Gå til innhold

Vurderer 12" powerbook, men har noen spørsmål


Anbefalte innlegg

Har hatt pc "hele" livet og har lyst til å prøve noe nytt. Den PC'n jeg har nå har blitt ganske gammel og derfor tenkte jeg at kanskje MAC var tingen. Tenkte litt på en 12" powerbook maskin, siden ibook ser litt "billig" ut. Det jeg lurer på er om en MAC er bedre/like god til mitt bruk som en PC er. Synes også operativsystemet på MAC er mer oversiktlig og enklere å bruke og designet på maskinen er fett.

 

Det jeg bruker min PC til idag er:

 

-Musikklytting (Koblet til annlegg)

-MSN

-Surfing

-Bilder

-Film (Både på skjermen og projektor)

 

Hvordan er MAC til surfing/MSN?

Blir det problematisk med bare en museknapp?

Kan man koble til 2knappers mus og få sånne "høyreklikkmenyer"?

 

Burde jeg gå for MAC eller PC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter selv på en 12" PB og er svært fornøyd. til ditt bruk vil jeg si at Mac er ypperlig. Det er for det meste det jeg bruker den til også, bortsett fra film da. men det skal ikke by på noen pproblemer. PB er veldig kraftig.

 

1 museknapp er ikke problematisk i det hele tatt. Du holder inne ctrl når du vil ha opp den ekstramenyen. Dessuten så trenger du ikke den ekstramenyen, egentlig. Du kan koble til hvilken som helst mus, siden PB har innebygd Bluetooth, så kan du jo få en trådløs mus som er tilkoblet med Bluetooth.

 

jeg selv synes at PB er en suverent god maskin. Eneste er at siden den er svært liten og kraftfull på samme tid, så skal det ikke så mye til før viften starter. men bruker du maskinen på ået bord eller lignende så byr det ikke på noen problemer. En annen ting du kan risikere å irritere deg over er harddisken. Den høres ganske godt når viften ikke går, men det kan du overdøve med musikk. Høytallerne på PB er faktisk ganske gode. Tastauret er i en klasse for seg selv, har aldri prøvd noe som er deiligere å skrive på.

 

OS X er veldig enkelt å sette seg inn i, og det er egentlig veldig likt Win, bortsett fra at alt er så mye enklere. F.eks å koble til en skriver. Jeg har en multiskriver med scanner, faks, kopi og skriver i ett, på Win-maskinen brukte jeg flere uker på å få det til å fungere knirkefritt siden jeg egentig skulle installere programvaren før skriveren. men på macen var det bare å sette kontakten rett i, så var det bare å skrive rett ut. ingen installasjon eller lignende.

 

Kikk innom www.mac1.no hvis du har mer du vil ha svar på.

Lenke til kommentar

Det er absolutt å anbefale. Hvis du ikke skal bruke mac'en til tyngre oppgaver enn du nevnte ovenfor, vil jeg kanskje anbefale iBook 14". Men selv foretrekker jeg Pb 15". Synes 12" er for lite og 17" blir altfor brei til å ta med seg.

Er det viktig at den er portabel? Du kunne jo investert i en iMac. For flere spørsmål anbefaler jeg mac1 sitt forum.

Lenke til kommentar

12" er ikke for lite. Det er akkurat passelig. 15" er for stort mener jeg, jeg sitter da på en 12" selv. Den skal da tross alt være bærbar. 15" er et greit alternativ dersom du skal ha en bærbar som du skal ha den med deg iblant, men ikke dersom du skal ha den med deg hele tiden. Da er 12" tingen. Mine kompiser som har prøvd maskinen sier at man trenger da tross alt ikke større.

Lenke til kommentar

Blir nok brukt en del til skolearbeid også, altså tekstbehandling. Har aldri vært noen gamer, men de få gangene jeg spiller noe er det xbox.

 

Grunnen til at jeg velger 12" er at det skal være en maskin jeg kan ha med meg "over alt" og da er den 17" hp greia jeg har idag alt for stor. Har også prøvd en 12" på skolen og fikk følelsen av at skjermen var akkurat passe.

Lenke til kommentar
Ikke noen microsoft versjoner altså?

Nope. En mac kan kun kjøre OS X, og noen få Linux versjoner som er laget for mac.

Windows og de aller fleste linux versjonene hører til pc-markedet.

 

Dette er fordi CPUene er forskjellige. Men for å si det sånn, så tror jeg det er like greit det er som det er! OS X er det beste operativsystemet jeg har vært borti! Har aldri eid en selv, men snart blir jeg kanskje en eier av en iBook eller powerBook.. vi får se :D

 

Tror ikke du vil angre ved å kjøpe deg en mac!

 

Hvordan er MAC til surfing/MSN?

Så bra som du vil ha det til.. hehe. Bedre enn IE, som om det skulle så mye til... MSN funker også utmerket. MSN klientene er mye bedre enn msn7-jalla opplegget på windows.. Men det er min mening.

 

Blir det problematisk med bare en museknapp?

Nei, det er noe du blir vant til..

 

Kan man koble til 2knappers mus og få sånne "høyreklikkmenyer"?

Ja

Endret av LaStrada
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...