Gå til innhold

Ny pc til foreldrene mine; < 10 000


Anbefalte innlegg

Skal hjelpe foreldrene mine med å kjøpe seg ny pc, og har da sett på pcene i dinside.no-testen; da særlig den fra Komplett og den fra NetShop.(Komplett er kanskje en fordel, ettersom foreldrene mine har handlet her før, og har tillit til denne webshopen.. hehe...)

Maskinen skal stort sett brukes til kontor/surfing, men at den kan underholde meg med noen småspill en gang iblant er ikke å forakte, uten at dette er noe krav... (De fleste pcer klarer vel "Deluxe Skijump og Elastomania... hehe :p )

 

 

Spørsmålet mitt blir da om noen her ser noen mulighet til, og kunne tenke seg å hjelpe meg med, og "ribbe" disse pakkene (Komplett/NetShop) noe; slik at prisen blir laves mulig, men maskinen fortsatt er en "god" maskin?

 

 

Har fra før av OS (XP Home) og skal bruke mus, tastatur og høyttalere fra den gamle pcen. Skjermen skal sannsynligvis byttes ut i en flatskjerm (19"), så dette bør også inkluderes i oppsettet. Dessuten må maskinen også ha minnekortleser; i det minste for CompactFlash. Kompabilitet med andre minnekort er heller ingen minus.

 

Office må også anskaffes. Det billigste her blir vel OEM?

 

Hadde det blitt mye billigere å bygge selv? Hvordan fungerer den når ex. Komplett skal bygge, men jeg ikke skal kjøpe OS? Tester de da oppsettet på andre måter?

 

 

Håper dere klarer å få noe fornuftig ut av dette!?! :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp foreldrene dine en Mac Mini og de vil aldri se tilbake. Null problemer med spyware, virus og stress med å rydde opp i rotet fra XP etter X antall måneder. Den maskinen er perfekt for dine foreldre, og iLife pakken som følger med er intet mindre enn en revolusjon etter min mening. Dette valget gir enda mer mening når du må kjøpe Office i tillegg, da kan du plukke opp MS Office 2004 for Mac.

Lenke til kommentar
Kjøp foreldrene dine en Mac Mini og de vil aldri se tilbake. Null problemer med spyware, virus og stress med å rydde opp i rotet fra XP etter X antall måneder. Den maskinen er perfekt for dine foreldre, og iLife pakken som følger med er intet mindre enn en revolusjon etter min mening. Dette valget gir enda mer mening når du må kjøpe Office i tillegg, da kan du plukke opp MS Office 2004 for Mac.

Nå er ikke foreldrene mine de meste datavante menneskene i skuffen (...); så jeg tror nok at skal det være særlig poeng for dem i å kjøpe ny PC, må den være basert på tilnærmet lik det samme OS som de har nå... (XP )

Lenke til kommentar
Nå er ikke foreldrene mine de meste datavante menneskene i skuffen (...); så jeg tror nok at skal det være særlig poeng for dem i å kjøpe ny PC, må den være basert på tilnærmet lik det samme OS som de har nå... (XP )

Jeg er i samme situasjon med min far, og har brukt han endel som prøvekanin (!) på både win32, GNU/Linux og OSX. Han har brukt windowns i jobbsammenheng i mange år, men det er Officepakken han er avhengig av. Uansett, det er morsomt å sitte og se på når han skal utføre oppgaver i de ulike OSene. Det jeg kan si, er at han etter ca 30 min i OSX var veldig komfortabel. Han klarte til og med og endre på avanserte systeminnstillinger uten at jeg måtte veilede.

 

Han liker faktisk KDE under Linux godt, men han synes alt i OSX faller veldig naturlig. Windows bruker han pga vane - og hvis noe skjærer seg, noe det ofte gjør i windows, så har han ikke peiling på hva som må gjøres.

 

Det er tilnærmet umulig at foreldrene dine ikke finner ut av OSX etter min mening, det er mye mer logisk oppbygd for en som aldri har sett/brukt en PC før. Og Office-pakken er helt lik. Kjør på, du kommer til å bli overrasket.

Lenke til kommentar

Nettopp det du sier om at faren din har brukt windows i jobbsammenheng i flere år, gjør at saken blir helt forskjellig fra dette tilfellet. Foreldrene mine har svært lite erfaring med datamaskin overhodet, og å begynne med et nytt OS ser jeg på som unødvendig og forvirrende. Å kunne endre på "avanserte systeminstillinger" uten min veileding som du så fint sier, har de null og niks behov for.

 

Kort fortalt: annet OS enn XP er out of the picture for dette oppsettet; og jeg håper noen kunne tenke seg og hjelpe meg med dette, fremfor å prøve å overtale meg til å gå over til Mac.

Lenke til kommentar
Nå er ikke foreldrene mine de meste datavante menneskene i skuffen (...); så jeg tror nok at skal det være særlig poeng for dem i å kjøpe ny PC, må den være basert på tilnærmet lik det samme OS som de har nå... (XP )

Jeg er i samme situasjon med min far, og har brukt han endel som prøvekanin (!) på både win32, GNU/Linux og OSX. Han har brukt windowns i jobbsammenheng i mange år, men det er Officepakken han er avhengig av. Uansett, det er morsomt å sitte og se på når han skal utføre oppgaver i de ulike OSene. Det jeg kan si, er at han etter ca 30 min i OSX var veldig komfortabel. Han klarte til og med og endre på avanserte systeminnstillinger uten at jeg måtte veilede.

 

Han liker faktisk KDE under Linux godt, men han synes alt i OSX faller veldig naturlig. Windows bruker han pga vane - og hvis noe skjærer seg, noe det ofte gjør i windows, så har han ikke peiling på hva som må gjøres.

