da jeg faktisk har en del data jeg kunne tenkt meg å ta vare på inne på den.

Det er vel først nå jeg egentlig lærer om verdien av backup :(

Lenke til kommentar
Det er vel først nå jeg egentlig lærer om verdien av backup :(

Er som oftes i ettertid man tenker på det ja :)

 

Men en ekstern kan jo funke som et backup medium, så det er ekstra ergelig når sånne enheter takker for seg.....

Lenke til kommentar

[ot]

vet om flere som har hatt dette problemet...

 

eg selger slike selv, men eg anbefaler alltid

at folk tar backup i tillegg... mange som lurer på

hvorfor det med tanke på at det står at den kan brukes til

backup :ermm:

 

men uansett, harddisker er skrøpelige greier,

virkersom om de bare blir dårligere og dårligere?

 

vurderer å gå over til 2"5... har enda ikke hatt en som har sviktet

meg :love:

[/ot]

Lenke til kommentar

Ja, sant.. Blir litt teit når man må ta backup av backup.

Og som du sier, jeg har heller aldri hatt en laptopHD som har gått dukken. Riktignok en som var meget sliten etter tilnærmet lik uendelig mye bruk, og tøff behandling. Mulig det er flaks/ uflaks, men uansett så skal jeg nok klare å styre unna maxtor externe i fremtiden.

 

Heretter skal alt viktig materiale brennes ut i 2 eks. :thumbup:

Lenke til kommentar
Men en ekstern kan jo funke som et backup medium, så det er ekstra ergelig når sånne enheter takker for seg.....
Ja, sant.. Blir litt teit når man må ta backup av backup.

Men da har du jo orginalen på maskinen forsatt. Altså gjør det ikke noe om at backupen ryker, siden du forsatt har orginalen.

 

Dersom du sletter orginalen på maskinen, så har du "orginalen" på backup mediumet og du bør ikke kalle det backup lengre. Altså backup er en ekstrakopi av orginalen i tilfellet det skal se skje noe med orginalen en gang i fremtiden.

Endret av kjhanken
Lenke til kommentar

Er fullstendig klar over definisjonen av backup, kjhanken, men det hele ble bare satt litt på spissen noe du sikkert hadde skjønt dersom du hadde tatt deg tid til å lese gjennom hele tråden.

 

Foruten det, takk for opplysende innlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...