 

Det er tilnærmet umulig at foreldrene dine ikke finner ut av OSX etter min mening, det er mye mer logisk oppbygd for en som aldri har sett/brukt en PC før. Og Office-pakken er helt lik. Kjør på, du kommer til å bli overrasket.

Jada ! her var det mye fornuft på gang, har sett litt Mac-saker selv osv. så det går greit... :) Logisk OS med progs. osv.

Den desidert største fordelen er ca. virusfri maskin(les malware/trojaner/worms/hijacking/osv.) Dette tar livet av en PC i dag (stort sett)

Lenke til kommentar

Til trådstarter: Folk prøver faktisk å hjelpe deg. Oppfør deg deretter. Det finnes nok av folk her i verden som ikke hører på gode råd.

 

Hvis du kjenner OSX og spesielt iLife-pakken, og da fortsatt velger det bort til fordel for XP - greit. Men hvis OSX velges bort på bakgrunn av dine antagelser og fremmedfrykt, så er det mest synd på foreldrene dine.

Lenke til kommentar
Til trådstarter: Folk prøver faktisk å hjelpe deg. Oppfør deg deretter. Det finnes nok av folk her i verden som ikke hører på gode råd.

 

Hvis du kjenner OSX og spesielt iLife-pakken, og da fortsatt velger det bort til fordel for XP - greit. Men hvis OSX velges bort på bakgrunn av dine antagelser og fremmedfrykt, så er det mest synd på foreldrene dine.

Linux har en god del gode distroer til kontorarbeide etc, feks. mandrake, ubunto etc. Men når han vil ha Xp skal vi vel prøve å hjelpe han med det og ikke prøve å pakke på han noe annet, blir nesten med linux og mac folk som med Jehovas vitner, de er overbevisst om at det er det eneste rette. :roll:

 

Til trådstarter, pcene som de tester på dinside og du referer til er det utrolig vanskelig å få til lavere pris selv om du kjøper løse deler. Husker feks. at ingen klarte å få bedre pc enn coop sin til samme pris med support og os etc. Gå for den som er nærmest deres preferanser. Alle pcer rundt 10000 vil ha null problemer med office, surfing og sågår spilling.

 

Men holder en knapp på den hos netshop, den var kanonbra til prisen.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
Til trådstarter: Folk prøver faktisk å hjelpe deg. Oppfør deg deretter. Det finnes nok av folk her i verden som ikke hører på gode råd.

 

Hvis du kjenner OSX og spesielt iLife-pakken, og da fortsatt velger det bort til fordel for XP - greit. Men hvis OSX velges bort på bakgrunn av dine antagelser og fremmedfrykt, så er det mest synd på foreldrene dine.

Er ikke meningen å være arrogant, bakstrebersk eller avvisende; og håper du ikke oppfattet meg slik. Det kan godt være du synes Mac er bedre, og brenner veldig for det. Når det kommer til meg og mine foreldre vil jeg likevel holde meg til Xp. Om det har med fremmedfrykt og gjøre? kanskje. Holder meg til det som er kjent for meg selv og andre de måtte kunne få hjelp fra. Om jeg en gang i nærmeste fremtid skulle komme til å kjøpe meg ny pc skal jeg heller være mer åpen for diskusjon rundt Mac vs. Xp; men dette er rett og slett (på godt og vondt) absolutt uaktuelt i dette tilfellet. :roll:

 

FÅ FORELDRENE DINE UT AV DEN SKUFFEN!!!

 

Har i det minste prøvd å slipe dem litt... Men det er ikke så lett å få til...

 

Men tilbake til topic:

For å få ned prisen er jeg selvfølgelig klar over at en må ta noe av ytelsen. Som sagt trenger ikke mine foreldre allverdens, og tenkte derfor på å begrense ytelsen noe til fordel for lavere pris. Eller er dette barre tull og gjøre?

 

Kan desverre ikke sjekke inn her mer i kveld, så jeg venter i spenning til i morgen..! :D

Lenke til kommentar
Men tilbake til topic:

For å få ned prisen er jeg selvfølgelig klar over at en må ta noe av ytelsen. Som sagt trenger ikke mine foreldre allverdens, og tenkte derfor på å begrense ytelsen noe til fordel for lavere pris. Eller er dette barre tull og gjøre?

 

Kan desverre ikke sjekke inn her mer i kveld, så jeg venter i spenning til i morgen..!  :D

Bare å bytte ut komponenter du mener blir overkill for dine foreldre. De trenger IKKE en amd64 3500+, 3000 holder fint, og du kan helt sikkert gå ned på skjermkort til noe mindre og kanskje et som er passivt kjølt.

Lenke til kommentar
Til trådstarter: Folk prøver faktisk å hjelpe deg. Oppfør deg deretter. Det finnes nok av folk her i verden som ikke hører på gode råd.

 

Hvis du kjenner OSX og spesielt iLife-pakken, og da fortsatt velger det bort til fordel for XP - greit. Men hvis OSX velges bort på bakgrunn av dine antagelser og fremmedfrykt, så er det mest synd på foreldrene dine.

Jeg er ikke spesiellt fan av OSX, men vil bare si at det er et lett operativsystem å sette seg inn i.

 

octopz: Har du prøvd OSX?

 

Alle snakker om mac.. du skulle ha en til under 10 000 kroner..

tror ingen merket det.

 

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...3.0.3.1.2.1.1.0

 

 

• 512 MB SDRAM DDR333 - 1 DIMM

• 80GB Ultra ATA drive

• DVD/CD-RW

• Tastatur og mus med kabeltilkobling

• Internt 56K V.92-modem

• Mac OS X

• Mac mini - 1.42GHz

 

Sum:

NOK 6.242,18, fedig levert.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...